Onze reis door Zweden, Denemarken en Noord-Duitsland.

Zondag 18 september.
Na zeven weken zat het er dan toch echt op. We gingen weer naar huis, een kilometer of 500 rijden. Daarom maar eens "gewoon" over de grote weg gegaan. Op zondag is dat goed te doen, we hebben geen files gehad onderweg, hooguit wat drukke stukken. We vertrokken rond half 9 en hebben het rustig aan gedaan, met 2 koffiepauzes. Toch waren we al rond kwart over 3 thuis. We hebben bijna 6000 kilometer gereden deze reis, en sloten af met de kilometerstand 21109.

Zaterdag 17 september.
Op de receptie van de camping was ik een leuke folder tegengekomen, tezamen met een kortingsbon, van het Serengeti Park in Hodenhagen. Een prima bestemming voor onze laatste dag in Soltau. We gingen al vroeg op pad, maar het was niet makkelijk om bij het park te komen. Bijna aan het einde van de rit kwamen we namelijk een opengebroken weg tegen. Dus wij een omweg genomen, die over zeer kleine onverharde wegen ging en deels over kasseien. Het leek wel of we weer in Zweden reden. Onderweg kwamen we zelfs twee paardentrams tegen. Maar gelukkig kwamen we toch uit waar we moesten wezen.

Het park was absoluut de moeite waard. We hebben zo ontzettend veel dieren van dichtbij gezien. Ik vind het geweldig als giraffen, dromedarissen of zebra's aaibaar zijn en met hun kop in de camper komen. Alleen voor de neushoorn hield ik mijn raam dicht, zodat hij verder slofte en onze spiegel omklapte. Maar goed dat die twee kanten op geveerd zijn, Wim kon hem weer keurig terugbuigen. Ook bij de leeuwen, de tijgers en de witte tijgers (wat een rijkdom aan prachtige dieren) heb ik met open ramen geweldige foto's kunnen maken. We letten er wel op steeds direct het raam weer dicht te doen en maar aan één kant het raam open te hebben, waar we zaten te kijken.

Na het safaripark konden we parkeren, dus wij eens kijken wat daar was. Bleek er een leuk pretpark bij te horen, gecombineerd met een zone waarin diverse apenverblijven toegankelijk waren. Daar hebben we ook van genoten. De apen waren geweldig, we hebben vooral ontzettend veel lol gehad bij de berbermakaken. Ontzettend ondeugende beesten! Bij een mevrouw hadden ze de bril van het gezicht weggehaald, en ze wisten precies wat ze er mee moesten doen. Gelukkig is het allemaal nog goed afgelopen, en wij hebben die mevrouw nog blij kunnen maken met onze foto's en film van het gebeuren. De attracties in het pretpark waren niet heel spectaculair maar er zaten er een paar bij die best leuk waren, en het voordeel is dat je overal zo in kon stappen. Geen grote drukte en lange wachtrijen. Terug moesten we weer om de opengebroken weg heen rijden, nu kwamen we op een privéweg van het leger terecht waar we (geheel legaal trouwens) dwars door de militaire gebieden reden. Heel anders, ook een leuke belevenis.

Vrijdag 16 september.
Een stralende dag, dus bij uitstek geschikt voor een bezoek aan een Wildpark. De keuze viel op Wildpark Lüneburger Heide, omdat er daar ook beren, tijgers en poolwolven waren. We kwamen rond 10 uur bij het park aan, en om kwart voor 11 zouden de tijgers gevoerd worden. Dat was even flink doorlopen want het tijgerverblijf ligt niet in de buurt van de ingang. Maar we hebben het gehaald. Het voeren bleek het geven een klein stukje vlees te zijn, een tussendoortje zeg maar. Desondanks toch leuk om te zien, maar minder spectaculair dan we hadden gehoopt.

De wolvenverblijven waren net voorbij de tijgers, je hoefde het geluid van de huilende wolven maar te volgen. Prachtige beesten, zowel de gewone als de poolwolven. Daarna hebben we de rest van het park bekeken, er waren veel dieren, en de meesten hadden ook hele mooie verblijven waarin ze goed te zien waren. Ook de ligging in het bos was weer heerlijk, beetje zon, beetje schaduw, mooi lopen en volop bankjes.

We besloten de dag met een bezoek aan de roofvogelshow. Erg leuk gedaan, we kregen van de verzorger ook ontzettend veel informatie over de vogels, duidelijk weer iemand met liefde voor de dieren en veel kennis. We zagen een buizerd, diverse soorten adelaars, een valk, een condor en een uil. We waren pas laat terug op de camping, moe maar heel voldaan.

Donderdag 15 september.
Een wat rustigere bestemming dan de vorige dag: we gingen naar het Panzermusem in Munster. Een aantal grote hallen vol militaire tanks, auto's en kanonnen. Wim keek zijn ogen uit, maar er viel dan ook wel veel te zien. Zelfs voor mij was het wel interessant, zeker als ik er uitleg bij kreeg. We hebben hier een paar uurtjes rondgelopen en alles uitgebreid bekeken. Daarna terug richting Soltau, waarbij we onderweg nog 2 tussenstops maakten. Eerst om boodschappen te doen, daarna voor een late lunch bij de Mac. Ik weer helemaal blij, in Duitsland hebben ze nog appelgebak bij de Mac.

Dinsdag 13 en woensdag 14 september.
Van de rustdag waren we inderdaad goed uitgerust dus vol goede moed gingen we vanochtend naar het Heide-park. Het is maar een kwartiertje lopen van de camping, handig. Rond half 10 waren we in het park, dat al vanaf 9 uur open was. Maar pas om 10 uur gingen de attracties open. Ik ben begonnen met een geweldige achtbaan, de Krake. Daarna heb ik nog allerlei andere achtbanen gedaan, daar hebben ze er erg veel van. De leukste twee daarvan waren de Colossus (een supergrote houten achtbaan die erg mooi loopt) en de Desert Race (een achtbaan met gelanceerde start, naar 100 km/u in 2.4 sec.). En samen met Wim ook verschillende andere attracties zoals boottochtjes, ritjes in treinen en monorails en een aantal shows bezocht.

Het Heide-park is een leuk park, maar de attracties zijn niet heel bijzonder, op een paar positieve uitzonderingen na. Gelukkig hielden we het droog ook al was het soms koud, want alles is buiten en open, zelfs de shows. Na één dag (waarop het ook heel rustig was in het park gelukkig) hadden we dan ook alles gezien en gedaan wat we de moeite waard vonden. Net voor 5 uur (sluitingstijd) liepen wij weer in de richting van de camping, moe maar voldaan.

Zondag 11 en maandag 12 september.
Op zondag zijn we binnendoor, via Lübeck, naar Soltau gereden. Een heerlijke rit door prachtig landschap en vooral in de streek waar we nu zijn hele leuke dorpjes. We staan op een prima camping, op loopafstand van attractiepark Heide-park, wat we zeker zullen gaan bezoeken de komende dagen.

Maar allereerst gingen we 's maandag naar Weltvogelpark Walsrode, het grootste vogelpark ter wereld. Een bezoek waar we zeker geen spijt van kregen, want we hebben onze ogen uit gekeken. Er zijn heel veel vogelsoorten te bewonderen, in mooi ingerichte verblijven. Ook de inrichting van de rest is erg mooi gedaan, heel parkachtig met veel borders, fonteinen, beelden, plantenbakken, heel gevarieerd en kleurig.

