Moezel, Zwarte Woud en Neckar.

Woensdag 9 juni.
Alles in de camper opgeruimd en vastgezet, want het werd tijd om naar huis te gaan. De Tomtom gaf ons een andere route dan we zelf genomen zouden hebben, maar deze was natuurlijk wel efficiënter. Bovendien kwamen we over andere wegen dan op de heenweg, ook een voordeel natuurlijk. Wel jammer dat we vrij veel files hebben gehad onderweg, maar dat kan je toch nooit voorspellen. 's Avonds rond 6 uur waren we thuis, met inmiddels 2600 kilometer op de teller.

Dinsdag 8 juni.
Onze -voor deze reis- laatste dag in Duitsland was weer een prima dag. Kan ook niet anders, op de verjaardag van onze dochter. Allereerst zijn we naar het dorpje Eberstadt geweest, een ruim uur rijden door een prachtig gebied. Daar hebben we een druipsteengrot bezocht. Dat was erg mooi, met een kleine groep gingen we onder leiding van een gids naar binnen. Er was een goed pad aangelegd en alles was heel mooi uitgelicht. De gids gaf uitgebreid toelichting, helaas soms een beetje in plat-Duits. De tocht duurde bijna een uur. In de grot heerst zomer en winter dezelfde temperatuur, 11 graden.

Daarna gingen we naar een leuk stadje, een paar kilometer verder. Buchen. Gezellig centrum, met veel vakwerkhuizen. Er zat een klein museum, in een pand van ruim 700 jaar. Het museum was eigenlijk maar een allegaartje van allemaal dingen uit de streek, zonder enige samenhang. Van de dinosaurus op de brochure waren alleen een paar mogelijke voetafdrukken te zien. Gelukkig was de rest van het stadje het bekijken meer dan waard. Op de terugweg onze laatste boodschappen gedaan, en een lekker stukje taart meegenomen om de verjaardag van onze dochter mee te vieren.

Maandag 7 juni.
De dag rustig aan gestart en eerst maar eens wat boodschapjes gedaan. Daarna naar het dorpje Mauer, een kilometer of 10 van ons dorp vandaan. Daar wilden we een aantal musea gaan bekijken die te maken hadden met het vinden van een kaakbeen van de Homo Heidelbergensis, een oermens van zo'n 600.000 jaar geleden. Deze kaak is gevonden in een zandgroeve in dit dorp, ongeveer 100 jaar geleden. Helaas, beide musea bleken gesloten. Bij de ene klopte het (wij hadden de folder verkeerd gelezen, dat museum is alleen op zondag open), de andere echter was onverklaarbaar ook zomaar dicht.

Restte ons nog een tochtje richting de vindplaats, een leuke boswandeling maar aan een stukje zandmuur zie je eigenlijk ook niet zoveel. Gelukkig dat het mooi weer was, we hebben nog een tijdje lekker in de zon op een bankje gezeten. En onderweg zagen we in een poel ook nog een heleboel kikkervisjes, wat erg grappig was.

Zondag 6 juni.
Nogmaals een dag met stralend weer, alleen wel behoorlijk drukkend. Maar een zeer geschikte dag voor een uitstapje dat we graag wilden doen, naar het Technisch Museum in Sinsheim. We hadden dus al vroeg ontbeten en waren vlot op pad, om half 11 waren we al op onze bestemming. Het museum was precies wat we ervan hadden verwacht, groot, en heel veel interessante dingen om te zien en te doen. Zo zijn we in een Tupolev en in een Concorde geweest. Trouwens, nog in meer vliegtuigen ook.

Verder hebben we veel oude auto's, motoren, oorlogsvoertuigen enzovoorts gezien. Halverwege de dag hebben we lekker geluncht in het -hoe toepasselijk- Concorde restaurant. En we hebben de dag afgesloten met een mooie 3D film over dinosaurussen in het Imax theater. Rond half 7 waren we terug op de camping, net op tijd om alle spulletjes weer binnen te hebben voor de bui eindelijk losbarstte. En wat een bui, stortregen die bijna niet op wilde houden, windvlagen en onweer. Fijn dat we een goed dak boven ons hoofd hebben, en een lekker kopje senseo!

Zaterdag 5 juni.
Een stralend zonnige dag, echt mooi weer voor een boottochtje. En dat is precies wat we deden. Met de boot naar Heidelberg. Dat is een hele gezellige stad, met een mooie Altstadt vol bijzondere winkeltjes en prachtige oude panden met mooie gevels. Boven de stad ligt een mooi oud slot.

We hebben er gezellig rondgelopen, wat leuke dingetjes gekocht en genoten van het mooie weer. Aan het einde van de middag namen we de boot weer terug, weer een leuke tocht van een uur, waarin we weer twee sluizen passeerden.

Vrijdag 4 juni.
Tijd om weer verder te gaan. We hadden ons oog laten vallen op een mooie camping aan de Neckar, dicht bij Heidelberg. Vroeg in de middag waren we er (ondanks files onderweg, 1 door een ongeluk en de meest bizarre: 3 kilometer file bij de afslag van de grote weg richting Europapark -en dan is het nog 4 kilometer tot aan het park-). De camping voldoet aan de verwachting, prachtig gelegen aan het water en ook hier mooie ruime plaatsen. En eindelijk, een dag met volop stralende zon!

