Alweer de derde reis.

Vrijdag 2 juli.
Van Guldental naar huis gereden, in de hitte. Het eerste deel van de rit was nog redelijk te doen, maar later op de dag sloeg de hitte behoorlijk toe. We hebben niet veel pauze genomen, de meeste parkeerplaatsen zijn in de volle zon en stilstaand vang je helemaal geen wind. We waren daardoor wel op een redelijke tijd thuis. De camper heeft inmiddels al 4309 km op de teller staan, dat gaat toch wel hard hoor.

Donderdag 1 juli.
Alweer de laatste dag waarop we wat konden ondernemen, morgen staat de Tomtom ingesteld op favorieten --> thuis. Vandaag gingen we dus naar Bingen, wederom met de trein. Waarom die trein? In het kleine dorpje hier vlakbij kunnen we in ieder geval de camper goed, en gratis, parkeren. In steden is dat altijd maar afwachten. Bovendien kom je met een trein bijna altijd in het centrum uit. Helaas pakte dat vandaag niet helemaal goed uit, juist nu lag het centrum niet direct bij het station. Normaal gesproken zou ik zeggen, een kwartiertje ervandaan. Met een zere knie en voet wel wat langer. Gelukkig staan er onderweg bankjes.

Het stadje zelf heeft een klein, maar niet onaardig centrum. De grote aantrekkingskracht ligt natuurlijk in de mooie ligging aan de Rijn. Waarvan wij dankbaar gebruik hebben gemaakt, een tochtje te maken op één van de rondvaartboten. Gelukkig een plekje buiten, maar wel in de schaduw, kunnen vinden. Want met temperaturen van ruim over de 30 graden zou het anders niet leuk meer zijn. Dat wordt morgen rijden met de ventilator op de hoogste stand en de ramen open.

Woensdag 30 juni.
Na een dag rust weer tijd om op pad te gaan. We hadden in de map die de camping ons geleend had met info over de streek gezien, dat er een mooi wildpark een half uurtje hiervandaan was. Daar zijn we naar toe gegaan. We vielen met onze neus in de boter, direct bij binnenkomst is het terrein van de roofvogelshow, en die begon al na 5 minuten. En het was een leuke show, niet in het minst omdat de verzorger zo'n leuke, vriendelijke man was. Echt dol op zijn vogels.

Daarna hebben we de lange wandelroute door het park genomen, zodat we alle dieren konden zien. Een aantal hoogtepunten daarbij waren poolwolven, omdat je die niet vaak tegenkomt, en het hertje dat het zo heerlijk aan het rennen was. Een minpunt was dat ik met mijn onhandigheid het weer voor elkaar kreeg om te vallen, en nu met een dikke enkel en geschaafde/blauwe knie het wat voorzichtiger aan moet doen. Het is maar goed dat we vrijdag toch al naar huis willen gaan.

Dinsdag 29 juni.
Weer een hete zonnige dag, gelukkig soms een paar wolkjes. Rondom de camper is gelukkig steeds wel ergens schaduw te vinden, als je je stoeltje maar regelmatig verplaatst. Me prima vermaakt met computer, internet en boek! En veel gezelschap gehad van de campingkat, lief beestje is het.

Zondag 27 en maandag 28 juni.
Aangepast aan het weer, leven we in een laag tempo. Zondag hebben we een wandeling gemaakt naar het restant van een smalspoorbaan die ooit op het camping terrein heeft gereden, toen er hier nog een steengroeve was. We hebben het in 2x keer gedaan, de eerste keer hadden we het verkeerde pad. De tweede keer liepen we mooi tussen de wijnranken door, wat ook het hoogtepunt van de dag was, want het treinenterrein stelde niets voor.

Maandag hebben we de trein gepakt vanuit een naastliggend dorpje (Bretzenheim), en zijn naar het stadje Bad Kreuznach geweest. Een leuk centrum, waar we wat gewinkeld hebben, en we hebben een poos heerlijk bij het water gezeten op een mooi bankje lekker in de schaduw. Ook weer terug met de trein natuurlijk, en daarna nog wat boodschappen gedaan zodat we voor de komende dagen ook weer eten hebben.

Met het eten hebben we buiten gezeten, omdat het binnen veel te warm was. En dat wil heel wat zeggen, dat doen wij niet zo vaak. Als dessert vandaag heerlijke kersen, in een kraampje gekocht, "vers van het land", en dat proef je wel.

Vrijdag 25 en zaterdag 26 juni.
Onder het motto geen nieuws is goed nieuws, valt er niet veel te vertellen. We zijn vrijdag van Rothenburg richting Moezel gaan rijden, maar hebben daarbij alle snelwegen gemeden. Het voordeel is dat je heel veel ziet onderweg, het nadeel is dat je soms onverwachte dingen tegenkomt. En och, misschien is dat ook nog wel een voordeel. We hebben in ieder geval gemerkt dat er in Duitsland veel aan het onderhoud van wegen gedaan wordt, maar dat het aangeven van omleidingen niet hun sterke kant is. En dat de Tomtom vrij lang blijft proberen je op die weg terug te krijgen waar je niet kunt rijden. Maar daardoor hebben we wel weer mooie omgevingen en leuke dorpjes gezien die we anders gemist zouden hebben. En gingen we over de Rijn met een veerpont in plaats van een brug.