Het park heeft ook diverse verblijven waar je als bezoeker binnen tussen de vogels loopt, prachtig dat er geen hekken of gaas tussen zit. Eén van de leukste dingen op dat gebied is de lorihal, waar je een potje nectar kunt kopen en de dieren dat uit je hand kunt laten eten, ik heb er van staan genieten.

Vanuit het park zijn we naar Kaufland hier in de buurt gegaan, dat bleek een heel groot filiaal te zijn in een grote passage met nog meer winkels. Even boodschappen doen pakte dus uit als flink winkelen, en ik was bekaf toen we terugkwamen op de camping. We hebben laat (maar wel lekker) gegeten en onszelf voor de volgende dag een rustdag beloofd, waarna we woensdag weer een lange dag gaan maken, namelijk in het Heide-park.

Zaterdag 10 september.
Een dag met wat je noemt onbestemd weer. Soms dreigend, soms wat regen, dan weer eventjes een blauwe lucht en een stralende zon. In de loop van de middag werd het drukkend warm en benauwd, dus vanavond of vannacht zal er wel eens onweer kunnen komen.

Wij hebben een leuke boottocht gemaakt, over de Kellersee bij Bad Malente. Het was een drie kwartier van de camping af maar dat was wel een leuke binnendoor rit, heen en terug anders gereden. En het meer was prachtig, rustig gelegen met veel watervogels. Weer een prima dag geweest dus.

Donderdag 8 en vrijdag 9 september.
Gisteren was het ronduit akelig weer, heel veel buien en koud. Maar toch hebben we de dag goed weten in te vullen, in de ochtend heb ik een was gedaan, en wat dingetjes in de camper. 's Middags zijn we uitgebreid wezen boodschappen doen bij de Kaufhof. Er zat daar ook een kapper dus ik ben gelijk even gekortwiekt. En daarna hebben we de lange weg naar de camping terug genomen, oftewel een rondrit gemaakt om de omgeving eens goed te bekijken.

Vrijdag was het weer gelukkig een stuk beter. Het bleef de hele dag droog, het was wel koel maar zeker niet koud en heel soms zagen we zelfs de zon even. Een mooie dag voor het wildpark hier in de buurt, Wildpark Eekholt. Het bleek een goeie keuze te zijn, één van de mooie wildparken die we bezocht hebben. Leuk aangelegd in het bos, erg gevarieerd qua omgeving en leuke dieren. Zoals veel parken ook hier een roofvogel show, daar maak je ons altijd blij mee. Natuurlijk maakten we de grote rondgang, we wilden graag alle dieren zien. Daar hebben we 3,5 uur over gedaan en het was zeker de moeite waard.

Woensdag 7 september.
In zeer wisselvallig weer zijn we terug richting Duitsland gereden. Alles binnendoor, dus geen gedoe met files, en veel leuks gezien. Op een mooi plekje hielden we koffiepauze, en zagen daar de echte paddenstoelen, die rode met witte stippels. We waren om kwart over 2 al bij Bad Segeberg, en zijn het stadje even in gegaan voordat we op de camping terecht konden. Gezellige stad, met een groot Karl May Land. Daar worden in de zomermaanden shows gegeven in een groot openlucht theater, in westernsfeer. Wij zijn de kalkberg van de stad opgeklommen en hebben genoten van het mooie uitzicht. Daarna naar de camping, die zeker niet tegenviel. Alweer een fijne dag.

Dinsdag 6 september.
Regen, veel regen, harde regen, wind, windstoten en soms even opklaringen. Tsja, dan moet je niet iets doen waarbij je de hele dag buiten loopt. Maar een rondrit is wel een leuke manier om de omgeving te zien, en als het even droog is kun je de camper uitgaan en een stukje lopen. Zo hebben we het dus aangepakt. Door een mooi natuurgebied zijn we naar de westkust gereden, waar we een duinwandeling hebben gemaakt. En bij het strand in de storm betekent zand! Overal zand! Het knarste tussen onze tanden, het kriebelde in onze oren, het zat in onze tranende ogen. Maar toch was het een ontzettende leuke wandeling om te maken. Vanwege het slechte weer hebben we 's avonds weer eens in de camper gekookt en gegeten.

Maandag 5 september.
Eindelijk was het zover, we gingen naar Legoland in Billund. Een half uurtje rijden vanaf de camping en omdat we om 9 uur al hadden ontbeten, koffie gedronken en alle andere nuttige dingen hadden gedaan, waren we veel te vroeg bij Legoland. Maar of je nou daar aan het wachten bent of op de camping, dat maakt eigenlijk niet zoveel uit. Dus net iets na 10 uur hadden we de kaartjes al gekocht en liepen we het park in. Wat was dat leuk! Alles is in Legosfeer gemaakt. Als je bijvoorbeeld in een treintje zit ziet dat er uit als een Lego trein. En alle decoraties eromheen zijn van Legosteentjes gebouwd. Tot Afrikaanse olifanten en giraffen, of het complete Vrijheidsbeeld en Mount Rushmore aan toe. Het park is niet heel groot, en de ritjes zijn niet superspectaculair maar de sfeer en de afwerking maken dat meer dan goed.

We zijn begonnen met het bekijken van de Lego wereld, waar we bijvoorbeeld Kopenhagen en het Zweedse Götakanaal terug zagen. Alles is zo mooi uitgebeeld dat je het al herkent voor je het bordje ziet. Later op de dag zagen we ook de Star Wars wereld, ontzettend leuk voor een echte Star Wars fan. We zijn in (bijna) alle attracties geweest, en als het leuk was meer dan eens want het was zo heerlijk rustig dat dat makkelijk ging. Zo hebben we in de studio twee verschillende 3D films gezien, echte Lego verhaaltjes en nog leuk gedaan ook. Er is ook een SeaLife Lego stijl in het park, daar hebben we ook erg van genoten. Er is één echte achtbaan, en een Lego Darkride met een klein achtbaan stukje aan het einde. Ook beide Splashes hebben we gedaan, ze waren niet heel wild dus echt nat werd je er niet eens van. De leukste attractie vonden wij "The Temple", een interactieve rit waarbij je met een "lasergun" op gekleurde lampjes moet schieten en zoveel mogelijk punten moet halen.

Het weer was zo slecht nog niet. De meeste tijd hebben we zon gehad, en echt koud was het ook niet. Maar één keer zijn we overvallen door een enorme regenbui. We waren met bootjes een Lego piratengrot ingegaan met een klein beetje miezerregen. Maar toen we er uit kwamen, viel het met bakken uit de lucht. We zaten samen onder de paraplu in het bootje, en zijn na het uitstappen snel gaan schuilen. Na een kwartiertje werd het minder, en na een half uur was het helemaal over. De rest van de dag bleef het droog, tot we het park uit wilden gaan rond een uur of vijf. Maar toen konden we mooi even de Lego winkel in gaan.

Zondag 4 september.
Om kwart over 10 waren we al bij Givskud Zoo, die in de buurt van Billund ligt. Een geweldig leuk park, het combineert een safaripark met een gewone dierentuin. Rondom 3 parkeerplaatsen zijn er verblijven aan wandelpaden, waar je allerlei dieren kunt gaan bekijken. Daarnaast rijd je door het park met je eigen auto tussen de dieren door. Zelfs in een leeuwengebied, waar je via een speciale sluis in en uit moet rijden. En wat een geluk hadden we, er waren zelfs jonge leeuwen te zien.

