Start De reizen

Met de camper naar Frankrijk.

Woensdag 22 september.
We hebben een vlotte thuisreis gehad, geen files en zelfs de stoplichten werkten mee. Alleen die brug, die stond natuurlijk weer open. Al met al waren we al halverwege de middag thuis, en inmiddels staan er al 6327 kilometers op de teller.

Dinsdag 21 september.
We hebben geprofiteerd van het mooie weer, en zijn nog een keer naar Cap Gris-Nez gegaan, en Engeland was nu wel goed te zien. Verder was het ook heel aangenaam zo in het zonnetje daar boven het water. Daarna zijn we doorgereden naar Cap Blanc-Nez, een kilometer of 10 verder. Daar vandaan is het uitzicht eveneens geweldig. Dus ook weer een stel mooie foto's gemaakt. Dat is de laatste dag van onze reis, morgen gaan we weer huiswaarts.

Maandag 20 september.
We zijn weer een stukje verder naar het noorden gereden. Via de toeristische route, langs zee. Onderweg veel moois gezien, en een paar leuke tussenstops gemaakt. We hebben in Ambleteuse een museum (Musee 39-45) bezocht, wat erg informatief was. Daarna zijn we gestopt bij Cap Gris-Nez. Een geweldig mooi uitzichtpunt op het smalste deel van het kanaal. Het weer was heerlijk om er te wandelen, er stond een flinke wind maar het was wel droog en de lucht was schitterend. Helaas was het niet helder genoeg om Engeland goed te zien liggen, slechts op een flink uitvergrote foto is de Engelse kustlijn vaag te zien. Maar toch hebben we er van genoten om daar te zijn. In de namiddag op de camping in Guines aangekomen, het ziet er hier goed uit, en voor ons een groot voordeel, we kunnen de Wi-Fi spot in de camper ontvangen, dus geen getob meer met laptops buiten op een terras zitten ofzo.

Zondag 19 september.
Zoals de bedoeling al was, zijn we deze dag naar het "Parc du Marquenterre" teruggegaan. Het was prima weer voor een flinke wandeling door het mooie duingebied, in de ochtend nog wat bewolkt, en in de middag met een klein zonnetje. Verder een lichte wind, droog en helder. Het park is een natuurgebied wat geschikt is voor vele soorten trekvogels, geen enkel dier zit er dus gevangen. Het is daarom maar afwachten wat je ziet, we hebben gelukkig heel wat mooie vogels gezien. We deden de langste route, die van 3 uur, en onderweg staan vele uitzichtposten. We hebben onder andere een kraanvogel gezien, ooievaars, grauwe ganzen, een wilde zwaan en een knobbelzwaan, zilverreigers, diverse soorten eenden en talingen, aalscholvers en een fuut. We hebben echt een heerlijke dag gehad.

Vrijdag 17 en zaterdag 18 september.
Na weer een rustige dag vertrokken we op zaterdag uit Le Brevedent. We hadden een mooie route uitgestippeld die voor een groot deel langs de kust gaat. Het was zo leuk om te rijden als we hadden gehoopt. We gingen in noordelijke richting, en de rit voerde ons ook langs een groot ornithologisch park. We zijn daar gestopt, en het was inderdaad leuk. Omdat we er pas halverwege de middag aankwamen hebben we alleen de korte wandeling gedaan, daarna hebben we een camping in de buurt gezocht, en gevonden. Het is de bedoeling om morgen terug te gaan met geschiktere kleding en schoenen aan, en vooral een betere foto camera en een statief bij ons, om de vogels op de foto te zetten. Daarom vandaag alleen een paar foto's van onderweg.

Woensdag 15 en donderdag 16 september.
Na een dag met niet zo geweldig weer gelukkig weer een wat mooiere dag. Zonnig en soms bewolkt, praktisch geen regen en redelijke temperatuur. Mooi dierentuin weer dus. We hadden de camping waar we nu staan uitgezocht op het feit dat er een dierentuin vlakbij is, en we waren dus al lekker vroeg in de Cerza Zoo. Het is een hele leuke dierentuin, met 2 rondwandelingen. De gele route gaat langs beren, cheeta's, kangoeroes, alpaca's en nog veel meer leuke dieren, ligt diep in het bos en gaat over wegen die omhoog en omlaag gaan. De rode route gaat langs de Afrikaanse dieren zoals leeuwen, giraffen en zebra's en loopt wat makkelijker aan.

