De laatste reis van 2010.

Maandag 25 oktober.
Op ons gemakje hebben we vanochtend alles ingepakt en reisklaar gemaakt. Daarna hebben we de camping betaald en zijn we aan de thuisreis begonnen. Onderweg zijn we nog even in een dorpje in de buurt met een grote Kaufland gestopt om de laatste boodschappen te doen, wat eten voor thuis en wat dingen die we lekker vinden en die in Nederland niet te krijgen zijn.

En eindelijk waren de omstandigheden naar mijn gevoel geschikt om me er ook eens aan te wagen het grote monster zelf te rijden. Lekker over de autobahn, gewoon simpel vooruit. En dat beviel eigenlijk heel goed, mede omdat ik hier de handrem niet nodig had. Natuurlijk heeft Wim nog wel het meeste gereden, maar ik had toch een voldaan gevoel dat dit goed gelukt was.

Rond een uurtje of 6 waren we thuis, wel wat drukte en een beetje file onderweg gehad maar niet extreem. Met 7887 kilometer op de teller in nog geen half jaar tijd, en 11 weken plus 1 dag reistijd, mag ons monster aan zijn welverdiende winterslaap gaan beginnen.

Zondag 24 oktober.
Nadat we gisteren koffie hadden gedronken en ik de website had bijgewerkt, werd het nog heel aardig weer. We zijn toen een stukje gaan wandelen, langs het vliegveld dat achter de camping ligt en wijnvelden, naar een winkelgebied in de buurt. Er zitten daar diverse supermarkten, drogisten en dat soort winkels dicht bij elkaar. We hebben er nog wat boodschappen gedaan zelfs. 's Avonds werd het weer ineens weer heel slecht, flinke regenbuien en vooral stormvlagen, de camper stond er van te schudden, het was niet echt leuk.

Gelukkig was het vanochtend weer wat opgeknapt, nog wel regenbuien maar de wind was weer gaan liggen. We hadden een mooie rit door het Pfälzerwald in gedachten, en dat ging dus prima. Allemaal mooie wegen genomen, door de bossen en soms door kleine dorpjes. En als het droog was zo nu en dan een parkeerplekje opgezocht en een stukje het bos ingelopen. We hebben een paar keer de route aan moeten passen, de eerste keer was er een weg afgesloten, de tweede keer was er halverwege een smalle doorgang, en daar paste de camper niet door. Gelukkig hebben we behalve de Tomtom ook nog wegenkaarten bij ons, dus een mooi alternatief is dan zo gevonden.

Vrijdag 22 en zaterdag 23 oktober.
De dag na het museumbezoek in Speyer hebben we het lekker rustig aan gedaan. Alle foto's nog eens goed bekeken, en de beste er uit gezocht. Daarna heb ik de foto's bewerkt en mijn website gemaakt. Onderwijl natuurlijk lekker zitten internetten, kletsen op MSN en meer van die leuke dingen. 's Avonds weer gezellig wat DVD's zitten kijken, en vroeg naar bed.

Op zaterdag wilden we er namelijk ook vroeg uit. Er rijdt een locale bus die we gratis mogen gebruiken met onze gastenkaart, maar hij rijdt niet zo heel veel. En we wilden hem graag gebruiken om naar het centrum van Bad Dürkheim te gaan. Dus we moesten zorgen dat we om 10 uur al bij de bushalte zouden staan. Het was bij het opstaan ontzettend koud in de camper, maar het had dan ook gevroren buiten. Gelukkig is het hierbinnen met de kachel snel weer warm en buiten was het wel erg mooi.

Het stadje zelf zag er leuk uit, helaas was het niet erg groot en waren er niet zoveel winkeltjes. Maar wel een prachtig groot stadspark waar we lekker gewandeld hebben. En een supermarkt zodat we een paar boodschappen konden doen. We hadden 2 uur voor de bus terugging en dat was ruim voldoende. De chauffeuse van de bus was erg aardig, we hoefden bij de terugrit onze gastenkaart niet meer te laten zien want ze kende ons nog van de heenweg. En we werden zelfs voor de ingang van de camping afgezet in plaats van bij de bushalte.