We hebben onze ogen uitgekeken in dit park, heel veel dieren gezien en hele leuke situaties meegemaakt. We vonden het zo leuk dat we alle ritten zelfs 3 keer gemaakt hebben. We waren pas laat in de middag terug op de camping, met heel veel foto's. En toen ik die eenmaal allemaal in de computer had en richting receptie liep, was ik te laat. Want de receptie was al om 5 uur dicht. Jammer! En morgen naar Legoland, dan zullen we ook te laat terug zijn. Dus het duurt een paar dagen voordat ik weer kan chatten en mijn site kan uploaden, het is niet anders.

Zaterdag 3 september.
Iets voor negen uur waren we uitgecheckt bij de camping, en we waren nog geen 2 minuten onderweg of het begon te regenen, wat een timing. We moesten het eerste deel van de rit over de grote weg rijden, om van het eiland af te komen, via de (tol)brug over de Grote Belt. Daarna nog even voorbij de stad Odense gereden om niet dwars door de drukte te moeten, en daarna snel de Tomtom ingesteld op binnendoor rijden. Al met al hebben we een prachtige rit gehad, waarbij het weer ook nog opknapte. Onderweg hebben we een heerlijke uitgebreide koffiepauze genomen, waarbij we een wandeling gemaakt hebben door een schapenveld en langs de kerstbomen, die volop in deze streek worden gekweekt.

Ook nog een pauze genomen om boodschappen te doen, daarna naar de camping in Hovborg gereden, het is een erg leuke camping, met mooie ruime plaatsen in een prachtige omgeving. En eindelijk zitten we vlakbij Legoland, nog 2 nachtjes slapen.... Internetten gaat goed, mits ik met mijn laptop in de receptie kom zitten. Speciaal voor mij is er een verlengsnoer uit de verpakking gehaald, ik zit nu dus bekabeld te internetten.

Vrijdag 2 september.
Een stralende dag, met een heerlijke temperatuur. Perfect weer om naar de kust te gaan. We hadden gelezen over een mooi natuurgebied langs het water, en dat klopte inderdaad. Een kustlijn met rotsen, een klein beetje zand en een dik bed van droge wier, dat soms knisperde onder je voeten. En dat afgewisseld met ruig grasland. Het was zalig om daar langs het water te lopen, alsof we de enige mensen op de wereld waren.

We zijn daar zo'n twee uurtjes geweest, en daarna via leuke dorpjes en kleine weggetjes weer teruggereden. Een fijne laatste dag in dit gebied.

Donderdag 1 september.
In het stadje waar we nu zijn is een openluchtmuseum, genaamd Andelslandsbyen Nyvang (het coöperatieve dorp Nyvang). Het ligt in een landelijk gebied met bos en open stukken, en beeld het leven op het Deense platteland van eind 19e tot halverwege 20e eeuw uit. Er zijn huizen, winkels, een boerderij, school, kerk enzovoorts te zien. Er zijn ook veel vrijwilligers die het leven van vroeger uitbeelden. Het was erg leuk om daar rond te lopen.

Ondanks de soms dreigende lucht bleef het gelukkig droog, en de temperatuur is ook niet slecht. Wat dat betreft hebben we de laatste dagen veel geluk gehad, en wat ons betreft blijft het nog een poosje zo. Vanuit het museum zijn we nog door Holbæk gereden, we vonden het geen bijzondere stad en zijn er dan ook niet gestopt. Wel hebben we op de terugweg naar de camping nog even wat boodschappen gedaan, we troffen nu een supermarkt die voor Deense begrippen wat goedkoper is, maar we kopen toch zo voorzichtig mogelijk in.

Woensdag 31 augustus.
Om een uur of negen verlieten we de camping, en besloten onderweg nog even te tanken. Dat had nog heel wat voeten in de aarde. Allereerst moesten we binnen betalen, en konden we na het tanken wisselgeld krijgen. Daarna moesten we onze bon scannen, maar kregen iedere keer een foutmelding... in het Deens. Geen idee wat er stond. Gelukkig schoot een andere tanker ons te hulp, het bleek dat de pomp leeg was en we moesten dus bij een andere gaan staan. En ja hoor, daar lukte het wel. Gelukkig maar. We waren toch al om kwart over 10 in Roskilde, en hadden volop de ruimte om de camper bij het Vikingmuseum te parkeren. Het museum bestaat uit een grote hal, waarin de restanten van 5 oude Vikingschepen te zien zijn. Er worden ook interessante films vertoont en er zijn modellen van hoe de schepen er uit hebben gezien. Daarnaast is er een gebied waarin er replica's van de oude schepen gebouwd worden, op de manier en met het gereedschap van vroeger, en er is een tentoonstelling over hoe de oude vondsten worden geprepareerd. Ook heel leuk is de afdeling waar je jezelf als Viking kunt verkleden. De trots van het museum is een volledig werkende replica van een Viking Longboat, waarmee een zeereis naar Ierland (via de route langs Schotland) en terug (door het Kanaal) is gemaakt.

Na ons museum bezoek zijn we het stadje Roskilde gaan bekijken. Dit is in de middeleeuwen de hoofdstad van Denemarken geweest. Er is een mooie kathedraal te zien, waar bijna alle Deense vorsten begraven liggen. Er staan ook nog wat mooie oude gebouwen, de winkelstraat is niet bijzonder gezellig. Daarna zijn we doorgereden naar Holbæk waar we nu op een hele mooie camping staan, vlakbij de zee. Met onze ACSI kaart staan we hier voor maar 15 euro per nacht, waar internet voor 2 laptops, stroom, douches, zwembad, sauna en jacuzzi bij inbegrepen is. Wat een luxe. Er staat trouwens bij de foto's van vandaag nog een geweldige foto die Wim gisteravond laat heeft gemaakt, van een egel die hij op de camping tegenkwam. Wat een schatje.

Dinsdag 30 augustus.
Regen, veel regen, even pauze, weer regen. Zo ging het ongeveer in de nacht en vroege ochtend. Geen weer om de hele dag door Kopenhagen te gaan rondlopen. Dus we zijn lekker in de camper blijven zitten, boekje en laptopje erbij en de ochtend vloog om. Aan het einde van de ochtend knapte het weer zowaar nog een poosje op en zijn we naar het dorpje Nærum gelopen, ongeveer dezelfde wandeling als van de bus als we uit Kopenhagen terugkwamen. Daar hebben we boodschappen gedaan, schrik schrik, wat is dat allemaal duur hier zeg! Maar er is wel -net als in Zweden- magere melk te krijgen, da's dan weer fijn.

Na zo'n anderhalf uur waren we weer terug in de camper, op tijd binnen voor de middagregenbuien begonnen. De middag zo ongeveer hetzelfde besteed als de ochtend, en aan het begin van de avond hebben we in de familiekamer gegeten, waarna ik mijn foto's op de laptop heb gezet en mijn website heb gemaakt.

Maandag 29 augustus.
Het weer was wat achteruit gegaan sinds de voorgaande dag, goeie reden om wat binnenactiviteiten uit te zoeken. We hadden twee leuke uitjes op het oog, Ripley's Believe it or not, een tentoonstelling met allerlei onwaarschijnlijke zaken. En daarna Guinness World of Records, waar diverse records uit het bekende boek werden uitgebeeld. Rond 10 uur pakten we de bus, en waren binnen een half uur in het hartje van de stad. We liepen van het busstation de voetgangerszone in, en één van de eerste dingen waar je dan langs komt, is die mooie ronde toren. Wat ik gisteren nog niets wist, maar deze dag wel: je kunt er ook in. Dat hebben we dus maar gedaan. Het was zeker de moeite waard. Via een soort wokkel loop je naar boven, en als beloning kom je dan op een platform waarvandaan je een geweldig uitzicht hebt over de stad.