Bovendien is er nog een leuke rondrit met een treintje, waar je de dieren van de andere kant kunt zien, en er is een kinderboerderij. De geiten daar waren erg blij met de krentenbol die aan het ontbijt was overgebleven. Al met al hebben we een hele leuke dag gehad en erg veel gezien.

Dinsdag 14 september.
We zijn vandaag een stuk landinwaarts gereden, en zitten nu in de Calvados streek. Het is hier mooi, glooiend en vol appelboomgaarden. Zelfs de camping waar we op staan, op een landgoed, staat vol met appelbomen. We staan ook onder zo'n boom, en de appeltjes liggen rondom ons.

Onderweg hebben we een tussenstop gemaakt bij Chateau de Crevecoeur. We hadden hier een folder van gekregen op de vorige camping en vonden het er leuk uitzien, maar van daaruit te ver (zo'n 2,5 uur rijden). Nu was het maar een half uurtje van de nieuwe camping en qua route niet veel om.

Het was een leuk kasteel om te zien, gebouwen die dateren van rond de 15e eeuw. En heel leuk, bij binnenkomst kregen we een map mee met Nederlandse uitleg. Het eerste deel wat je ziet zijn de bijgebouwen, zoals de boerderij, duiventil (symbool van rijkdom) en de kapel. Daarna kom je via muur bij het echte kasteel. Het is maar een kleintje, maar wel mooi geconserveerd. We vonden het een leuke bezichtiging.

Maandag 13 september.
De laatste dag die we hier aan de kust doorbrengen hebben we gebruikt om een leuke rondrit te maken, en nog wat stadjes te bezoeken. Sommige waren zo stilletjes en niet zo mooi, dat we er geen foto's van gemaakt hebben. Maar een paar waren wel de moeite waard, dat waren Pourville en Dieppe. In Pourville hebben we langs de boulevard gewandeld, lekker in het zeewindje. En in Dieppe hebben we juist van bovenaf (op de krijtrotsen), de stad en de kust bekeken. Ook een hele leuke manier om alles te zien.

Zondag 12 september.
Weer een lekkere rustige dag gehouden, zo in en rond de camper. Wim is nog een poosje naar het strand geweest, ik ben niet verder gekomen dan een wandeling over de camping. Lekker dat alles kan en niets mag, we zijn wel bezig geweest met de folders die we gisteren gehaald hebben en hebben voor morgen weer een leuk uitstapje gepland.

Vrijdag 10 en zaterdag 11 september.
Vrijdag hebben wij zijn naam eer aan laten doen, we hebben lekker een vrije dag genomen. Wim heeft op de fiets wat dorpjes in de omgeving bekeken, ik ben de camping eigenlijk niet eens afgeweest. Wat computeren, boekje lezen etc. het was een prima dag voor me.

Zaterdag zijn we wel op pad geweest, je wilt tenslotte toch ook wat van de omgeving zien. Eerst zijn we boodschappen wezen doen, we hadden van mensen op de camping een goeie tip gehad waar een grote supermarkt zit. Nou die was inderdaad erg groot, wij kunnen voorlopig weer eten en drinken. Daarna zijn we in hetzelfde dorp, St.-Valery-en-Caux naar het centrum gegaan. Het was er erg leuk, het dorpje heeft een grote jachthaven en is zeer levendig. We hebben lekker op een bankje in de zon zitten kijken hoe de boten onder de brug door richting zee gaan.