Er is ook een internetverbinding, dat is ook weer fijn. En bovendien hebben we het voor elkaar gekregen een Aldi mobiele internet dongel aan de praat te krijgen, zodat we niet meer afhankelijk zullen zijn van campings waar wel of geen internet aanwezig is. Daarna zijn we nog boodschappen gaan doen, een flinke wandeling hiervandaan, maar daardoor hebben we nog wel wat van de omgeving gezien. En na een heerlijke verse maaltijd en een beetje dvd kijken zat ook deze dag er al weer op.

Donderdag 3 juni.
Hoewel het voor ons gewoon een donderdag was, bleek het in grote delen van Duitsland (en dus ook waar wij zaten) vandaag een feestdag te zijn. Daar kwamen we achter toen de campingzaak waar wij een nieuwe gasfles wilden halen dicht bleek te zijn. Ook boodschappen doen moesten we uitstellen, gelukkig zaten we nog niet zonder eten.

We hadden voor vandaag een museum op het programma staan, en dat was gelukkig gewoon open. In Furtwangen, het Deutsches Uhrenmuseum. Een leuk museum, met veel bijzondere klokken en goeie uitleg erover. Via een mooie binnendoor route zijn we teruggegaan richting de camping. Jammer dat het regende, anders waren we vast nog even in Triberg gestopt om naar de waterval te gaan. Waar we wel even naar zijn wezen kijken is 's wereld grootste koekoeksklok. Beetje onzinnig, blijkt gewoon de gevel te zijn van een grote klokkenwinkel. Maar wel mooi gedaan.

Vroeg in de avond brak dan heerlijk de zon door, zodat we na het eten nog een wandeling over de camping hebben gemaakt, afscheid genomen om zo te zeggen, want morgen trekken we verder.

Woensdag 2 juni.
Onze kaartjes voor het Europapark waren goed voor 2 dagen. Mooi weer, dus weer fijn er naar toe. Onderweg begon de koelkast te piepen. Hè? Hoe kan dat? Oh jé, gasfles leeg. Het eerste wat we dus moesten doen op de parkeerplaats, was de andere gasfles aansluiten. Gelukkig ging dat goed, en al voor 10 uur waren we in het park.

Het was beduidend drukker dan een paar dagen geleden, wat vooral te merken was aan de wachttijden bij achtbanen. Gelukkig had ik de meeste daarvan al gedaan, en alleen bij de Zwitserse Bob moest ik lang wachten. Verder waren er nog zoveel leuke dingen te doen die we niet gedaan hadden in de rustige sector, of die leuk genoeg waren om nog eens te doen, dat de tijd weer omvloog.

We hebben ook weer een aantal leuke shows bezocht, fijn dat in de theaters nu andere shows draaien dan 2 jaar geleden. Vooral de muziekshow (soort minimusical met Beatles muziek) in het Globe theater beviel me erg goed. Aan het einde van de dag brak zelfs de zon door en werd het warm. Het juiste moment dus om een wildwater attractie te doen. En wat denk je, we varen tussen alle watervallen door zonder noemenswaardige schade. We zijn nog nooit zo droog uit een een waterbaan gekomen.

Dinsdag 1 juni.
Om nog wat uit te rusten van de vorige dag, hadden we voor deze dag een wat minder intensief plan. Op internet hadden we een leuke dierentuin in Freiburg ontdekt, op iets meer dan 30 kilometer afstand. Het was een goeie keuze, deze Mundenhof. Een hele aparte opzet, het park is vrij toegankelijk en haalt zijn inkomsten alleen uit de parkeergelden (en die zijn ook maar 5 euro).

Het park is heel ruim van opzet, prachtige grote verblijven voor de dieren. De ligging op een helling, en grotendeels in het bos, maakt het heerlijk om er rond te wandelen. Er zijn dieren uit bijna alle continenten, niet de standaard dieren die de meeste dierentuinen hebben, maar juist de "gewonere" dieren, zoals ezels, runderen, geiten. Toch eigenlijk net zo leuk om die te zien, want hoe vaak kijk je daar nou echt naar? En een ezel "hier" is toch weer heel anders dan een ezel "daar". Kort en goed, we hebben er een heerlijke dag gehad.

Zondag 30 mei en maandag 31 mei.
Op zondag hebben we het lekker rustig aan gedaan, het was toch maar regenachtig weer. Op maandag was het gelukkig een stuk beter en konden we naar het Europapark. En dat was tenslotte de bedoeling toen we dit gebied als reisdoel verkozen. De camper konden we er prima parkeren, op een speciale camperplaats. Er zijn ook voorzieningen als stroom, dus zelfs langer daar blijven zou gaan (maar wij staan in Herbolzheim wel wat comfortabeler).