Daarna toch door naar het Raadhuisplein voor onze eerste museum. Het was ontzettend leuk, er is heel veel te zien en er zijn ook wat interactieve uitstallingen. We keken onze ogen uit. Daarna een lunchpauze gehouden bij Kentucky Fried Chicken, en dwars door de stad naar museum twee van de lijst. Ook heel leuk, maar niet de winnaar. Toch vermaakten we ons hier ook goed. Toen we uit dit museum kwamen was het gelukkig droog, zodat we op ons gemak met een pauze naar het busstation terug liepen. Kopenhagen is een hele levendige stad, ook zomaar op straat valt er steeds veel te zien. We hebben wel geluk gehad dat we redelijk tussen de buien door buiten waren, nu het avond is valt het met bakken uit de lucht.

Zondag 28 augustus.
Hoewel er 's nachts veel regen was gevallen, was het overdag toch bijna de hele dag droog, we hebben maar 3 buitjes gehad. Verder zonnig weer, met een flinke bries en niet al te warm. Met dat weer konden we het centrum van Kopenhagen goed bekijken, en dat was zeker de moeite waard. Kopenhagen is een sfeervolle, ietwat rommelige, stad. Veel mooie pleinen en een groot aantal torens en torentjes. Er lopen allerlei grachten door de stad en er zijn veel mooie oude gevels. Op zondag zijn bijna alle winkels open, en het was erg levendig op straat. Opvallend veel straatartiesten, van heel goed tot heel slecht.

We zijn langs het Tivoli gelopen, maar hebben er van af gezien om er in te gaan. Alleen om er rond te lopen betaal je al 13 euro entree, wil je ook in de attracties kunnen is het zo'n 40 euro. En dat op een drukke zondagmiddag. Dan gaan we liever een hele dag naar een echt attractiepark. Via allerlei leuke andere straatjes kwamen we weer uit bij het grote plein waar onze rondwandeling begon. We zijn via het mooie paleispark weer teruggegaan naar het busstation. Zelfs op zondag rijden er zeer regelmatig bussen tussen Kopenhagen en "ons" dorpje, de halte ligt aan de grote weg, en het is maar een metertje of 500 van de camping af, dus goed te doen allemaal. Buskaarten worden op de camping verkocht, met ons tweetjes zijn we voor 20 Euro heen en terug.

Zaterdag 27 augustus.
Na een hele benauwde nacht stonden we vroeg op, om de lucht steeds donkerder te zien worden. Binnen een half uur hadden we de lampen in de camper weer aan een brak de bui los. Stortregen, onweer, stormvlagen. Fijn dat we binnen zaten. Rond 10 uur werd het zo'n beetje droog, en hadden we alles ingepakt. Op naar Denemarken dus. Eerst een stukje binnendoor gereden, maar grotendeels de snelweg gepakt. Onderweg kwamen we weer een groot ongeluk tegen, nare gewoonte hier in Zweden. Het zag er uit of het nog maar net gebeurd was, en er was ook nog geen file door ontstaan.

Net voorbij Malmö reden we de prachtige Oresund brug weer op, voor de oversteek over de Sont naar Denemarken. Zo in de regen en met die prachtige dreigende lucht zag het er erg indrukwekkend uit allemaal. Rondom Kopenhagen reden we naar Nærum, waar we een camping op het oog hadden die goed en mooi gelegen zou zijn. Klopte, het is hier mooi, verzorgd en er is een goede verbinding naar Kopenhagen Centrum met de bus.

Vrijdag 26 augustus.
Eindelijk weer eens een zonnetje, gelukkig. De ochtend had ik heel nuttig besteed aan het doen van de was, gelijk een mooie test voor mijn enkel en knieën. En dat ging best goed. Dus we konden in de middag Wim's plan uitvoeren, naar het Getterön vogelreservaat hier in Varberg. En wat een goeie keuze was het. Een schitterend gebied met waterpartijen en weiden, en een rijke variatie aan vogels. Zo zagen we talloze ganzen, een enorme groep kraanvogels, oeverlopers, watersnippen en bonte strandlopers.

We konden vanaf diverse plaatsen naar de vogels kijken, er stonden mooie hutjes met kijkgaten om ze rustig te observeren. In één van die hutjes had een koppeltje boerenzwaluwen hun nestje gebouwd en ze vlogen druk naar binnen en buiten om het hongerige jonge spul te voeden. Een prachtig gezicht, om dat van zo dichtbij te kunnen zien. Een hoogtepunt van de dag. Op de terugweg hebben we nog wat boodschappen gedaan, zodat we weer voor een paar dagen eten in huis (of beter gezegd de camper) hebben.

Woensdag 24 en donderdag 25 augustus.
Om twee redenen valt er niet zoveel te zeggen. Ten eerste ben ik dinsdagmiddag toen ik de kust achter de camping wilde gaan bekijken gevallen, ten tweede regent het. Nou ja, de combinatie is dan wel weer redelijk, beter nu niet goed kunnen lopen dan met stralend weer. Woensdag heb ik de hele dag rust genomen, donderdag wel een stukje gelopen maar met 2 pijnlijke knieën en 1 zere enkel is dat toch niet fijn. Vanwege de regen ook meer van de paraplu dan van de omgeving gezien.

Gelukkig zit er wel verbetering in, dus ik verwacht over een paar dagen weer redelijk uit de voeten (letterlijk en figuurlijk) te kunnen. Wim heeft wel een paar mooie wandelingen gemaakt, en gelukkig mijn fototik een beetje overgenomen, zodat er toch wat moois te zien is van de afgelopen dagen. De camping bevalt prima, goeie voorzieningen, en prima internet. Ik heb gisteren dan ook volop tv gekeken via de computer dus ik kwam mijn dag prima door.

Dinsdag 23 augustus.
Tijd om verder te gaan, dus rond een uur of 10 uitgechekt en richting het zuidwesten gereden. Net voor Göteborg (ongeveer halverwege de rit) hebben we een koffiepauze gehouden, op een prima verzorgde parkeerplaats aan een mooi meertje. Daarna een stuk snelweg gereden, o.a. door Göteborg. Een kilometer of 30 voor Varberg gingen we de grote weg alweer af, omdat we het laatste stuk graag langs de kust wilden rijden. Mooie rit was dat. Nog even gestopt in een klein dorpje om boodschappen te doen, rond half 3 waren we bij de camping Apelviken de eerste camping waar we met onze ACSI kaart korting krijgen in Zweden. De camping ligt leuk, aan zee, en zo te zien is Varberg een vrije grote plaats. Ik ben benieuwd wat de komende dagen ons zullen brengen.

Maandag 22 augustus.
Na een regenachtige ochtend leek het wat op te knappen, een mooi moment voor ons om Mariestad te bezoeken. Helaas waren we wat te voorbarig en hebben we nog in de regen gelopen. Een nare bui zelfs. Nou was het stadje ook niet veel bijzonders. Het is 1 van de 2 steden in Zweden met een Domkerk, maar die kerk was niet erg bijzonder om te zien. De oude stad is klein, en niet eens zo oud, en in het moderne deel van het centrum zijn wat winkels. Eigenlijk is stad een te luxe naam, het is een flink dorp, hooguit. Maar de ligging aan het water is wel prachtig natuurlijk. Eenmaal terug in de camper besloten we het eiland Torsö te bezoeken, dat tegenover Mariestad ligt in het Vänern meer.

