Start De reizen

Nog even er tussenuit in mei.

Woensdag 6 juni.
De laatste dag van de reis alweer. En helaas, weer met enorm veel regen. Rond negen uur checkten we uit van de camping, en reden even door Xanten om boodschappen te doen voor thuis. Daarna via de meest efficiënte route naar huis gereden, waar we rond een uur of één (kilometerstand 28591) al aankwamen. Halverwege de middag was de camper al leeggeruimd en naast het huis gezet, we worden er steeds handiger in.

Dinsdag 5 juni.
Onverwacht een prachtige dag. Droog, vrij veel zon en een stuk minder koud. We hebben er van genoten. 's Ochtends zijn we naar Xanten gegaan, en hebben we gewinkeld en rondgewandeld. Er werd een kermis opgebouwd op het centrale plein, dus het was helaas niet zo gezellig.

Daarna zijn we over Dinslaken naar Rees gereden, en hebben zodoende een paar keer de Rijn overgestoken, altijd leuk. In Rees hebben we heerlijk langs de Rijnoever gelopen, en terug over de boulevard. Hoewel Rees geen heel bijzonder dorp is, doen ze wel heel veel moeite voor de toeristen. Prima parkeergelegenheid, veel bankjes en beeldjes langs het water, waardoor het er goed toeven is.

Maandag 4 juni.
Voor de verandering scheen de zon weer eens even. Hij hield het precies een ochtendje vol, maar het was wel prettig. Daarna hadden we weer de inmiddels vertrouwde druilregen, afgewisseld met harde buien. Maar we konden nog mooi even een stukje gaan lopen in het bos achter de camping bij Monschau, wat een erg mooi bos bleek te zijn. Daarna vertrokken we met een mooie route naar Xanten ingepland. Vanaf Monschau reden we over mooie kronkelende bergweggetjes, met volop haarspeldbochten, richting de Rursee. Daar zijn we een poosje langs blijven rijden, en het was genieten van het prachtige uitzicht. We hebben ook 3 stops gemaakt om daar extra goed naar te kunnen kijken.

Daarna hebben we langs het roergebied een stukje autoweg genomen, om bij Kamp Lintfort weer binnendoor te gaan rijden richting Xanten. Ook hier hebben we hele leuke stukjes gehad, helaas vanwege de regen niet gestopt voor foto's. Inmiddels staan we op de camping Kerstsgenshof, hier waren we vorig jaar ook al eens en omdat het ons hier goed beviel zijn we teruggekomen. En natuurlijk zouden we dat ook niet gedaan hebben als de omgeving niet erg mooi zou zijn.

Zondag 3 juni.
Een koude en regenachtige dag. Maar omdat we naar Monschau waren gekomen om het stadje te zien, hebben we dat toch gedaan. Het was een pittige wandeling, zeker over een nat bospad, en daarna moesten we ook nog een stuk langs de grote weg. Bovendien lag het centrum van Monschau een aardig stuk voorbij de stadsgrens. Al met al was ik behoorlijk moe, toen we er aankwamen. Gelukkig was de VVV open, en konden we in de hal lekker op een bankje zitten, om uitgerust het stadje in de gaan.

Ondanks de regen was het stadje toch leuk, en bijna alle winkels waren open wat helpt om het levendig te maken. We hebben dus gezellig rondgelopen en veel etalages bekeken, het viel op dat er veel antiekzaken zitten. Na de stadswandeling zijn we even bij het busstation gaan zitten waar overdekte bankjes stonden, voor we aan de terugweg begonnen. Flink verregend kwamen we terug in de camper, maar gelukkig hebben we een goede kachel dus we waren al weer snel opgewarmd en gedroogd. 's Avonds hebben we heerlijke nassi gegeten en om 10 uur was het bedtijd.

Zaterdag 2 juni.
Om half 8 vertrokken we van de prachtige camping in Saarburg. We hadden van de campingburen een goede tip gehad voor het doen van onze inkopen, Globus in Losheim. Inderdaad, een fantastische grote supermarkt met ook hele grote non-food afdelingen. We hebben onze tijd genomen voor het doen van de inkopen, en kunnen voorlopig weer lekker eten en bovendien hebben we nog wat andere leuke spulletjes gekocht.

Vanuit Losheim hadden we een hele leuke route naar Monschau uitgestippeld, die ons ook door Frankrijk, Luxemburg en België zou voeren. Het was ze leuk om te doen als we hoopten, en we hebben veel moois onderweg gezien, en zijn weer de kleine weggetjes, haarspeldbochten enzovoorts tegengekomen. En als je toch door Luxemburg komt, tank je daar natuurlijk even, dat scheelt ruim 20 cent per liter.