Donderdag 21 oktober.
Gelukkig was het deze dag prachtig weer, dat komt goed uit als je ergens naartoe wilt gaan waar je veel buiten zult lopen. En dat ergens was het Techniek Museum in Speyer. We waren er net over 11 uur, en tot bijna 5 uur hebben we er rondgelopen om alles te bekijken, en dat was veel.

Er waren meerdere hallen en gebouwen met o.a. veel oude auto's en andere voertuigen op wielen, soms hele aparte. Ook waren er diverse draaiorgels te tentoongesteld, die na inworp van een muntje gingen spelen.

Er waren tentoonstellingen van modelschepen, een modeltreinenbaan, gebruiksvoorwerpen van vroeger. Er waren allerlei locomotieven te zien, wat militaire voertuigen en volop vliegtuigen en helikopters. De twee meest bijzondere dingen om te zien (en in te gaan) waren een onderzeeër en de Buran (de Russische variant op de Space Shuttle).

Aan het einde van de dag hebben we heerlijk gegeten in het restaurant van het museum, en we hebben de dag afgesloten met een film in het IMAX theater. Helaas viel die film tegen, het onderwerp was dolfijnen maar we hebben meer gezien van de mensen die research over dolfijnen deden dan van de dieren zelf, erg jammer.

Dinsdag 19 en woensdag 20 oktober.
Op dinsdag hebben we onszelf eens een luie dag gegund. Het weer was ernaar, de hele nacht en ochtend heeft het (soms flink) geregend. Dus hebben wij lekker uitgeslapen en op ons gemak ontbeten. Daarna wat computeren in de camper. 's Middags klaarde het zowaar een poosje op, en zijn we naar het dorpje gelopen. En om dat te vieren hebben we bij het boodschappen doen ook een lekker stukje Duits gebak meegenomen. Rond etenstijd heb ik gezellig met vaders en de kids zitten MSN'en en daarna hebben we nog een paar dvd's gekeken. Al met al, toch een prima dag.

Woensdag hebben we de camping in Kyllburg vaarwel gezegd. En dat ging nog niet zo makkelijk, door alle regen de afgelopen dagen was het veld zo drassig geworden dat we er in vast bleven staan. Er was uiteindelijk hulp van de eigenaar nodig, die met zijn auto heeft geholpen de camper uit de blubber te trekken. En daarna nog het beruchte smalle steile weggetje om de camping af te komen, wat toch weer goed ging gelukkig.

Vervolgens zetten we koers naar Bad Dürkheim, we kozen ervoor om het helemaal binnendoor te rijden wat zo'n 3,5 uur duurde. Maar ondanks de soms heftige regenbuien was het wel een prachtige rit, door de Eifel, de Hunsrück en het Pfalzer Wald. Leuke kleine dorpjes gezien, de drukte in Kaiserslautern meegemaakt en door prachtige bossen op kleine weggetjes met haarspelbochten gereden.

De camping waar we nu op staan is compleet anders dan de vorige. Een hoofdstraat met allemaal zijstraatjes, die de namen hebben van wijndruiven (wij staan op de Kardaka), er zijn hier ruim 500 staplaatsen. Maar hoewel anders, ziet het er ook goed uit. Internet komt nu weer uit onze eigen dongel, wat heerlijk dat wij die bij ons hebben. Morgen gaan we naar het techniek museum in Speyer, ik verheug me er enorm op.

Maandag 18 oktober.
Omdat dit vermoedelijk de laatste droge dag zou zijn, gingen we naar het Eifelpark. Dit is een beetje wildpark en een beetje pretpark. We hadden hier een fijne dag. We maakten de lange wandeling, helemaal door het bos, door de gebieden waar de dieren vrij rondlopen. Je komt dan een stuk hoger uit dan je begonnen bent. We hebben veel moois gezien onderweg, hoewel sommige dieren (zoals de beren en de bergmarmotten) al met hun winterslaap bezig waren.

Eénmaal boven ben ik in de achtbaan geweest. En omdat ik de enige was, bleef hij maar rondgaan... ik heb in totaal 9 ritjes achter elkaar gemaakt. Nou is het een klein rustig baantje, dus het klinkt wel spectaculairder dan het eigenlijk was. Daarna zijn we met de rodelbaan naar beneden, het begin van het park, gegaan. Dat was erg leuk. We hebben daarna het treintje genomen (eigenlijk een tractor met een paar karretjes erachter) en zijn weer naar boven gegaan, ging toch iets makkelijker dan wandelen maar een half uur stilzitten in de kou, dan kom je er echt door en door koud uit. Natuurlijk weer de rodelbaan omlaag genomen, en daarna op naar de camper en de warmte.