We hebben het eiland helemaal rondgereden, tot waar de wegen ophielden (éénmaal in het noordoosten van het eiland, de andere keer in het westen). In het noordoosten zou je nog met een veerpont naar een volgend eilandje kunnen, maar daar hebben we van af gezien. Veel verschil met het vasteland merk je trouwens niet, het landschap is mooi, glooiend, met bossen en landbouwgebieden. En toen we weer terugwaren op de camping, en zaten te genieten van een kopje koffie, scheen het zonnetje volop. Een paar uurtjes te laat voor het mooi.

Zondag 21 augustus.
Op een zonnige zondag kun je hier heel mooi een rondrit maken langs het Götakanaal. In zijn totaliteit gaat het van Göteborg naar Stockholm en maakt het ook gebruik van natuurlijke vaarwegen over meren. Wij hebben het deel van Sjötorp naar Karlsborg bezocht. Oftewel van Vänern naar Vättern, de 2 grootste meren van Zweden. Het is een zeer idyllische omgeving, met heel veel kleine bruggetjes over het kanaal, dat zelf op het stuk waar wij waren al 21 sluizen bezit.

We hadden het geluk om 1 van die sluizen in werking te zien, 3 prachtige zeilboten gingen er door heen. Indrukwekkend hoe dat allemaal te werk gaat, het is nog niet zo makkelijk om dat goed te doen. Onderweg hebben we ook nog heel veel andere leuke dingen gezien, zoals een buizerd in actie, een nest met jonge boerenzwaluwen, we hebben voor de trein moeten wachten en zijn weer over hele kleine onverharde wegen gereden. Al met al hadden we een heerlijke dag.

Vrijdag 19 en zaterdag 20 augustus.
Vrijdags gingen we naar de volgende camping die we op het oog hadden, Ekuddens camping in Mariestad, aan het Vänernmeer. Een leuke rit, die we helaas voor een groot deel in de (stort)regen hebben gereden. De camping was boven verwachting. Het is hier ontzettend mooi, ruim, prachtig gelegen en de voorzieningen zijn van uitstekende kwaliteit. Bovendien ligt de camping aan het water en een natuurreservaat. Er is ook internet, soms ontvangen we die wel in de camper, soms ook niet. Maar in dat geval kunnen we altijd met de laptop naar de receptie waar prima ontvangst is.

De regen hield vrijwel de hele avond, nacht en ochtend aan, maar wonderwel knapte het aan het begin van zaterdagmiddag op, en hadden we een hele zonnige middag. Die kans hebben we aangegrepen om een prachtige wandeling te maken over de camping naar en door het natuurreservaat. Helemaal op het puntje daarvan staat een uitkijktoren, met een schitterend uitzicht richting Mariestad en over het meer. Daarna heerlijk door het bos gelopen, waar we weer de meest grappige paddenstoelen tegenkwamen. En vanavond zullen we, net als gisteren, weer in de familiekamer gaan eten. Ook die is ontzettend goed verzorgd.

Donderdag 18 augustus.
Vanochtend begon de dag mistig. Maar het bleef droog, en 's middags kwam er zelfs de zon weer doorheen. Wij hadden het plan opgevat om naar Charlottenberg te gaan, omdat daar een dierentuin zou zijn. Nou, dat viel tegen. Een groot restaurant was het, met wat zaaltjes met reptielen en lemuren. We zijn maar weer weggegaan, dat was geen 9 euro waard. Gelukkig was de rit erheen al mooi, en we besloten de terugweg nog mooier te maken, door binnendoor te gaan. Tomtom ingesteld op leuke kleine dorpjes aan leuke kleine wegen, en daar gingen we. Nou, dat hebben we geweten. We wisten niet dat de wegen zo klein, smal en hobbelig konden zijn.

Het was een spannende rit. Tot we bij een stuk kwamen dat zodanig te lijden had gehad van de regen, dat er een deel van de weg weggeslagen was en er een modderpoel naast de weg lag. Op een heuvel nota bene. Dat was te veel gevraagd voor onze Matrix. Hij weigerde de hobbel over te gaan. We kwamen tot in de assen toe vast te zitten. Wim heeft de situatie uitgebreid opgenomen, en het veiligst was voorzichtig achteruit te rijden (we stonden immers al schuin dus op die manier kon de zwaartekracht een handje helpen) tot een vlak stuk een meter of 50 achter ons, met een breed stuk berm waar steen lag, zodat hij de camper kon keren. Daarna hebben we een andere route gezocht, en eventjes de kleine weggetjes links laten liggen.

We hebben weer veel moois gezien onderweg. Zo zijn we een stuk het bos ingegaan waar ontzettend veel paddenstoelen groeiden, hebben we natuurlijk weer mooie meertjes gezien en prachitge bossen. Maar het leukste vonden we dat we meerdere keren kraanvogels hebben gezien, en zelfs herten.

Woensdag 17 augustus.
Op een half uurtje rijden van de camping zit een groot natuurreservaat: Glaskogens Naturreservat. Daar wilden we heel graag naartoe. We zijn het gebied van boven tot onder, en van links naar rechts doorgereden, over allemaal smalle onverharde wegen. Overal liggen meren, van heel groot tot piepklein. En de bossen er tussen zijn ook steeds anders. Een geweldige rit, door een prachtig landschap. Overal is het rustig, en zijn er mogelijkheden om te stoppen, en foto's te maken, wat we naar hartelust gedaan hebben.

Rond een uur of één hebben we een plekje uitgezocht om koffiepauze te houden, we hebben nog nooit zo mooi gezeten voor onze koffie. Omdat er wel een aantal regenbuien vielen hebben we geen lange wandeling gemaakt, maar steeds als het droog was een stukje vanaf de camper naar de meertjes gelopen.

Dinsdag 16 augustus.
Als je camping zo prachtig gelegen is, hoef je niet iedere dag rondjes te rijden. Vandaag liepen we zelf de rondjes en mocht de camper op zijn plekje blijven staan. Het was prachtig weer, zonnig met wat wind en aangenaam warm, maar zeker niet te heet. En zoals altijd wolken aan de hemel, wat er fantastisch uitziet. Aan het einde van de ochtend maakten we onze eerste wandeling (blauw). Vanaf de camping een steil pad omlaag naar het meer waaraan de camping gelegen is, Västra Silen. Het pad liep langs een leuke waterval, en er is een hele klimbaan langs gemaakt voor kinderen (en volwassenen die zich nog jong voelen). Daarna liepen we heerlijk langs het water, een stuk ervan is een zandstrand met een afgezet stukje van het meer waar gezwommen kan worden. Daarna langs een wandelpad waaraan meerdere steigers met boten lagen. Een stukje voorbij de camping ging het pad weer omhoog, natuurlijk ook weer steil.

Na de koffie met wat lekkers (want goeie taarten maken kunnen ze wel in Zweden!) maakten we onze tweede wandeling (rood), nu juist van het meer af. Langs de landelijke wegen (soms niet meer dan onverharde steenpaadjes) liggen de prachtigste huizen, alles ruim opgezet en ver van elkaar af. De mensen hier maken er wat moois van, versierde ingangen van tuinen, brievenbussen en dergelijke. Erg leuk om dat allemaal te zien. We zijn ook nog een stukje het bos in geweest, wat lastig lopen was omdat er geen wandelpaden zijn, maar het was wel ontzettend mooi. Opvallend is dat er hier veel heideplanten groeien.