Daarna zijn we zelf naar de zeekant gewandeld. We kwamen daar nog een camperplaats tegen. Het zag er zeer netjes uit, maar voor ons zelf hebben we toch een liever een camping met wat meer voorzieningen. Ook daar hebben we nog een tijdje van het uitzicht over het water zitten genieten, daarna zijn we over de brug naar de andere kant van het dorpje gegaan. Er zaten wat leuke winkeltjes aan een pleintje, dus beetje etalages kijken, maar de haven is toch wel echt de blikvanger van het dorp. Halverwege de middag zijn we weer terug naar de camping gegaan. We hebben op het kantoortje daar wat folders gehaald om nog wat meer ideetjes te hebben voor uitstapjes van de week.

Donderdag 9 september.
Wat een geluk dat het weer zich weer van een betere kant laat zien. Droog, zonnig, en met prachtige wolken. De regen viel vannacht, precies zoals het volgens mij hoort. Er stond een lekker windje, perfect weer om een strandwandeling te maken. Het strand ligt ongeveer een kilometer van de camping, een wandeling dwars door de velden. Aan de ene kant landbouwgrond, aan de andere kant koeien, geweldig. En dan het strand, een prachtig kiezelstrand achter de krijtrotsen. Niets voor mensen die op het zand in de zon willen liggen, maar heerlijk om langs te wandelen. Er is van alles te zien, er zijn resten van krabben, inktvissen etc. aangespoeld, de rotsen zijn prachtig en de zon en wolken maken schitterende patronen op de zee. We hebben hier echt lopen genieten.

Woensdag 8 september.
Genoeg van Parijs gezien, dus het werd tijd om Versailles gedag te zeggen en verder te gaan. Dat was makkelijker gezegd dan gedaan, omdat de Tomtom het liet afweten, hij weigerde satellieten te zien. Wij zijn maar op goed geluk weggereden met de gedachte dat komt zo wel, maar het kwam niet. Na een uur lang rondgereden te hebben en er niet uit te komen met de borden langs de weg en de beperkte wegenkaarten die we hadden, zijn we ergens geparkeerd en heeft Wim de Tomtom maar helemaal gereset. Dat was de oplossing, gelukkig. Omdat we geen tolwegen wilde rijden, kregen we een leuke binnendoor route voorgeschoteld. We zijn door mooie streken en lelijke steden gereden. Het is wat hoor, dat verkeer in Franse steden. Alles gaat kriskras door elkaar, toch is het ons gelukt heelhuids er doorheen te komen met de grote bak.

Onderweg een ruime tussenstop gemaakt bij een grote supermarkt, we hebben nu voor meerdere dagen eten op voorraad, en ook eens lekker rondgeneusd. Verder zijn we onderweg geteisterd door heel wat regenbuien, gelukkig dat we overdekt en verwarmd zitten. Rond een uur of 4 kwamen we in het beoogde dorp aan, St. Aubin-sur-Mer. De camping was snel gevonden en we kregen een mooie plek. Helaas lukte het niet om daar internet te ontvangen, dus we zijn verkast. En ook dat plekje is leuk, en hoewel internet er moeizaam gaat, hebben we in ieder geval iets. Verder is de camping heel mooi gelegen, we hopen dat het weer morgen beter is zodat we naar het strand kunnen gaan, dat maar 10 minuutjes hiervandaan is. Na alle regen zijn we wel beloond met een prachtige volledige regenboog, geweldig om te zien.

Dinsdag 7 september.
Vol goede moed togen wij richting het wetenschapsmuseum, Cité de Science. Het werd een reis met haken en ogen, er reden veel minder RER treinen, en niet volgens schema. En na de RER moesten we nog met 2 metro's, maar na 2 uur onderweg zijn hebben we toch ons doel bereikt. We waren in maart ook al hier geweest, maar hadden niet alles kunnen zien wat er was, en vonden het de moeite waard terug te gaan. We hebben nu dus vooral dingen bekeken en gedaan (het is een vrij interactief museum) waar we toen niet aan toegekomen waren, of die we graag nog eens wilden zien.

We hadden deze keer ook kaartjes genomen voor de film in de Géode, nadat we nagevraagd hadden of deze wel in het Engels zou zijn. En ja, dat zou hij zijn. Maar nee hoor, alles in het Frans. Gelukkig waren de beelden leuk, maar je mist toch wel wat uitleg. Een aanfluiting dus.