Zondag 17 oktober.
Iets droger dan de dag ervoor, maar zo her en der een beetje mistig weer. Maar zeker goed genoeg om naar de Eifel-Zoo te gaan. En dat het koud is? Dan maar een extra trui aan, toch? Tegen 12 uur waren we er. Gelukkig genoeg parkeerruimte, zelfs een mooi speciaal plekje voor de camper. We hebben een paar leuke uurtjes in het park gehad. Zoals zo vaak in de Eifel, is alleen de ligging al een genot: heuvels en bossen. Het was erg rustig dus we konden ongestoord naar de dieren kijken.

Zo'n 15 jaar geleden waren we meerdere keren met de kinderen in deze dierentuin. Er is sindsdien niet veel veranderd, wat het nu in onze ogen wat achterhaald maakt. De verblijven zijn soms wat klein, anderzijds kun je de dieren wel goed zien. De rit met het treintje is nog steeds ontzettend leuk, het stelt an sich niet veel voor, maar je stopt midden in het herten- en geitenverblijf en dat is dus nog steeds ontzettend leuk, je zit dan echt tussen de herten en geiten.

Na de dierentuin hebben we een rondrit gemaakt, door Gerolstein, Daun en Tettscheid. Onderweg zagen we een eenzame gevarendriehoek staan en die hadden we nog niet in de camper. Nu wel! In Tettscheid zijn we even door het dorp gewandeld (duurt ongeveer 5 minuten) en zagen dat er ook daar in 12 jaar zowat niets veranderd was. Wel leuk om ons oude vakantieadres van vele bezoeken eens terug te zien. Tot slot stopten we ook nog bij de Weinfelder Maar om een stukje langs het meer te lopen, het was er redelijk mistig maar dat gaf wel een heel aparte sfeer. Rond etenstijd waren we weer terug op de camping in Kyllburg.

Zaterdag 16 oktober.
Het had 's nachts en 's ochtends flink wat geregend, maar 's middags knapte het gelukkig op. Er viel soms nog een beetje regen maar niet genoeg om ons nog binnen te houden. We zijn een stukje gaan wandelen in de bossen die rondom het dorp liggen. Het was heerlijk buiten, zacht van temperatuur en zo nu en dan zelfs een voorzichtig zonnetje. Het bos was prachtig, met hele mooie herfstkleuren en we zagen ook veel prachtige paddenstoelen. Een heerlijke middag dus.

Vrijdag 15 oktober.
De nacht was beduidend minder koud, maar dat resulteerde helaas in een sombere, druilerige dag met zo nu en dan motregen. Ik had het graag wat kouder gehad, als ik daar weer een strakblauwe lucht en zon bij gekregen zou hebben. Maar goed, het weer kun je niet uitkiezen, en we wisten nog wel een leuke bestemming voor dit soort weer. We zijn naar het Wildpark in Daun gegaan.

Hier rij je namelijk een weg van 8 kilometer door de bossen, en er zijn onderweg allerlei stopplaatsen met uitkijkposten. Het was een goede keuze, we hebben zoveel leuke dingen gezien. Natuurlijk de herten, lama's, yaks, zwijnen, geiten etc. wat er in park rondloopt. Maar ook heel veel vogels, die zich aan ons lieten zien omdat het zo rustig was in het park. Vaak hadden we de uitkijkposten helemaal voor onszelf. We zagen o.a. boomklevers, vinken, vlaamse gaaien, een kuifmees en een pimpelmees. En het bos zelf in zijn prachtige herstkleuren was ook een feest voor het oog.

Na de rondrit zijn we ook nog een wandeling gaan maken in de apenvallei. Hier zitten berbermakaken, die zich van de mensen niets aantrekken en gelukkig ook niet vervallen zijn tot bedelen. Dit maakt het ontzettend leuk om tussen ze door te wandelen, en het stuk bos waar ze zitten is wederom prachtig. We hadden besloten na het wildpark nog even boodschappen te gaan doen, maar omdat we het zo naar ons zin hadden was het al laat voor we daar aan toe kwamen.

