Onze tweede reis naar Disney.

Vrijdag 25 en zaterdag 26 november.
Na een koude nacht (leve de fleecedekens) werden we wederom rond een uur of acht wakker. Op de camping was het helder maar bij Disney (waar we rond kwart over tien aankwamen) mistig. Toch vol goede moed naar de Disney Studios. Het was duidelijk de drukste dag van de week. Bij veel attracties waren er lange wachtrijen, de Crush's Coaster heb ik daarom overgeslagen. In plaats daarvan ging ik maar in de attractie van Cars, meer iets voor kinderen maar daar was het in ieder geval niet druk. Ik ben ook nog in de Toy Story achtbaan gegaan, die is erg leuk, een soort combinatie van een schommelschip en een achtbaan. Verder hebben we een paar shows gezien, vanwege het kille weer was het prettig om binnen te zitten.

Toen ik dankzij de FastPass twee keer achter elkaar in de Hollywood Tower was gegaan, bleek het daarna ook nog eens te zijn gaan regenen. We besloten dat het wel goed was zo, en gingen nog eventjes winkelen in Disney Village. Voor het eerst deze week waren we al voor het donker terug op de camping. We dronken lekker een paar bakkies koffie uit onze nieuwe Disney kopjes, en konden bijtijds eten. De Hollandse hachee uit de vriezer met aardappelpuree smaakte heerlijk. Het was de hele avond zeer rumoerig op de camping, vanwege een buslading schoolkinderen. Ook het sanitair gebouw was "zwaar mishandeld". Gelukkig hebben we ook alles bij de hand in de camper.

We hebben gezellig een paar afleveringen van Star Trek Voyager gekeken en gingen om elf uur naar bed. Zaterdagochtend werden we om half acht al wakker. Lekker ontbeten, opgeruimd en uitgecheckt. Om kwart over negen uur gingen we op weg naar huis. Maar wel met een tussenstop bij een grote supermarkt om nog even lekker in te kopen en de camper weer vol te tanken. Doordat we een kilometer van de route afgegaan waren voor die supermarkt kregen we van de Tomtom prompt een andere route naar de grens, wel fijn want je ziet weer andere dingen daardoor. In België maakten we nog een tussenstop voor koffie met wat lekkers erbij, en om half zes waren we weer thuis. De camper gaat van zijn winterstop genieten met 23919 kilometer op de teller.

Donderdag 24 november.
Omdat ik er nog geen genoeg van had, weer een dagje Disneypark gedaan. En hoe is het toch mogelijk, weer nieuwe dingen gedaan. De attracties Le Pays des Contes de Fées (bootjes langs sprookjes) en Casey Jr. the Little Circus Train (een rustig achtbaan-achtig treintje) waren voor het eerst sinds we Disney bezochten open. Natuurlijk hebben we al onze favoriete attracties ook weer bezocht, sommigen zelfs meer dan eens. Het was voor Disney begrippen echt heel rustig, zodat ik nu eindelijk eens in de Orbitron ben gegaan. Meestal vind ik het de moeite niet waard om voor een paar rondjes in een raketje lang in de rij te gaan staan, maar als je er in kunt lopen en gelijk kunt gaan zitten wil ik dat wel doen.

We gingen ook naar de ijsshow, die is zo ontzettend schattig met de eigenwijze Donald, schaatsende Mickey en Minnie en hun vriendjes. Geen hoogstaand schaatsen, maar zo ontzettend sfeervol dat we er na één keer echt nog een keer naar toe wilden. Dus een ochtend en een middag bezoek eraan gebracht. Het was wel heel vreemd weer vandaag. In de ochtend weer wat mistig maar nog redelijk wat zicht. Toch was de lucht zo vochtig van de mist, dat het aanvoelde alsof we in hele lichte motregen liepen. 's Middags werd het gelukkig weer helder, al hebben we het zonnetje niet gezien. En het was niet koud, dat was wel fijn.

Natuurlijk besloten we de dag weer met de heerlijke kerstsfeer shows. Eerst om zes uur het ontsteken van de kerstboom, daarna om zeven uur de Fantillusion parade. Die is zo geweldig, helemaal in het donker met de prachtig verlichte wagens. We waren al ruim van te voren aanwezig, en hadden een perfecte plek. Wim kon lekker op een bankje blijven zitten en ik stond in een bocht bij een lantarenpaal. Zo kon ik de wagens van voor en van opzij zien, en had ook nog een steuntje in de rug. We kwamen weer om half negen terug op de camping, en hebben een lekker bordje bami gegeten.

Woensdag 23 november.
Net zoals gisteren waren we vandaag net iets na 10 uur bij Disney. Deze keer gingen we naar de Studios. Het weer was net een beetje minder goed dan gisteren. In de ochtend flink wat mist, in de middag toch zo nu en dan wat zon. En -het belangrijkste- het bleef de hele dag weer droog.