Tegen 4 uur kwamen we dan eindelijk in Monschau aan, want we hadden ons niet gehaast. We hebben een paar leuke stops gemaakt, zelfs nog een stukje gewandeld in een prachtig bos. De camping is klein, maar wel leuk gelegen, in een bocht in de Perlbach. De receptie was niet bemand, "zoek maar een plaatsje uit, en om half zeven inschrijven". We staan nu heel mooi aan het water, morgen naar het centrum van Monschau lopen, wat ongeveer 2 kilometer is.

Vrijdag 1 juni.
Wat we gisteren gedaan hadden was ons zo goed bevallen, dat we dat nog eens overgedaan hebben. Ik heb weer heerlijk gezwommen, nu echt lekker baantjes getrokken en dat beviel goed nadat ik zo'n lange tijd niet heb kunnen trainen. Wim heeft weer een prachtige wandeling gemaakt, helemaal naar het dorpje Ayl en door de bossen. Hij heeft weer prachtige dingen gezien, niet alleen mooie vergezichten en bossen, maar ook een hagedis, een muisje en een roodborstje op een nestje. 's Avonds hebben we gesmuld van onze kaiserschmarrn.

Donderdag 31 mei.
Het was weer eens tijd voor een rustige dag. Pas om half 9 stonden we op, en hebben op ons gemak ontbeten en koffie gedronken. Onderwijl wat gecomputerd en een boekje gelezen. Het weer is helaas wat omgeslagen, bewolkt, wat buien, wind en frisser. 's Middags heeft Wim een wandeling gemaakt, en ben ik gaan zwemmen. Het is een mooi zwembad hier op de camping. Aan het einde van de middag, zo tussen de buien door, hebben we samen een rondje over de camping gelopen.

Woensdag 30 mei.
We zijn met de kabelbaan vanaf de camping naar het dorpje Saarburg gegaan. Een prachtige tocht, en het dalstation is vlakbij het centrum. En wat een leuk centrum is dat. Smalle straatjes, oude gebouwen, een waterval dwars door het centrum. Boven de waterval een leuk klein museum, wat we bezocht hebben. En op het balkon van het museum zagen we een gele kwikstaart, ook heel bijzonder. Daarna zijn we langs de Saar gaan wandelen en hebben we een hele tijd  heerlijk op een bankje aan het water gezeten. Ook hebben we daar nog heel leuk een paar nijlganzen brood gegeven. Uiteindelijk zijn we weer terug naar de kabelbaan gegaan en hebben ons naar boven laten brengen. Daarna werd het hoog tijd om uit te rusten en lekker een kopje koffie te drinken bij de camper.

Dinsdag 29 mei.
In alle vroegte opgestaan en ontbeten, en al voor 9 uur vanaf de camping vertrokken. Om kwart over 9 waren we in Daun, waardoor we onze camper nog prima konden parkeren. Het was zelfs zo vroeg al lekker weer, en we hebben gezellig het centrum (een lange kronkelige straat) doorgelopen, en weer terug. Bij de beste ijszaak van Daun (die beneden) een bolletje ijs gekocht, want dat hoort als je in Daun bent. Op de parkeerplaats (die al helemaal vol stond toen wij terugkwamen) bij een kraampje lekker verse aardbeien gekocht.

Daarna zijn we "recht omlaag" gereden, naar de Moezel. Die hebben we van Klüsserath via Trier tot bij Konz gevolgd, daarna zijn we langs de Saar tot Saarburg gereden. Wederom een prachtige rit gehad. Bij Saarburg staan we nu op camping Warsberg van Landal, boven het dorp op de berg gelegen, met adembenemend uitzicht. We hebben een mooi plekje, met hele gezellige buren, waar we de hele middag in de "tuin" hebben zitten praten en koffie drinken.

Maandag 28 mei, 2e pinksterdag.
Na het ontbijt nog gezellig wat zitten lezen en computeren voordat we rond een uur of half 11 op pad gingen. Onze eerste bestemming was de Gemündener Maar, één van de kratermeren bij Daun. We hebben een leuke wandeling rondom gemaakt, wat ook met mijn nog niet helemaal fitte knie net te doen was. En het was er prachtig, dus zeker de moeite waard. Daarna hadden we weer een boel leuke dorpjes achter elkaar in de tomtom gezet, bij elkaar leverde dat wederom een mooie rondrit op. Deze keer kwamen we o.a. langs de Nürburgring, wat een groot complex is dat zeg. Het lijkt wel of je op een vliegveld afrijdt.

Op de terugweg richting de camping zijn we nog eventjes in Gerolstein gestopt. Even bij de Mac een warm appelgebak gehaald, en daarna een wandelingetje door het centrum gemaakt. Het was er niet erg gezellig, er is veel leegstand en de winkels die er nog zitten zijn niet de allerleukste. We zijn er niet heel lang gebleven. Dan beter weer terug naar de camping, heerlijk buiten gezeten met een glas koude jus d'orange en een goed boek. En om zes uur aten we een heerlijke zoet-zure kipschotel met ananas en rijst.

