Onze reis naar Disney.

Maandag 24 oktober.
Rond half 9 werden we wakker, en om 10 uur hadden we ontbeten, koffie gedronken, alle spullen weggeborgen en betaald. Klaar om naar huis te gaan dus. De bedoeling was om nog wat boodschappen te doen in Frankrijk, maar de supermarkt die we op het oog hadden had zijn parkeerplaatsen allemaal bovenop en dat werkt niet met een camper. We hebben de Tomtom maar ingesteld op binnendoor rijden, met de gedachte we komen wel wat tegen onderweg. Dat werd een Belgische supermarkt, waar we prima boodschappen konden doen. Tanken was juist een probleem, alle tanks die we tegenkwamen waren onbemand en moesten met kaart betaald worden. Dat zagen we niet zitten.

Dus de grote weg maar weer opgegaan, en bij het tweede (!) tankstation konden we dan eindelijk gewoon met geld betalen. Het was dan wel vooruitbetalen en dan komt er zoveel liter uit de pomp, maar we konden ermee naar huis komen. En dat gebeurde om kwart over 4, gelukkig geen files gehad onderweg. De kilometerteller staat nu op 22732.

Zaterdag 22 en zondag 23 oktober.
Na een dagje heerlijk nietsdoen en relaxen, gingen we vandaag toch weer op pad. Wat een geluk hebben we met het weer, zowel gisteren als vandaag weer hartstikke zonnig. De nachten zijn wel koud, maar daar hebben we kachels, veel dekbedden en dekens voor. We zijn aan het einde van de ochtend richting Boulogne gereden, een leuke rit door het glooiende landschap hier. Daarvandaan namen we de kustroute naar Calais, erg leuk. Deels langs het water, verder vaak door de duinen en kleine dorpjes. Dwars door Calais heen en dan weer terug naar de camping.

Onderweg zijn we bij Wimereux gestopt voor een strandwandeling. Dat was ook heerlijk om te doen, langs het water heen en over het keienstrand terug. Er stond een lekker windje en de zon deed ook zijn best. Veel leuke dingen ook om te zien zo langs het water. Zoals een meeuwenkolonie, spelende honden, kitesurfers, mooie rotsformaties. En dat was onze laatste dag hier, morgen gaan we weer naar huis.

Vrijdag 21 oktober.
Na een hele koude nacht (het ijs zat op mijn raampje boven het bed) gingen we om een uur of 10 op pad naar een museum in de buurt. Het heet La Coupole en is gevestigd in een bunker die in de tweede wereldoorlog was gebouwd om V2 raketten naar Londen af te kunnen schieten. In wat van oorsprong een steengroeve was werd een heel ondergronds complex aangelegd, afgedekt door krijtrotsen en een enorme betonnen koepel. De site werd regelmatig door Engelsen gebombardeerd en is uiteindelijk nooit in gebruik genomen. Na de oorlog werden de ingangen geblokkeerd en raakte het complex in de vergetelheid, tot er in 1997 een museum in gevestigd werd. In dit museum is veel over de locatie te zien, en er is ook een afdeling over de ruimtevaart, die immers gebaseerd is op de wetenschappelijke ontwikkelingen die gedaan zijn om de V2 te maken.

Daarna gingen we via de lange route terug naar de camping. We reden via de kust, en bezochten Cap Blanc-Nez en Cap Griz-Nez. Vanaf beide punten hadden we een prachtig zicht over het kanaal, tot aan Engeland. We keken onze ogen uit, het lichtspel met dreigende wolken en soms de zon erdoorheen was prachtig, en wat vaart er toch ontzettend veel scheepvaart op het Kanaal. We boften dat het droog bleef, en waaiden heerlijk uit. Pas om iets over zevenen, het werd al bijna donker, waren we op de camping terug. Na even snel een kopje koffie te hebben gedronken ging ik snel een makkelijke maaltijd maken, fritattensoep. Eenvoudig maar lekker.

Donderdag 20 oktober.
Uitgedisneyd en eigenlijk te moe om naar Parijs te gaan. We besloten om deze dag al naar de kust te gaan, waar we een camping op het oog hadden in de buurt van Calais. Het was een mooie rit van ruim 300 kilometer, door vaak glooiend en deels bebost landschap. Omdat we al vroeg wakker waren vertrokken we om half 9 al vanaf Disney, en ondanks ons rustige tempo en de pauzes onderweg waren we toch al om half 2 in Licques. Te vroeg misschien, zou de camping nog dicht zijn? Het was heel anders dan we verwachtten. Er hing een briefje bij de receptie, "zoek een mooi plekje uit, inchecken kan tussen 18.00 en 19.30". Nou, een mooi plekje hadden we zo gevonden, de camping is maar klein. Maar de staplaatsen zijn wel lekker ruim, en wij kozen een centraal gelegen plaats met roosters waar de camper op kan staan.