Het warme weer, en de langzame tocht, maakten dat we het al ruim voor de Moezel een beetje zat waren om te blijven rijden. En als je dan in een mooie streek een campingbordje ziet staan, is het niet lastig. "Hier stoppen we dus maar". Blijkt dat we op een mooie camping terecht zijn gekomen, boven het dorpje Guldental. Prima plaatsen, goeie voorzieningen en de mooiste douches die we tot nog toe zijn tegengekomen. Ook de verse broodjes 's ochtends zijn hier weer prima. We blijven dus nog even hier, die Moezel blijft echt wel liggen.

Zaterdag was het dus echt een "het is veel te warm dag", beetje rondhangen in en rond de camper, daar waar maar een briesje en wat schaduw is. En Wim heeft natuurlijk de omgeving weer verkend op zijn fietsje, ik heb gehoord dat ik voor het dorp niet op pad hoef, dat stelt niet zo veel voor. Helemaal niet erg natuurlijk.

Donderdag 24 juni.
Wederom een warme en zonnige dag. Zeer geschikt dus om naar Rothenburg ob der Tauber te gaan. Hemelsbreed ongeveer een kilometer verder en te voet niet veel meer. Het wandelpad er naar toe is zo ongeveer recht, maar daardoor wel erg steil. Een pittige wandeling dus. Maar dan kom je wel terecht in een leuk oud stadje, waar nog veel bewaard is gebleven van de oude muur, inclusief vele torens. Er staan ook nog een heleboel oude huizen, waar tegenwoordig leuke winkels in zitten. Hoogtepunt van het winkelen is natuurlijk de grote kerstwinkel van Käthe Wolfahrt. Er hoort ook een kerstmuseum bij, maar eerlijk is eerlijk, de winkel is veel leuker en groter om in rond te lopen.

En ja hoor, ik heb er een prachtig beeldje gehad voor de kerst, ik had hem al eerder gezien en vond hem toen te duur, maar nu zag ik hem weer en hij is toch wel heel mooi, dus alvast een prachtig kerstcadeau. Toen we even op een bankje zaten kreeg ik ook nog een geschenk van een duif, waar ik minder blij mee was. Gelukkig kwamen we langs een kledingzaak waar ik mezelf maar een nieuw bloesje heb gegeven, dat ik gelijk aan kon doen. De wandeling terug naar de camping was minder zwaar, want die ging naar beneden. Gelukkig maar, na al dat slenteren. Morgen gaan we weer verder, waarschijnlijk richting Moezel of Eifel.

Woensdag 23 juni.
Een prachtige zonnige dag, en we hebben het ervan genomen. Gewoon op de camping blijven, een beetje bezig zijn in en rond de camper. Wasje gedaan, wat opgeruimd en 's avonds een wandeling door het dorpje gemaakt (wat zo klein is dat je binnen een half uur terug bent).

Dinsdag 22 juni.
We zijn vandaag doorgereden naar Rothenburg ob der Tauber, ruim 450 kilometer verder Duitsland in. Tot aan Würzburg hadden we een prima rit, toen reden we volop de file in. Met al 9 kilometer stapvoets rijden, afgewisseld met stilstaan achter de rug, en het einde nog niet in zicht, kwamen we in de buurt van een knooppunt. Snel de wegenkaarten erbij gepakt (gelukkig dat we die ook nog steeds hebben) en ja hoor, die andere snelweg konden we ook nemen. We zouden dan het laatste stukje binnendoor moeten rijden, via een leuke toeristische route. Gelijk gedaan dus.

Onderweg kwamen we via hele leuke dorpjes en hebben we nog 2 stops gemaakt bij supermarkten. De eerste keer gepland, omdat er toch weer eten gehaald moest worden. De tweede keer spontaan omdat we langs een Kaufland kwamen, mijn favoriete Duitse supermarkt. En inderdaad, ook deze keer heb ik weer allerlei leuke dingen gevonden daar. Rond 6 uur kwamen we op de beoogde camping aan, en konden zelf een mooi plekje zoeken. De camping ligt in het dorpje Detwang, 1 kilometer van Rothenburg. Het is een hele mooie camping, ruim, schaduwrijk met prima douches etc. Alleen, helaas, een zeer slecht contact met internet. MSN ging nog net, al kwamen niet alle berichten aan. Sites bekijken praktisch niet, en uploaden van mijn eigen site is ook een probleem.

Maandag 21 juni.
Op onze laatste dag in deze streek hebben we ons prima vermaakt met nog een dagje Movie Park. We waren er weer netjes om 10 uur, en hebben de leukste attracties van de vorige keer nog eens bezocht, en de attracties en shows waar we vrijdag niet aan toegekomen waren konden we nu wel doen. We hadden erg veel zin in de X-Men Revenge show, maar helaas, na 5 minuten hield het op. Eerst dachten we nog dat het bij de show zou kunnen horen. Maar nee hoor, deuren gingen open en iedereen moest naar buiten. Gelukkig draaide de show laat in de middag nog een keer en konden we hem alsnog zien. Gelukkig maar, het was echt de moeite waard.