Zondag 27 mei, 1e pinksterdag.
We hebben "uitgeslapen" tot 8 uur, en om 9 uur gingen we op pad richting de Eifelzoo. Rond 10 uur kwamen we daar aan, het was nog rustig dus we konden onze camper toch makkelijk parkeren. 's Middags zou dat wel anders geweest zijn. Het weer was iets minder stralend dan de vorige dagen, maar nog steeds goed. Soms een zonnetje, soms bewolkt en een aangename temperatuur. We hebben heerlijk door de dierentuin gewandeld, in een rustig tempo. We hebben ook dankbaar gebruik gemaakt van de vele bankjes die er staan. We hebben het in deze dierentuin nog nooit zo druk gezien, maar omdat het zeer uitgestrekt is merkte je eigenlijk niet echt op dat het zo druk was.

Na de dierentuin kozen we een leuke route uit om terug richting de camping te gaan, via een deel van de Eifel waar we nog niet eerder rond hadden gereden. En we hebben weer prachtige dingen gezien, hele smalle steile weggetjes tegengekomen en een paar keer veel moeite moeten doen om een tegemoet komende tractor te passeren, millimeterwerk was dat soms. Een paar keer moesten we wegens afgesloten wegen de route veranderen, maar we zijn toch weer terechtgekomen waar het de bedoeling was. In de namiddag lekker naast de camper gezeten met onze boeken, en zelfs buiten gegeten. Leve het goede leven.

Zaterdag 26 mei.
Een rustige dag op de camping. Na een vroeg ontbijt in de nog koude camper, ging het zonnetje al snel zijn best doen. Wim ging aan de slag met de schotelantenne en decoder, en het is gelukt de boel aan de praat te krijgen. Ik kan nu in de camper tv kijken, hoera, vanmiddag wielrennen kijken. Tussen de middag zijn we een wandeling over de camping gaan maken. Die ligt aan een watertje, erg leuk, met een watermolen. De zon stond al weer te stralen aan een strakblauwe hemel, prachtig.

Vrijdag 25 mei.
En zoals altijd in de camper, schakelen we spontaan over op een ritme van vroeg naar bed en vroeg op. Vandaag was om 7 uur de slaap al echt op. Kwart over 9 begonnen we met de camper rijklaar te maken en iets over half 10 waren we al onderweg richting Gerolstein. We brachten een bezoek aan het Adler und Wolfspark Kasselburg. De ruïne van het oude kasteel is erg leuk, en de roofvogelshow is ook leuk. Verder stelt het park eigenlijk niets voor, de wolven lieten zich niet zien, en verder zitten er alleen nog een groep wilde zwijnen en wat boerderijdieren. Maar als wandeling was het wel voldoende voor me, zo'n rondje berg af berg op. En met het prachtige weer zat je op ieder bankje als een vorst.

Van het park reden we naar Gerolstein, waar we boodschappen hebben gedaan en getankt. Daarna gingen we een mooie rondrit door de Vulkaaneifel maken. We hadden een route uitgestippeld over de toeristische wegen. We reden door prachtige bossen, langs beekjes met watervalletjes, over smalle steile weggetjes en door lieflijke kleine dorpjes. Ook zagen we ontzettend veel buizerds en valkjes, zouden die het ook zo naar hun zin hebben gehad in de zon? Natuurlijk maakten we ook vandaag de nodige tussenstops op mooie plekjes. Weer een heerlijke dag gehad.

Donderdag 24 mei.
Inmiddels ging het met mijn knie al weer zo goed, dat ik weer een beetje rond kon lopen. En dat is voldoende om op reis te gaan, gewoon niet te veel lopen en wat meer rondritjes maken. Daarom kozen we als bestemming de Eifel. We vertrokken rond 8 uur, kilometerstand 26979. Bij Venlo gingen we de grens over (niet meer door Venlo, wat een vooruitgang). Kort daarna verlieten we de grote weg om de rest van de rit binnendoor te rijden. We zijn onderweg 4 keer op mooie plekken gestopt, voor een pauze en om even de benen te strekken.

Rond half 4 waren we in Dockweiler, wat maar een kilometer of 400 verder is. Onze gemiddelde snelheid had dus maar net boven de 50 km/u gelegen. Maar we waren helemaal niet moe, want de rit was zeer ontspannen geweest. De camping hier is wel aardig, niet de mooiste ooit, maar het voldoet. Het plekje is voor onze camper eigenlijk te vierkant, we passen er in de lengte maar net op en houden opzij dus veel ruimte over. Maar we staan wel dichtbij het sanitair gebouw, en hoeven er geen trapjes voor te lopen, dus dat is erg fijn.