Maandag 15 augustus.
Na een regenachtige avond en nacht vertrokken we uit Stockholm. En we zullen de camping absoluut niet missen. De rit naar het westen hebben we voor een groot deel met regen afgelegd, heel jammer want we reden vaak door hele mooie gebieden. In totaal hebben we zo'n 400 kilometer afgelegd, in ruim 6 uur. Natuurlijk hebben we ook volop de tijd genomen voor een koffiepauze en hebben we boodschappen gedaan. De camping waar we nu staan is erg mooi, ruime plaatsen, goeie douches, en prachtig gelegen. Ook het gratis internet voldoet prima, het lukt alleen niet om mijn site hiervandaan te uploaden dus dat zal nog even moeten wachten.

Zondag 14 augustus.
Onze laatste dag in Stockholm. We hadden 2 musea op het oog die leuk konden zijn om te doen. Eén ervan binnen, de ander een openluchtmuseum. Gezien de dreigende lucht en het feit dat het koeler was dan de voorgaande dagen kozen we het (overdekte) Nordiska Museet op het eiland Djurgården. Een museum over de geschiedenis van Scandinavië. Het was een erg leuk, informatief museum, in een prachtig gebouw dat hier speciaal voor gebouwd was (maar dat leek op een oud kasteel). We hebben hier een flinke tijd rond lopen kijken, en het bezoek besloten met het eten van ons meegebrachte eten in de speciale picknick ruimte, we passen ons dus al echt aan aan de Zweedse gewoontes.

Daarna zijn we met de tram terug naar het centrum gegaan, en hebben een ticket gekocht voor de hop on - hop off boot. Maar wij zijn gewoon blijven zitten en hebben het rondje 2x gemaakt, we hadden dus een rondvaart van 2 uur. We hebben onze ogen uitgekeken, Stockholm vanaf het water is geweldig om te zien. Zittend op het achterdak met de zijwanden open, dicht bij het water, was de vaartocht een hele belevenis. Opspattend water, prachtige wolken boven blauwe stukjes lucht, veel boten om ons heen. Heerlijk. Na het varen zijn we nog 1x door de oude stad (Gamla Stan) gelopen, waar een gezellige drukte heerste en alle souvenirwinkeltjes open waren. Toen weer met de metro terug naar de camping. Morgen gaan we weer een ander deel van Zweden bekijken.

Zaterdag 13 augustus.
Als je in Stockholm bent, moet je natuurlijk het Vasa-museum zien. En we gingen er graag naar toe. Al om 10 uur stonden we er voor de deur, na een reis met metro, bus en tram. Hoewel achteraf die bus onnodig was geweest. We konden direct naar binnen, een voordeel van onze vroege aankomst, want om 12 uur stond er buiten een enorme rij voor de kassa. Een stukje tekst uit de folder van het museum: "Op 10 augustus 1628 begon de Vasa aan haar eerste reis en zonk dezelfde dag nog in de haven van Stockholm.

In 1961 slaagde men er in het wrak te bergen, nadat het 333 jaar op de zeebodem had gelegen. Het gerenoveerde schip, dat prachtig is versierd met honderden houtsnijwerken, bestaat voor 95% uit originele bestanddelen." Rondom het schip zijn op 6 etages uitzichtpunten zodat het schip van boven en van onder, romdom, te zien is. Ook zijn er tentoonstellingen, zoals "hoe zag het er binnen in het schip uit?", "hoe was het leven aan boord?", "wie waren de mensen op de Vasa?" en nog veel meer. We hebben onze ogen uitgekeken.

Vanuit het museum hebben we een rondwandeling door het park op Djurgården gemaakt. Dit eiland ligt midden in Stockholm en is een groene oase, met een groot park, bloementuinen, diverse musea en de onvermijdelijke horeca. Omdat het mooi weer was konden we heerlijk rondlopen, op bankjes zitten en genieten van het uitzicht. Eén van de leukste stukjes is het veld langs het water waar ontzettend veel ganzen zitten.

Vrijdag 12 augustus.
Om half 9 gingen we al op pad, naar het centrum van Stockholm. Voor een kleine 25 euro per persoon kunnen we 3 dagen onbeperkt het openbaar vervoer gebruiken, en met de metro waren we snel in hartje van de stad. We zijn uitgestapt op Gamla Stan, oftewel de Oude Stad. Leuke smalle straatjes, oude pandjes, en veel water eromheen want Stockholm ligt op allemaal eilanden. We hebben heel wat bruggen gezien. Zo gingen we over de Vasabrug naar Norrmalm, het moderne stadscentrum met de winkelstraten, een warenhuis enzovoorts. Maar daar tussen liggen ook volop mooie oude panden.

Natuurlijk liepen we ook hier veel langs het water, en we hebben ook regelmatig op een bankje gezeten en de drukte aan ons voorbij laten trekken. Via de Rijksbrug (het parlementsgebouw ligt op zijn eigen eilandje) gingen we weer terug naar Gamla Stan. We zijn langs het koninklijk paleis gelopen, en door straatjes vol met souvenir winkeltjes. Rond een uur of 3 waren we allebei moe, en we hadden ontzettend veel gezien. We hebben de metro weer terug genomen. Onderweg zijn we nog uitgestapt bij een wijk winkelcentrum, waar we in de supermarkt weer voor een paar dagen eten hebben gekocht.

Donderdag 11 augustus.
Gisteravond laat zaten er ineens een heleboel vogels boven het meer. Prachtig om te zien, te donker om te kunnen zien wat het waren. Onze beste gok is meeuwen, maar wie het beter weet...? Dan horen we het graag. Vandaag zijn we doorgereden naar Stockholm. Een prima rit, met onderweg één koffiepauze.

We waren al vroeg in de middag bij de beoogde camping. Goed te vinden, maar het is er niet geweldig. Beetje armoedig allemaal, weinig sanitair, kleine plaatsen, meer van dat soort dingen. Maar ja, toch staat het vol, en veel keuze is er niet als je Stockholm wilt zien. We zullen het er dus maar mee moeten doen. Ik heb ook geweigerd internet te nemen, hoe dol ik er ook op ben. Maar ruim 7 euro per dag is zelfs mij te gortig. Dan maar een paar dagen zonder.

Woensdag 10 augustus.
Vandaag was een hele buiige dag. Helaas niet geschikt voor de boottocht in een open boot, die we hadden willen maken. Maar een rondrit met de camper was een goed alternatief. Toen we na het eerste dorpje op onze route een binnendoor weggetje ingingen bleek dat een onverharde weg te zijn, en daarop zouden er nog vele van die wegen volgen. Gelukkig zijn ze wel goed stevig aangereden, goed bewegwijzerd en dus goed te doen. En je komt daardoor wel op prachtige plekken. Heel veel meertjes hebben we gezien, lieflijke huisjes, een oude grafheuvel.

Maar het hoogtepunt van de dag was toch wel het feit dat we tot 2 keer toe kraanvogels hebben gezien, zomaar in het wild. De eerste keer waren ze in een flits voorbij, maar de tweede keer hebben we alle tijd gehad om er op ons gemak naar te kijken. En het is hier op het platteland zo stil, je kunt je auto gewoon midden op de weg laten staan, uitstappen, rondlopen, foto's maken, en al die tijd komt er niemand langs die daar last van zou hebben.