Rond half 6 gingen we pas uit het museum weg, en ook de terugreis duurde heel lang, bovendien was het extreem druk. Eén voordeel, als je zo op elkaar geperst staat in de metro val je niet om. Bij de RER duurde het weer extreem lang voor er een trein kwam, maar we zijn uiteindelijk toch weer in de camper aangekomen. Achteraf bleek het hier om een stipheidsactie te gaan, gelukkig maar dat het geen staking was.

Maandag 6 september.
Jammer, het weer is omgeslagen. De jas weer uit de kast gehaald, en vol goede moed toch naar het station gegaan. Tweede tegenvaller: onze weekkaart openbaar vervoer loopt niet voor 7 dagen vanaf aankoop, maar per kalenderweek. We hadden er na 5 dagen gebruik dus niets meer aan. Dat worden dus dagkaartjes voor vandaag en morgen. Derde tegenvaller: de gids en plattegrond van Parijs lagen nog in de camper, dus Wim is heen en weer gelopen om ze op te halen. Met een half uur vertraging toch vol goede moed op weg naar de eerste excursie van vandaag.

En dat lukte wel, we hebben een bezoek aan de riolen van Parijs gebracht, althans een klein deel ervan dat opengesteld is voor bezoekers. Het was erg informatief, en weer eens wat anders dan de gewone uitstapjes. En ja, het stonk er wel! Weer buiten in de frisse lucht, kwamen we er achter dat het nog steeds koud en nat was, dus maar eventjes naar de winkels toe. Maar winkelen in Parijs, dat is aan ons niet besteed, dus dat hielden we niet zo lang vol. Een beter idee was, nog een keer een boottocht te maken. We zaten wel buiten, maar overdekt. En aan de andere kant van de boot zagen we dus ook de andere kant van Parijs!

Redelijk vroeg gingen we weer terug naar de camping, waar ik nog zin had om wat te zwemmen (want ja ook als het regent is zwemmen leuk, nat wordt je toch wel). Ik was de eerste van die dag, het zwembad zat nog op slot, gelukkig was de receptie bemand dus werd de poort snel voor me open gedaan.

Zaterdag 4 en zondag 5 september.
Op zaterdag hebben we voor de verandering eens niets bezichtigd. We zijn met de RER en de metro naar Montmartre gegaan, en hebben daar heerlijk rondgeslenterd. Smalle straatjes, bijzondere winkeltjes. Met de kleinste metro van Parijs de "berg" op en langs de Sacre Coeur naar Place du Tetre gelopen. Daar onze ogen uitgekeken naar de drukte van de toeristen en alle straatartiesten. Zo her en der lekker op een bankje gezeten, en ons prima vermaakt.

Op zondag hebben we gebruik gemaakt van het feit dat op de eerste zondag van de maand de staatsmusea gratis toegankelijk zijn, we hebben 2 musea bezocht. In de ochtend was dat het Middeleeuwse museum, en daarna (te voet ruim een uur verder de stad in) het Rodin museum. Het was daar druk, maar niet té druk gelukkig. Rondom het museum was een prachtige beeldentuin, waarin het heerlijk toeven was.

Vrijdag 3 september.
Misschien is het saai, maar deze saaiheid bevalt me uitstekend. Het is weer zulk mooi weer. Echt perfect, strakblauwe lucht, licht briesje en warm maar niet te heet. We gingen rond dezelfde tijd als gisteren naar Parijs, voor vandaag hadden we bedacht naar het CinéAqua te gaan. Dat is een groot aquarium in het hartje van Parijs, naast het Trocadero. Een prima plan, want het was ontzettend leuk. Mooie grote aquaria en heel veel vissen. Het mooiste is de enorme tank met o.a. 25 haaien. Deze is centraal in het gebouw, zodat je hem uit allerlei hoeken kunt bekijken. Op diverse plaatsen staan comfortabele stoelen zodat het lijkt of je in een bioscoop naar de vissen zit te kijken, wat een goed idee!