Eén van de leukste, nieuwe, attracties vond ik de Crazy Surfer. Maar ook met de andere achtbanen, attracties en shows vermaakten we ons goed. Rond half zes waren we weer terug bij de camper, flink nat want de laatste attractie waar we ingingen (Bermuda Triangle) maakte een flinke plons. Zwemles, zowat.

Zondag 20 juni.
We hadden gezien dat er nog een wildpark in de buurt was, Wildpark Frankenhof. Dus daar wilden we ook graag naar toe. En het was een goede keuze. Deze was wat dierentuinachtiger dan het park waar we gisteren waren, maar er waren wel meer diersoorten te zien.

Bovendien was er een erg leuke roofvogelshow, waar we erg van genoten hebben. We hebben een groot deel van de middag door dit park gewandeld, en onder andere diverse hertensoorten gezien, een etende lynx bewonderd, de wolven in de wolvenvallei ontdekt, ontzettend gelachen om de zwarte zwaan die zijn gezin probeerde te beschermen, en zelf wat bijzondere vogels ontdekt die niet bij het park hoorden maar er wel bivakkeerden.

Ik kon mijn hart weer ophalen met fotograferen, en ben vooral heel blij met de foto van de wilde kat met haar jong. En ter aanvulling van mijn foto's heeft Wim ook nog wat leuke films gemaakt.

Zaterdag 19 juni.
Weer eens lekker uitgeslapen, en rustig ontbeten. Beetje gecomputerd en laat in de ochtend vertrokken naar een wildpark dat in de omgeving ligt. Het was erg leuk, prachtig in het bos gelegen, met ontzettend veel herten en ook nog wat andere dierensoorten. We hebben een leuke wandeling gemaakt rondom het hele park, een een tijdje in de zon gezeten op een hoog punt, waar we een schitterend uitzicht hadden. Helaas hadden we op de terugweg een regenbui.

Daarna zijn we naar een vogelpark gereden. Nou ja, het bleek een parkje te zijn, van een vogelvereniging. Wel ontzettend netjes aangelegd en goed verzorgd. Ze hadden er voornamelijk papegaaien- en parkietensoorten, en een leuke eendenvijver. Maar voor we dat konden zien hebben we eerst een poosje in de camper zitten computeren en internetten, tot de regen opgehouden was. Geweldig toch dat dat allemaal zomaar kan! Toen het dus weer droog was, en de zon zelfs scheen, zijn we dus lekker vogels gaan kijken, en in de zon gaan zitten. Heerlijk.

Vrijdag 18 juni.
Gelijk het ijzer smeden als het heet is, dus direct naar het Movie Park geweest. Iets voor 10 uur kwamen we er aan, en we konden de camper op de busplaats zetten, ruimte zat! En het zou ook de hele dag rustig zijn in het park, heerlijk natuurlijk, geen rijen om in een attractie te komen. We deden dus heel veel leuke dingen, en zagen ook wat leuke shows. Er zijn sinds de vorige keer dat wij in dit park waren heel wat dingen veranderd. Erg leuk natuurlijk, een deel van de attracties en veel shows waren ook voor ons dus nieuw.

Het weer hield zich netjes, hoewel het best vaak bewolkt was en er maar zo nu en dan een zonnetje doorheen kwam, bleef het op een paar spetters na de hele dag droog en koud was het ook niet. In de attracties werden we natter, en dat was tenslotte onze eigen keus. Rond een uur of 5 gingen we weer terug richting de camping, tevreden over een leuke dag. Helaas was de koelkast niet erg lief voor ons, bij het openen viel er spontaan een potje chocolade pudding uit. Gelukkig gaf het minder troep dan toen bij het "senseo incident", en och, het kan geen kwaad de vloer eens extra te dweilen.

Donderdag 17 juni.
Weer een week thuis geweest, Nathasja's verjaardag gevierd, met iedereen bijgepraat, naar theater en bioscoop geweest, was gedaan, huis (beetje) opgeruimd. Dus het werd wel weer tijd om op pad te gaan. Kilometer stand 2602 (inderdaad, ook weer getankt), kasten en koelkast goed gevuld, kwart over 11, wij op pad. Deze keer richting Reken, omdat dat niet al te ver van het Movie Park Germany ligt.

Een redelijk korte rit, dus in het stadje zelf een pauze gemaakt om wat boodschappen te doen, en lekker op het dorpsplein op een bankje in de zon te gaan zitten. Rond half 4 waren we op de camping die een paar kilometer buiten de stad ligt, dichtbij de buurtschap Maria Veen. We kregen een mooi plekje, lekker onder een grote boom, dus behoorlijk wat schaduw. Na het eten hebben we nog een rondje gelopen over de camping, en de dag was al weer voorbij. Dat gaat toch allemaal veel te snel eigenlijk.