Dinsdag 9 augustus.
Na regen in de nacht en in de ochtend, klaarde het zo rond 10 uur op, en vertrokken wij vol goede moed om het dorp Gränna te gaan bekijken. De weergoden lieten ons gelukkig niet in de steek, we hielden het droog en hebben soms zelfs het zonnetje gezien. Gränna is een leuk dorp, met een gezellige hoofdstraat, tegen een beboste berg gelegen. Vanuit één van de parkjes kun je langs een waterval omhoog lopen. Niet alleen heb je daarboven een schitterend uitzicht, er is ook nog een leuk openluchtmuseum te vinden. Vrij toegankelijk zelfs.

Eenmaal weer beneden hebben we nog door de leuke achteraf straatjes rondgelopen, zijn even de kerk wezen bekijken en hebben een aantal van de zuurstokbakkerijen bezocht. Dit dorp is de bakermat van de rood-witte zuurstok-wandelstokjes die in veel landen traditioneel in de kerstboom hangen. Natuurlijk kon ik ook niet met lege handen vertrekken, dus dit jaar bij ons ook zuurstokjes in de kerstboom.

Maandag 8 augustus.
Toen we om half 8 wakker werden, straalde de zon ons tegemoet. En het weerbericht voor de rest van de dag was ook helemaal niet slecht (20 graden, half bewolkt, droog). Een prima dag dus om met de veerpont naar het Visingsö eiland in het Vättern meer te gaan. De boot vertrekt ieder half uur, en die van 10 uur kwam ons goed uit. Dat gaf genoeg tijd om rustig te ontbijten, koffie te drinken, beetje te internetten enzo voor we weg gingen. Om iets over half 10 deden we de deur van de camper achter ons dicht, en om kwart voor 10 hadden we 2 retourtjes in de tas, voor 100 Kronen (ongeveer 11 euro). De overtocht duurde 25 minuten en voor de voetpassagiers was er zelfs een zitruimte binnen.

Op het eiland hebben we een leuke rondwandeling gemaakt. We hebben een ruïne van een laatmiddeleeuws kasteel gezien, wat in de 16e en 17e eeuw de residentie was van de familie Brahe. We liepen langs een eikenbos dat 170 jaar geleden aangelegd is door de Zweedse marine, om verzekerd te zijn van goed hout voor de schepen. Inmiddels is dat daarvoor niet meer nodig, dus er staat nu gewoon een mooi bos waar het lekker wandelen is. Daarna bezochten we de Brahekyrkan (kerk), in de 17e eeuw gebouwd op veel oudere funderingen, en bedoeld als kerk voor het slot. Maar ook nu nog is de kerk gewoon in gebruik. Het is één van de mooiste ingerichte kerken in Zweden, ik was er helemaal weg van de kandelaars aan het plafond, in de vorm van vliegende engeltjes.

We zijn langs de waterkant weer teruggelopen naar de haven, onderweg heb ik nog een heerlijk ijsje gekocht. De overtocht duurde weer 25 minuten, en bij het van boord gaan vielen de eerste regendruppels. Gelukkig had ik mijn paraplu bij me. We zijn even via de supermarkt gegaan, zodat we de komende dagen weer wat te eten hebben, daarna terug naar de camping. De regen hield al snel weer op, en genietend van het mooie uitzicht hebben we de dag besloten zoals we hem begonnen, gezellig koffiedrinkend en wat internetten. Misschien vanavond weer zo'n mooie zonsondergang, net als gisteren?

Zondag 7 augustus.
Na een avond en een nacht met bijna onafgebroken regen, soms zelfs stortbuien, stonden we pas om half 9 op. Rond half 10 hadden we al ontbeten en koffiegedronken. Een camper is zo aan kant en betalen ging ook vlot, dus om kwart voor 10 vertrokken we richting het noorden. De Tomtom stond ingesteld op de Grännastrandens Camping, in Gränna. Deze camping ligt het aan op één na grootste meer in Zweden, het Vättern Meer, en halverwege Stockholm, waar we uiteindelijk uit willen komen.

De rit had zo zijn ups en downs. We reden door prachtig landschap, maar hebben wel veel regen gehad, zelfs even een wolkbreuk. Zo ter hoogte van Ljungby kwamen we in een file terecht. Het was beurtelings lang stilstaan en even rijden. Na ongeveer een half uur kwamen we bij de oorzaak, een auto en caravan helemaal in de prak gereden op de andere weghelft, reddingsdiensten erbij enzovoorts. Het zal je toch maar gebeuren, vreselijk. Daarna konden we weer doorrijden, zelfs eventjes in de zon. Rond half 3 kwamen we in Gränna, een heel leuk dorpje. De camping ligt mooi tussen het dorp en het meer in, en we hebben een plekje dicht bij het meer en de gebouwen met de voorzieningen. Toen we net op ons plekje stonden brak de hemel nog een keer open, maar daarna klaarde het gelukkig weer aardig op.

Met soms een aarzelend zonnetje door de wolken heen, een lekker windje maar toch nog zo'n 20 graden, durfden wij het wel aan een wandeling te maken. Vanaf de camping, langs het water, naar de jachthaven. Leuk, langs van die echte Zweedse houten huisjes, bootjes kijken, bij de vuurtoren geweest. Heerlijk uitgewaaid. Daarna lekker ons maaltje gekookt in de familiekamer, geweldige vinding.

Zaterdag 6 augustus.
Vanochtend hoorde ik de vogels weer, en inderdaad, ze brachten goed weer mee. Het was al vroeg heerlijk warm, en zo bleef het de rest van de dag zonder te heet te worden. Na het ontbijten hebben we nog op ons gemak koffie gedronken. We wilden namelijk naar het Bosjökloster, slechts 10 minuten van de camping vandaan en openingstijd half 11. En inderdaad, net na half 11 waren we er, en hadden we meer dan voldoende ruimte om de camper te parkeren. Het landgoed is 1000 jaar geleden zijn leven begonnen als katholiek nonnenklooster. In de 16e eeuw, tijdens de Reformatie, werd het gesloten. Daarna is het in diverse particuliere handen gekomen, en het wordt nog steeds door een adellijke familie bewoond.

Een deel van het voormalige klooster, de tuinen, het park en de kerk zijn voor het publiek opengesteld. Het was erg leuk om hier rond te kijken. Zo zagen we in de opengestelde vleugel van het klooster een klein museum met lokale klederdracht, huisvlijt en kunst. In de tuinen staan enorm veel, en veel verschillende, rozen. De mooiste roos was de "Othello". Je mag er op het gras lopen, graag zelfs! En natuurlijk kun je overal picknicken, de nationale hobby. Achter de tuinen ligt ook nog een park, daar zagen we lama's, geiten en de 1000-jarige eik, de trots van Bosjökloster.We hebben een tijd heerlijk aan het water gezeten, perfecte combinatie van zon en wind. Als laatste gingen we de kerk bekijken, klein maar fijn.

Via de route helemaal om het meer (Östra Ringsjön) heen gingen we weer terug naar de camping. Een mooie rit. De rest van de middag hebben we besteed aan koffiedrinken, computeren, foto's uitzoeken, website maken, heerlijk relaxed dus.