Woensdag 19 oktober.
Gezellig, Ruud en drie van de vier kinderen waren ook in Disney, en we kwamen elkaar tegen net voor de ingang van Disney Studios. We hadden een leuke dag zo met zijn zessen. Heel anders, ik hoefde nergens meer alleen in de rij te staan of een attractie in te gaan, en Wim hoefde nergens alleen op mij te wachten. En natuurlijk waren er ook zat dingen die we met zijn allen deden. We hebben weer heel wat leuke dingen gedaan, zoals twee keer in het Hollywood Tower Hotel, twee keer in de Rock'n'Roller Coaster, in de Studio Tram Tours en op de vliegende tapijten. En we zagen een aantal shows en de parade.

We sloten de dag af met even winkelen in de Village, waar de meiden me tipten over iets dat ik al jaren zocht en nooit zelf kon vinden. Wat handig, twee van die slimmerds die met me meedenken. Rond half zeven waren we terug in de camper, waar we een lekkere bak koffie dronken en daarna nasi aten. Zoals gewoonlijk sloten we de avond weer af met het kijken van een dvd-tje.

Dinsdag 18 oktober.
Vandaag verlieten wij de camping weer om terug richting Disney te gaan. Kwart voor 10 gingen we op pad, we maakten nog een tussenstop om boodschappen te doen en te tanken. Om half 1 liepen we alweer in Disney. Het zonnetje, dat 's ochtends nog aarzelend had geschenen, had dat inmiddels opgegeven. Maar vooralsnog bleef het droog. Ik begon met een ritje in de Indiana Jones achtbaan. Leuk dat die nu weer open was, en de drukte daar viel nogal mee. Dat kan niet voor het park als geheel gezegd worden. Het was duidelijk te merken dat het in Nederland herfstvakantie is. Veel drukker dan vorige week, en je hoorde overal Nederlands.

Toch zijn we nog aardig wat attracties in geweest, ook dankzij de mogelijkheid Fast Pass tickets te halen. Tussendoor heb ik ook nog Star Tours en Space Mountain gedaan, waar het ook niet zo druk was. Waarschijnlijk omdat er veel gezinnen met jonge kinderen zijn. Na de parade zijn we naar de camper teruggegaan, moe en nat. Want in de loop van de middag begonnen er toch wat motregen buitjes te vallen, langzaamaan steeds meer. En net voor we bij de camper waren sloeg dat om in echte regen, die daarna ook niet meer stopte. We hebben lekker gegeten, en daarna wat boeken zitten lezen en dvd gekeken.

Maandag 17 oktober.
Na weer een koude nacht viel het tegen dat de zon niet ging schijnen. De ochtend was erg mistig. Maar zo tegen de middag werd dat wat minder, en gingen wij een wandeling rond de meertjes achter de camping maken. En eer dat we terug waren, na zo'n anderhalf uur, scheen de zon weer als vanouds en werd het lekker warm. Voor de rest was vandaag ook weer een hele kalme dag, we zijn hier naar toe gegaan om uit te rusten en dat is goed gelukt. Morgen weer terug naar Disney!

Zondag 16 oktober.
Wakker geworden in een zeer koude camper, het was binnen 8 graden en buiten heeft het waarschijnlijk wat gevroren vannacht. Maar met de elektrische kachel was het zo weer warm. En de stralende zon hielp ook mee om het snel weer warm te krijgen. We hoefden ons natuurlijk niet te haasten vandaag, dus rustig aan ontbeten en een lekker kopje Senseo gedronken. Ik heb de bewerking van de filmpjes afgemaakt en ben daarna weer met mijn foto's aan de slag gegaan. Aan het einde van de ochtend is Wim een wandeling gaan maken, die kan niet goed een hele dag binnenzitten. Net als gisteren weer gezellig een praatje gemaakt met onze Nederlandse camping buurtjes. Het zijn zeer ervaren camperaars en we hebben veel tips van ze gehad, leuk. In de namiddag ging ik weer met de laptop onder de arm naar de receptie, en heb een uurtje zitten internetten. We aten vrij vroeg en hebben de avond goed besteed met leuke dvd's te kijken.

Zaterdag 15 oktober.
Om de enorme drukte in Disney in het weekend te ontlopen, en om zelf eens goed uit te rusten, zijn we naar het platteland gegaan. We hebben een camping gevonden op een kilometer of honderd van Parijs, in de Champagne streek. En het is ook wel lekker om eens gewoon stroom te hebben en de andere gemakken die bij een camping horen. Onderweg hiernaartoe hebben we nog boodschappen gedaan, dus dit weekend eten we weer eens vers vlees voor de verandering. En heerlijke croissants bij het ontbijt. Verder heb ik mijn tijd vooral besteed aan het sorteren van mijn films, ze bewerken enzovoorts. 's Middags een poosje kunnen internetten (met mijn eigen laptop op het kantoortje van de camping, wel duur helaas). Daardoor staat mijn site nu eindelijk weer online, heb ik al mijn mails kunnen lezen en lekker bij kunnen praten via MSN. Heerlijk.