Het park was zo leuk als we ons herinnerden van 2 jaar geleden, zelfs weer uitgebreid. We hebben ons de hele dag prima vermaakt, en het bleef gelukkig droog (hoewel het een groot deel van de dag fris en somber was). We hebben heel veel leuke attracties gedaan, zoals boottochtjes, ritje in een arrenslee door een Russische grot, laserschieten in Atlantis.

Wim is zelfs een keertje meegeweest in een achtbaan, verder heb ik nog een stel hele leuke achtbanen solo gereden. Er is dit jaar een nieuwe achtbaan geopend, Blue Fire, en die is echt geweldig. Met een looping en meerdere (hele aparte) kurkentrekkers. Genieten!

Tsja, we zijn ook nog in de boomstammen attractie geweest. Wim kwam er werkelijk drijfnat uit, nog erger dan normaal gesproken iemand uit de River Quest in Phantasialand zou komen.

Natuurlijk konden ook de shows niet ontbreken, deze keer viel onze keuze op de show met acrobatiek en paarden in de Arena in Spanje.

Zaterdag 29 mei.
Een zonnige zaterdag, heerlijk. We hebben een paar hele leuke uitstapjes gemaakt, eerst naar het Freilichtmuseum in Gutach. Hier staat een oude boerderij, en er zijn diverse boerderijen uit andere delen van het Zwarte Woud omheen heropgebouwd. Alles is ingericht zoals vroeger, dat kan variëren van honderden tot tientallen jaren geleden. Het museum ligt in een mooi gebied, is ruim opgezet en het is er heerlijk wandelen. En natuurlijk zijn er ook allerlei boerderijdieren aanwezig. De ganzen zijn echt grappig (als ze geen schoenen happen).

Daarna zijn we een paar dorpjes verderop gegaan, naar de glasblazerij in Wolfach. Ook heel leuk om daar rond te kijken, knap hoe ze dat werk doen, en geweldig wat een mooie dingen ze er maken. Uiteindelijk nog naar de Schwarzwald Modellbahn in Hausach, die ook dichtbij was. Wim had zijn videocamera bij zich, dus die kon dat allemaal mooi vastleggen.

Om al deze plekken te bezoeken moesten we over hele smalle, steile en bochtige wegen rijden. Dat heeft mij wel de nodige zweetdruppeltjes gekost (en dan zat ik er toch maar naast). Maar ook dat zal wel wennen, ooit......

Het was in ieder geval wel leuk om deze rit vast te leggen.

Vrijdag 28 mei.
Op vrijdag hadden we het wel gehad met Koblenz, en zijn we doorgereden naar het Zwarte Woud. Het was heel vervelend weer, veel regen gehad en zelfs een paar stortbuien, maar we reden wel door een prachtige streek. De camping die we op het oog hadden konden we makkelijk vinden, en het was inderdaad zo mooi als we hoopten. En gelukkig, ook weer een internet verbinding.

De plaatsen zijn hier heel ruim, iedereen heeft zijn eigen stroom en een vaste plek, dus ook als je een dagje weg bent geweest weet je waar je aan toe bent. Direct naast de camping liggen een mooi zwembad en een minigolfbaan.

Donderdag 27 mei.
Vandaag zijn we naar het centrum van Koblenz gegaan. Dat ligt op ongeveer 25 minuten lopen van de camping, en de route ging precies langs het internetcafe, een mooie tussenstop dus op zowel de heen- als terugweg. In het centrum zijn we naar de Deutsche Eck geweest, en hebben daar het monument beklommen voor een schitterend uitzicht over de Rijn en de Moezel, en natuurlijk het punt waar ze bij elkaar komen. In ons geval ook nog een uitzicht op de camping en onze camper.

Daarna hebben we wat gewinkeld in het centrum, waar het trouwens overal een rommeltje is. Er wordt volop verbouwd en gerenoveerd, er schijnt hier volgend jaar een grote tentoonstelling ofzo te zijn. In de loop van de middag brak gelukkig de zon door, en was het niet meer zo koud en donker buiten. Dan is het ook gelijk lekker om eventjes op een bankje te gaan zitten. Tot slot hebben we nog een museum bezocht, dat in een prachtig pand was gevestigd. Maar verder stelde het niet zo veel voor, er hingen een paar mooie schilderijen maar veel moderne/abstracte kunst waar we niets aan vonden.

Woensdag 26 mei.
Na ruim een week thuis werd het tijd de camper weer op orde te brengen en te vertrekken. Met inmiddels 622 kilometer op de teller (tsja, er moest ook eens even getankt worden), gingen we op pad. Nu was het eerste doel Koblenz. In tegenstelling tot wat er op de website van de camping vermeld werd, was er hier geen internet aanwezig, een domper. Gelukkig lag de camping wel mooi, dat maakt weer wat goed. Namelijk precies langs de Rijn én de Moezel en tegenover de Deutsche Eck. En op een kwartiertje lopen van de camping was er wel een internet cafe voor de nodige contacten met het thuisfront. Jammer was wel dat we vandaag ontzettend veel regen gehad hebben, van motregen tot stortbuien.