Vrijdag 5 augustus.
Nu werden we niet wakker van de vogels maar van de regen, een minder vriendelijk geluid. Helaas, het mooie weer is een beetje op. Gelukkig werd het in de loop van de ochtend wel droger, dus we konden wel een mooie wandeling gaan maken. In de buurt van Höör is het Frostavallen bos met daarin het Vaxsjön meer. Het was er erg mooi, we hebben een wandeling gemaakt die rondom het meer ging, soms langs het water en soms door het bos.

De wandeling was ruim 3 kilometer, een prettige afstand. Genoeg leuke plekjes onderweg om te rusten, in Zweden zijn dat geen bankjes maar picknick tafels, die staan hier echt overal. In het meer zijn ontzettend veel waterlelies, en in het bos zagen we de mooiste paddenstoelen. En het bleef droog, heel even liet zich zelfs een zonnetje zien, maar dat was vast een vergissing want die was zo weer weg.

Op de terugweg naar de camping even bij een andere supermarkt gestopt en weer Zweedse boodschappen gedaan. Op de één of andere manier is de taal, die toch heel anders is dan wat wij gewend zijn, goed te begrijpen. Niet om een gesprek te voeren, maar wel om losse dingen te lezen, zoals verpakkingen in de winkel. Halverwege de middag waren we terug op de camping, en rond half 5 ging het weer regenen. Ik ben benieuwd hoe het de komende dagen zal zijn.

Donderdag 4 augustus.
Ik werd al vroeg wakker van vogeltjes die boven mijn hoofd op de camper en het raampje liepen, en heb het vanuit bed nog een tijdje liggen bekijken. Daarna zijn we opgestaan en hebben weer vroeg ontbeten. Na het ontbijt een kopje koffie, en daarna op pad. Eerst naar de supermarkt waar ook een flappentap was, en we onszelf dus eindelijk van Zweeds geld konden voorzien. Een paar boodschapjes gehaald zodat we vandaag weer te eten en te drinken hebben, daarna naar het "Skånes Djurpark" (dierentuin met regionale dieren) gegaan, wat ook in "ons" stadje Höör is.

Het was een heel ander soort dierentuin dan we gewend zijn. Groot, dat zeker. Vooral ook heel ruim, zoals alles hier. De dorpen bijvoorbeeld lijken heel groot omdat alle huizen ver van elkaar af staan en grote tuinen hebben. En de dieren hadden dus bijpassende grote verblijven. Nadeel daarvan was wel, dat je ze niet altijd zag. Bij zeker een kwart van de verblijven hebben we staan speuren tussen bomen, gras, stenen en hokken zonder een dier te ontdekken. Maar gelukkig hebben we ook heel veel wel kunnen zien. De rondgang was ongeveer 3 kilometer, en vaak zijn we nog de zijpaadjes opgegaan om te kijken of we uit een ander standpunt misschien meer zagen.

Vanuit de dierentuin zijn we nog even naar het dorpje Eslöv gegaan, een iets groter streekcentrum. Lekker op het pleintje gezeten, een ijsje gegeten. En een rondje langs de winkels gelopen. Na de middagkoffie en wat internetten in de camper zijn we naar de "familiekamer" van de camping gegaan. Daar staan niet alleen de afwasbakken, maar ook 3 fornuizen en een aantal eettafels. Ik kon dus uitgebreid, elektrisch (!) koken en we hebben heerlijk zitten eten. Zoals altijd als we reizen heeft Wim daarna de afwas gedaan.

Woensdag 3 augustus.
Om 7 uur wakker, om 9 uur al op pad. We schrikken er zelf haast van. Maar het gaat vanzelf, dus we nemen het maar zoals het komt. Binnen een half uur zaten we al in Denemarken, voor een mooie rit naar Zweden. Prima land om door te rijden, alle wegen zijn ruim, breed en overzichtelijk. De parkeerplaatsen zijn ook allemaal prachtig aangelegd, met bankjes, sanitair en soms zelfs voorzieningen om de camper te verzorgen. Via de bruggen over de kleine Belt, de grote Belt en de Sont kwamen we in Zweden aan.

Rond 3 uur waren we bij de camping waar we graag wilden gaan staan (Jägersbo in Höör), gelukkig was er nog plaats. De camping ligt aan het water, we hebben een prachtige plek uitgezocht die ongeveer in het midden tussen het hoofdgebouw, het sanitairgebouw en het meer in ligt, met deels schaduw en deels zon. Perfect eigenlijk. We blijven hier 4 nachten, en hebben al wat foldertjes gepakt voor uitstapjes, er zijn een aantal leuke dingen in de omgeving.

Maar we zullen moeten beginnen met het zoeken van een geldautomaat, tot nu toe konden we of in Euro's betalen, of pinnen. Maar een paar Zweedse Kronen op zak is wel handig natuurlijk. En we hopen van harte dat het weer zo mooi blijft als het de afgelopen dagen is geweest, zonnig met wat wolkjes, dus warm maar niet te heet.

Dinsdag 2 augustus.
We zaten al weer in ons vakantieritme, dus om 8 uur waren we na 9 uur tukken goed uitgeslapen. Om kwart over 9 hadden we al ontbeten en ingepakt, dus gingen we op weg naar de Deense grens, de tweede etappe van onze reis. Tot Hamburg reden we grote weg, bij Hamburg kregen we een handige omleiding van onze Tomtom (live is een nuttige functie!) om de grote file bij de Elbetunnel te ontwijken. We reden dus een stukje door de stad, het zal niet eens zoveel tijdswinst hebben opgeleverd maar het is beter dan een half uur in een file te staan.

Toen we eenmaal de stad uit waren zijn we de grote weg afgegaan en hebben de rest van de reis binnendoor gereden. In een bosachtig stukje hielden we een gezellige koffiepauze, tussen de vlindertjes. Het Noordduitse landschap is vrij vlak, met veel landbouw gebieden. Maar ook leuke stukjes bos en knusse kleine dorpjes. Al met al een prima rit. In het dorpje Medelby even boodschappen gedaan en daarna naar de camping, waar we klokke 3 aankwamen. Hoewel nog in Duitsland, staat alles hier eerst in het Deens en dan pas in het Duits aangegeven. Camping is verzorgder en uitgebreider qua voorzieningen dan de vorige, maar de vrouw aan de receptie was niet erg vriendelijk. Het plekje dat we kregen (niet uitzochten!) is echter prima.

Maandag 1 augustus.
Net na half 10 vertrokken we uit Spijkenisse, met de kilometerstand 15174. Via Rotterdam, Utrecht, Hengelo, Bad Bentheim en Osnabrück naar Bremen, een reis van ruim 400 kilometer. Hier hadden we een mooie camping voor de eerste overnachting op het oog.

Net voorbij Amersfoort gingen we even tanken, en een heel vriendelijk jong stel vroeg beleefd om een lift. Hoewel we dat eigenlijk nooit doen, hebben we deze keer ja gezegd, en er geen spijt van gehad. Tot het laatste tankstation voor Bremen zijn ze meegegaan (zij waren onderweg naar Noorwegen), we hebben gezellig koffie met ze gedronken en wat zitten praten.

Zonder enige file waren we al om half 4 bij de camping, het is hier ontzettend rustig dus we konden de camper op de speciale camperplaats kwijt. Een ideale oplossing, een camperplaats bij een camping. Je betaalt minder dan op de camping zelf, de plekjes zijn ook wat kleiner en minder luxe. Maar je hebt een stroompaal en gebruik van het sanitairgebouw.