En eenmaal bij de supermarkt was het parkeren een probleem. Er stond namelijk een parkeergarage, en daar past de camper niet in. Dus wat rondrijden in de buurt, en in een straatje een parkeerplaats gevonden, wel een stukje lopen van de supermarkt. Maar we hebben onze boodschappen tot volle tevredenheid gedaan. Voor het eerst in onze (nog vrij korte) camperaars loopbaan kwamen we pas in het donker terug op de camping. Weer wat nieuws geleerd!

Donderdag 14 oktober.
De nacht was zelfs nog iets kouder, maar het is prima uit te houden in de camper. Kacheltje de hele avond aan, extra deken op het bed en het is alleen maar even koud als je er 's nachts uit moet. Na een lekker ontbijt met zalige Duitse broodjes zijn we op ons gemakje naar het station gegaan. Omdat we geen idee hadden hoe lang we erover zouden doen om er naar toe te lopen en kaartjes te kopen, hadden we er 40 minuten voor uitgetrokken, maar we deden het in de helft van de tijd. Geen enkel probleem, Wim had zijn pijp, ik mijn digitale boek. Het zonnetje scheen en er stonden prima bankjes op het perron, dus we zaten heerlijk te wachten op de trein. En toen, in een uurtje, waren we in Trier. Een hele mooie rit, door dalen en bossen en wat kleine dorpjes.

Tien minuutjes lopen van het station naar het centrum. En dan een heerlijke dag. Lekker door de oude straatjes geslenterd, genoten van de mooie gevels, fonteintjes enzovoorts. Natuurlijk de Porte Nigra bewonderd. Tussendoor nog wat gewinkeld en de dag afgesloten met een bezoek aan het Stadsmuseum. Daarna weer naar het station gelopen voor de thuisreis en tegen de avond stapten we de camper weer in. Snel de kachel weer aan en lekker een paar kopjes warme koffie gedronken. Onderwijl foto's op de computer, website bijwerken, beetje internetten en kletsen op MSN. We genieten weer van ons goede leventje.

Woensdag 13 oktober.
Na een hele koude nacht (het bleef buiten maar net boven het vriespunt) zijn we de ochtend langzaam gestart. Kacheltje aan en pas uit bed toen de ergste kou weg was. Rustig aan ontbeten en koffie gedronken, pas daarna op pad gegaan naar het dorpje. Er loopt vanaf de camping een prachtige wandelweg naartoe, door een stukje van het mooie bos rondom het dorp. Het dorpje zelf is maar klein, en buiten het vakantieseizoen erg stil, gelukkig is er wel een supermarkt dus we hebben lekker eten voor vanavond.

We kwamen wel tot de ontdekking dat het station gunstig ligt, er gaat ieder uur een trein naar Trier, we weten dus gelijk wat we morgen zullen gaan doen. Zeker omdat het waarschijnlijk de komende dagen net zulk heerlijk weer blijft als het vandaag was. Halverwege de middag waren we weer terug in de camper, waar we snel de kachel weer aangezet hebben en een lekkere bak koffie hebben genomen. We genieten van dit heerlijke leventje.

Dinsdag 12 oktober.
Rond kwart voor 11 vertrokken wij, richting Duitsland, en wel de Eifel. Met 6327 kilometers op de teller hadden we een reis van ongeveer 4 uur voor de boeg. De Tomtom wilde ons de weg Antwerpen - Luik laten rijden, maar 120 kilometer over hobbelende betonplaten trok ons niet aan. Dus hebben we de route Breda - Eindhoven - Heerlen genomen. Daarna wel een stukje door België om langs Prüm en Bitburg in Kyllburg aan te komen. Een hele mooie rit, door de Ardennen en de Eifel. Rustig gereden en een lekkere pauze tussendoor genomen, maar helemaal niets zat tegen dus we waren rond half 4 al op Naturcamping Kyllburg.

En het is een hele leuke camping, met een hele vriendelijke Nederlandse eigenaar. Alles gaat hier superrelaxed en hij kwam spontaan met inlogcodes bij de camper zodat we nu beiden online kunnen zijn met een topverbinding. De ligging van de camping is ook schitterend, langs het riviertje de Kyll en tussen de bossen. Alleen het weggetje de camping op (en straks weer af) is heel smal en heel steil. Het past maar net, we moeten geen tegenligger tegenkomen....