Vrijdag 14 oktober.
Vannacht was het wat kouder, altijd veelbelovend qua weer. En inderdaad, in de loop van de ochtend klaarde de lucht op en de hele middag hebben we een stralende zon gehad, zalig. Voor de afwisseling gingen we nu weer naar Disney Studios, waar ik weer begon met Crush's Coaster. Een goede keuze, want toen ik er uit kwam was de rij al 2x zo lang. En het is ook zo'n leuke achtbaan, altijd weer genieten. Daarvandaan zijn we de Studio Tram Tours gaan doen. Omdat we nog wisten wat er ging komen kon ik goed anticiperen met filmen, waardoor ik wel tevreden over het resultaat ben.

Na die tour kom je langs de ingang van Hollywood Tower Hotel, ik heb eerst een kaartje uit de Fast Pass machine gehaald voordat ik in de gewone rij ging staan. Zodoende kon ik de attractie twee keer doen. Dit is voor mij een nieuwe attractie, maar hij staat gelijk in mijn top-10 van geweldige ritjes.Wat was dat leuk zeg. We waren nog net op tijd om de eerste voorstelling van de stuntshow in te gaan, en vonden een prima plekje zodat ik ook dit op film vast kon leggen. Omdat we in de schaduw hadden gezeten hadden we het allebei erg koud gekregen. Daarom gingen we een show bekijken die binnen is, Cinémagique. Daarna was het tijd voor de parade, waar we ook nu weer een goed plekje konden vinden. Vervolgens waren we "acteurs" in een stunt voor de film Armageddon. En omdat het zo leuk was ben ik nog maar eens twee keer in de Hollywood Tower gegaan. We hebben de dag afgerond met een wandeling door Disney Village, en ja hoor, ik heb er weer een prachtige bal bij voor in de kerstboom.

Donderdag 13 oktober.
's Ochtends bij het ontbijt zei de gasfles "en nu ben ik echt leeg". Ook niet gek na vele maanden, en nu eens op een mooi moment. Niet midden in de nacht, of tijdens het koken, of als je uren op pad bent. Wim ging dus gelijk aan de slag om hem te wisselen, want op een camperplaats zonder stroom draait ook de koelkast op gas, en dat moet wel door kunnen gaan. Het ging gelukkig vlotjes, en we konden op tijd vertrekken. Netjes om 10 uur "meldden" we ons bij de ingang van het Disney park. Klaar voor weer een dagje plezier, deze keer gewapend met een videocamera. Omdat de meeste mensen geneigd zijn rechtsaf te slaan, gingen wij naar links, richting Frontierland. Wat twee dagen geleden goed beviel nu maar weer gedaan. In de Big Thunder Mountain gegaan als het nog rustig is, en daarna een kaartje gepakt uit de Fast Pass Machine. Tussendoor was er ook nu mooi de tijd om een bezoek aan Phantom Manor te brengen. Na de tweede achtbaanrit gingen we via het klim-en klautereiland van Peter Pan naar de Pirates of the Caribbean.De andere grote attractie van Adventureland, de achtbaan van Indiana Jones, was jammer genoeg nog steeds dicht. Dus maar doorgegaan naar Fantasyland.

Onderweg pikten we vast Fast Pass tickets op voor Peter Pan, en gingen in de leuke attracties van Sneeuwwitje en Pinokkio. Ik mocht van Wim zelfs nog even de draaimolen in. Na Peter Pan gingen we naar It's a small world, waar we zelfs twee rondjes gedaan hebben, zodat ik links en rechts kon filmen. Tijd voor wat meer actie, dus naar Discoveryland. Voor mij zijn daar Star Tours en Space Mountain geweldig, en samen gingen we weer in de lasergame van Buzz Lightyear, echt ontzettend leuk om te doen. Wim is daar zoveel beter in dan ik.

Daarna wandelden we op ons gemak Main Street af, en maakten een rondje in de stoomtrein. Toen werd het tijd een plekje op te zoeken voor de parade, wat gelukkig weer lukte. En we hebben weer genoten van de praalwagens en de sfeer van de parade. Moe en heel tevreden gingen we terug naar de camper voor een lekker kopje koffie en een bordje warm eten.