We hebben hier echt uren rondgelopen, het was zo leuk. Toen we echt helemaal uitgekeken waren zijn we weer naar buiten gegaan om te genieten van het mooie weer en de gezelligheid van Parijs. We zijn naar het park Champ de Mars gegaan, dit ligt achter de Eiffeltoren. Dit hebben we helemaal rondgelopen, natuurlijk wel met de nodige pauzes op de uitnodigende bankjes in de schaduw, waar Wim op zijn gemak een pijpje kon roken en we onze ogen uit konden kijken naar de wereld die aan ons voorbij trok.

Halverwege de middag gingen we weer naar de RER, richting de camping. Er werd een paar keer iets omgeroepen maar daar was eigenlijk niets van te verstaan. Maar toen iedereen uitstapte deden wij dat ook maar, en inderdaad, een hele lege trein vertrok naar onbekende bestemming, maar in ieder geval niet naar het station waar wij moesten wezen. Maar na een kwartiertje kwam de volgende trein en kwamen wij alsnog terug in Versailles. En ruim op tijd om weer heerlijk een poosje te zwemmen voor het tijd was voor de koffie met wat lekkers. De dagen vliegen om op deze manier.

Donderdag 2 september.
Wat een geluk, alweer een dag met mooi weer. Dus direct na het ontbijt weer richting Parijs. Ideaal hoor, met de RER zitten we binnen een half uur in het centrum. Vandaag zijn we naar het Hotel des Invalides gegaan. Dit is meer dan 400 jaar geleden opgericht als opvang voor invalide soldaten. Onder de bijbehorende koepel, Dome des Invalides, staat de graftombe van Napoleon. Tevens zijn er een kathedraal en 3 musea in het gebouw gevestigd, waar wij natuurlijk zijn wezen kijken.

's Middags hebben we lekker door de stad geslenterd en zo her en der eens op een leuk bankje gezeten. Zo hebben we een heel stuk langs de Seine gelopen, om uiteindelijk weer een RER trein richting de camping te pakken. We hebben het niet zo laat gemaakt als gisteren, zodat er voor mij nog wat tijd was om lekker een poosje te gaan zwemmen.

Woensdag 1 september.
Een stralend begin van de nieuwe maand. Een heerlijke dag om in Parijs rond te slenteren, en dat hebben we naar hartelust gedaan. Natuurlijk hebben we ook allerlei leuke dingen bezichtigd. Allereerst gingen we naar de catacomben. Dit immense gangstelsel strekt zich uit over een groot deel van Parijs. Een deel ervan is opengesteld voor het publiek. We zaten dus zo'n 25 meter onder de grond, in een voormalige steengroeve. Deze is later in gebruik genomen om de overvolle begraafplaatsen te ruimen, en dat was te zien!

Na van de zon genoten te hebben op een heerlijk bankje bij de Trocadero, zijn we daar naar het Maritiem Museum geweest. Een erg leuk museum, waar we veel moois hebben gezien. Daarna lekker gewandeld naar de Eiffeltoren, en de kades langs de Seine daarnaast. Een mooie rondvaartboot trok onze aandacht, dus we hebben een heerlijke rondvaart gemaakt.

Daarna op ons gemak weer terug naar de camping, waar we pas tegen 7 uur aankwamen, met lekkere koeken voor bij de koffie. Tsja we kwamen onderweg een hele leuke bakkerszaak tegen. Pas om half 9 gingen we avondeten, wat een relaxed vakantietempo. We genieten ervan.

Dinsdag 31 augustus.
Gelukkig alweer een lekkere zonnige dag, met hele mooie wolkenluchten. Na het ontbijt de camping in Guise verlaten, en in het dorp nog wat boodschappen gedaan. Daarna richting Versailles gereden, voornamelijk over binnendoor wegen. Alleen rond Parijs hebben we wel snelwegen gehad. We waren al lekker bijtijds in Versailles, de receptie van de camping was zelfs nog dicht. We zijn dus eerst even een stukje gaan rondlopen, de camping vast bekijken en de omgeving, zo weten we nu al waar het RER-station is.