Het was niet erg druk in de Studios, dus we hebben alle shows gezien (voor zover ze open waren) en alle attracties bezocht. Het is in dit park wel minder kerstsfeer, de grote entree hal is erg leuk versierd, maar verder is er niet heel veel van de kerstsfeer terug te vinden, dat was wel jammer. Tegen zes uur (sluitingstijd) gingen we weer terug naar de camper, en om half 8 zaten we al heerlijk een bordje jachtpannetje te eten in ons huisje op wielen. Onderwijl stond de computer aan en kon ik wat internetten. We besloten de avond weer met het kijken van een dvd-tje op de computer.

Dinsdag 22 november.
Van de camping naar Disney rijdt lekker aan, vandaar dat we al om kwart over 10 in het park liepen. Het was relatief rustig, dus weinig wachttijden. Als eerste gingen we een tochtje maken met de raderboot rondom Big Thunder Mountain. Dat was heerlijk, want het was de hele dag droog en zonnig. Daarna gingen we in Phantom Manor en maakte ik 2 ritjes achter elkaar in de achtbaan van Indiana Jones. Vervolgens gingen we samen in Pirates of the Carribean, nou dat hebben we geweten. We zaten gezellig in een bootje te genieten van de rit, stopt het bootje tijdens de rit. Nou gebeurt dat wel vaker, als iemand moeite heeft met in- of uitstappen, maar deze keer bleven we liggen. Ook de bootjes voor en na ons lagen allemaal stil. Dat heeft ruim een half uur geduurd, waarna de bootjes 1 voor 1 naar het platform geduwd werden waar de nooduitgang is. Een mevrouw in waadpak achter de boot en de mensen in de boot beetje helpen met tegen de muren afzetten. Op het platform stond een mevrouw die met een haak de boot tegen de kant hield, en konden we voorzichtig uitstappen. Wij hebben in ieder geval eens iets aparts meegemaakt.

Vol goede moed gingen we verder het park in. It's a small world was wel erg leuk om te doen, helemaal in kerstsfeer. Zowel de poppen als de muziek waren aangepast, helemaal leuk. Vanuit Fantasyland gingen we door naar Discoveryland, waar de nieuwe 3D film (eigenlijk een opgepoetste gouwe ouwe) draaide. Captain Eo, met Michael Jackson. Hij viel als film helaas een beetje tegen. Wat wel leuk is en blijft, is de rit met de laserguns, Buzz Lightyear. Die hebben we vandaag dan ook weer 2 keer gedaan. We zijn ook in de kerstdorpjes geweest, alleen niet in de rij gaan staan om de kerstman te zien. Maar verder is het wel ontzettend leuk in Disney met kerst, heel veel sfeervolle versieringen, je kijkt je ogen uit. We hebben diverse kerstshows gezien, prachtig. Alleen de schaatsshow viel wel een beetje tegen. Weinig schaatsen eigenlijk en niet van hoge kwaliteit (om het maar voorzichtig te zeggen).

Rond een uurtje of 5 kwam Wim met het geweldige idee om lekker in het park uit eten te gaan. We zijn naar het Silver Spur steakhouse gegaan, waar we een zalig 3-gangen diner hebben genomen. Uitgerust en met volle buiken hebben we het feestelijke aansteken van de grote Disney kerstboom gezien, en tenslotte vonden we een prachtige plek om de verlichte Fantillusion parade te bekijken. Echt een sprookje als al die prachtige versierde en verlichte wagens langskomen met het kasteel van Doornroosje als achtergrond. We waren pas om 8 uur terug in de camper en om half 9 op de camping. We hadden een lange, vermoeiende maar vooral heerlijke dag!

Maandag 21 november.
Omdat we jaarkaarten van Disney hebben, en de kerstsfeer er zo leuk is, vertrokken we nog maar eens naar Frankrijk. Half 10 reden we weg (kilometerstand 22732), om half 5 waren we op de camping in Villevaudé. Ja, deze keer maar een camping genomen, omdat op een camperplaats bivakkeren zo tegen de winter toch wel erg oncomfortabel is. De rit was prima verlopen, geen files onderweg, en dat ondanks de dichte mist in Nederland. Zo halverwege België reden we daar gelukkig uit, en hadden we zelfs een zonnetje dat zo nu en dan tussen de wolken doorkwam. Er waren veel tractoren op de weg, maar die gingen gelukkig allemaal de andere kant op dan waar wij heen moesten. En van de vorige keer konden wij ons nog herinneren dat er een nieuw stuk weg was dat de Tomtom niet kent, en daar reden we nu in 1x goed. Omdat we op de camping stroom hebben, konden we na aankomst lekker een paar kopjes senseo drinken, en daarna kwam de tomatensoep op tafel. Morgen kerstdisney, ik verheug me er al op.