Woensdag 12 oktober.
We werden pas om half 9 wakker, laat voor ons als we camperen. Maar het lukte toch wel om bijtijds klaar te zijn, en om 5 over 10 stond ik al in de rij om de achtbaan van Nemo, Crush's Coaster, in te gaan. Een relatief korte rij voor deze attractie, want na 25 minuten had ik de geweldige rit al achter de rug. In Disney Studio's, waar we vandaag waren, zijn veel shows. Dus een dag waarop we heel veel samen gedaan hebben. We hebben een stuk of zes shows gezien, waarvan de stuntshow de meest indrukwekkende was. Daarna heb ik mijn favoriete Disney achtbaan bezocht, de Rock'n'Roller Coaster. Heerlijk!

We hebben ook deze dag de parade gezien, en hadden weer het geluk een goeie plaats te hebben. Waar wij stonden stopten de auto's en gingen de Disney figuren het publiek in voor foto's en handtekeningen. De zachte warme knuffel van Monster zal ik niet snel vergeten. Daarna gingen we met de Studio Tram Tour op bezoek bij een aantal filmsets, wat ook erg leuk was. Omdat het druilerig en fris weer was zijn we na de laatste show die we hebben gezien nog even de winkels ingegaan, en daarna terug naar de camper. Rond half zes zaten we al binnen met de kachel even aan. Net na onze lekkere bordjes bami zei de accu "nu is het genoeg geweest" en zaten we zonder stroom. Wat is het goed dat we een generator hebben, om half 8 naar bed gaan is toch veel te vroeg.

Dinsdag 11 oktober.
Rond 8 uur waren we allebei goed uitgeslapen en weer helemaal klaar om naar het park te gaan. Iets over half 10 vertrokken we en we hebben deze lange dag goed besteed. Allereerst gingen we met de stoomtrein een rondje om het park heen. We besloten in Frontierland uit te stappen. Omdat het nog niet zo druk was ging ik maar snel in de rij staan voor Big Thunder Mountain. Het wachten duurde toch langer dan verwacht, maar na 25 minuten was ik dan aan de beurt voor een heerlijke rit in de achtbaan. Gelijk maar een kaartje gehaald uit de Fast Pass machine voor een tweede keer. Genoeg tijd om eerst naar Phantom Manor te gaan, waar we samen een tocht door het spookhuis maakten.

Daarna was het tijd om terug te gaan naar Big Thunder Mountain. Deze keer ging het supersnel, binnenlopen, instappen, rijden maar. Weer een heerlijke rit. Vervolgens liepen we naar Fantasyland, waar we heel wat van de attracties bezocht hebben. Er zijn hier ook veel ritjes om samen te doen, en als Wim ergens niet in wil gaat hij op een bankje zitten om een pijpje te roken, en dan zijn we ook allebei heel tevreden. In Discoveryland bezochten we samen de lasergun rit van Buzz Lightyear, ontzettend leuk om te doen. Wim was er veel beter in dan ik, we moeten zeker nog eens terug zodat ik meer kan oefenen. Ik ben ook in de Star Wars simulator geweest, en (met een Fast Pass) in Space Mountain. Dat vind ik zelfs een wilde achtbaan, maar wel ontzettend mooi.

Aan het einde van de dag hebben we een leuke show gezien, in Halloween sfeer, met de "Disney Slechterikken", en tot slot de prachtige Disney parade. En ik heb mijn geld dat ik zondag had gekregen gelijk uitgegeven, aan de prachtigste Mickey en Minnie kerstbal die ik maar kon vinden. Daar ben ik ook helemaal blij mee nu. Rond een uurtje of zes waren we terug in de camper. Wim heeft de accu's van de camper opgeladen met de generator, en dat werkte prima. Ondertussen hebben we lekker een hapje gegeten.

Maandag 10 oktober.
Toen Wim mij vroeg wat ik voor mijn verjaardag wilde hebben, hoefde ik niet lang na te denken. Een jaarkaart voor Disney. Dus op mijn verjaardag vertrokken we al vroeg (half 8) richting Frankrijk (kilometerstand 21109). We hebben aardig wat files gehad, maar waren toch om half 5 op de camperplaats bij Disney. De eerste nacht moesten we hier 20 euro voor betalen, daarna is het staan gratis door de jaarkaarten. We hebben de camper neergezet en afgesloten en zijn direct op de lopende banden naar de ingang gegaan. Bij de enige kassa die nog open was kochten we onze voorlopige jaarkaarten, die we in het park bij het "Bureau Annuele" om konden zetten in de echte pasjes. Dat ging lekker vlot, gegevens en paspoorten geven, er wordt een foto met een webcam gemaakt en binnen 5 minuten sta je als trotse eigenaar van een jaarkaart weer buiten.

Nog 2 uur voor sluitingstijd. Dus wij hebben nog een rondje door het park gelopen en een paar attracties bezocht. We beperkten ons wel tot rustige ritjes, we waren allebei een beetje moe en draaierig van de lange rit en lange dag. Maar het was een prima begin van deze camperreis.