Daarna terug, en ons ingeschreven. We hebben een mooie staplaats, ruim en schaduwrijk. Bovendien ligt hij dicht bij de voorzieningen en is hij geschikt voor draadloos internet, dat we er gelijk bijgenomen hebben. Als eerste ben ik naar het zwembad gegaan, heerlijk om even een paar baantjes te trekken. Nu zit ik lekker aan de koffie en op internet, het helemaal naar mijn zin te hebben.

Maandag 30 augustus.
Na een hele natte ochtend, die wij in de camper hebben uitgezeten, brak in de middag zowaar de zon door. En hoewel er nog een frisse wind stond, was het prima weer om er op uit te gaan. Eindelijk, op pad naar Chateau Fort de Guise, de reden dat wij hier gekomen zijn. Het dorpje Guise stelt niet veel voor, nogal vervallen helaas, maar het kasteel is heel leuk.

We kwamen netjes rond 2 uur aan, openingstijd. En omdat wij de enige gasten waren, kregen we een privé rondleiding. Een heel aardig meisje, dat helaas alleen maar Frans sprak, nam ons op sleeptouw. Later kwam er nog een gids in opleiding bij. Leuk omdat het allemaal vrijwilligers zijn die dit doen, het kasteel heeft op de nominatie gestaan om gesloopt te worden maar de dorpsbewoners hebben toen een stichting gemaakt om het kasteel te behouden en voor het publiek te openen.

De rondleiding duurde ongeveer een uur, waarbij we eerst de restanten van het kasteel zagen, en toen buiten een stukje moesten lopen naar de toren (Donjon). Het kasteel ligt hoog boven het dorp wat garant stond voor een prachtig uitzicht. We zijn in de toren geweest, en kwamer er aan de andere kant weer uit. Daarna zagen we de restanten van de kerk en de begraafplaats. Via één van de vele ingangen kwamen we weer in het ondergrondse deel van het kasteel, waar een aantal museumzalen waren ingericht. Het kasteel is meer dan 1000 jaar oud en zelfs in de 2e wereldoorlog nog gebruikt, dus er viel heel wat te zien uit de loop der tijden.

Daarna hebben we een deel van het zeer uitgestrekte ondergrondse gangenstelsel gezien, hier konden zich duizenden soldaten verstoppen. En de vijand had geen idee waar ze boven de grond zouden komen. Tot slot kregen we nog een kijkje in de gevangenis en bij de cellen van de leprozen. En als gevangene was je beslist beter af dan als lepralijder. Al met al, een indrukwekkend bezoek.

Zondag 29 augustus.
Nu het hoogseizoen voorbij was, hadden wij zin om weer op pad te gaan. De eerste bestemming: Guise, een tip uit de Tour de France. Dit dorp heeft een leuk kasteel, en dat willen wij wel eens gaan bekijken. Rond kwart voor 12 vertrokken we thuis, met een kilometerstand van 4309. Een ruime 300 kilometer verder, rond kwart over 4, kwamen we bij de beoogde camping aan. Daar hing echter een briefje op de deur, van 4 tot 5 aanwezig. Wij zijn het dorpje dus gaan bekijken (niet onaardig) en waren om 5 uur weer terug. Om vervolgens tot 5 voor half 6 te wachten, en daarna te horen te krijgen: "Het is zondag, ga maar ergens staan, de rest komt morgen wel". De beruchte Franse slag waarschijnlijk. Maar het is gelukkig wel een leuke camping, met lekkere ruime plaatsen.

Ze zijn hier wel erg zuinig met stroom. We krijgen maar 6 ampère, niet genoeg voor het elektrische kacheltje helaas. We kunnen er wel net aan senseo mee zetten, maar dan wel goed opletten dat alle andere apparaten even uit staan. Wat het weer betreft zit het niet mee, veel regen gehad vandaag, en ook de droge perioden waren koud en somber. Laten we hopen dat het de komende dagen wat op gaat knappen. Het weer had ook invloed op mijn koken, het gas waaide regelmatig uit, en als ik de pan dan weer opzette kookte hij binnen de kortste keren weer over. Toch was het eten nog best smakelijk, niet in het minst tot mijn eigen verrassing.