Start De reizen

Kerstmarkten.

Vrijdag 14 december.
Na een gezellige midweek was het weer tijd om naar huis te gaan. De Tomtom allereerst ingesteld op een grote Kaufhof langs de route naar huis, zodat we met eten voor de avond en leuke kerstboodschappen richting huis gingen. Ook de terugrit verliep goed, rond een uurtje of 2 waren we thuis (kilometerstand 41062) en een uur later was de camper al uitgepakt en naast het huis neergezet. Tijd voor zijn winterslaap.

Donderdag 13 december.
Weer een koude, gelukkig wel droge, dag. Beiden hadden we eigenlijk niet veel zin om naar Phantasialand te gaan, en daar bijna de hele dag in de kou buiten te lopen. En voor een paar uurtjes doe je zoiets ook niet. We lieten de camper dus nog een dagje op de camping staan, en wandelden naar het centrum van Brühl, waar we nog een rondje langs de winkels en over de kerstmarkt maakten. Het was gezellig en vrij druk. Voor het avondeten haalden we verse broodjes met bockworsten, makkelijk maar ontzettend lekker.

Omdat ik behoorlijk moe was, besloot ik met de bus terug te gaan, terwijl Wim weer terug wilde gaan lopen. Op mijn gemak slenterde ik naar de bushalte, het zou nog een half uur duren voor de bus zou komen (ze rijden ieder uur). Tot mijn grote verbazing en geluk kwam er -vanwege de grote kerstdrukte- een extra bus aan, precies toen ik bij de bushalte was. Wat een luxe, zo was ik al heel snel en comfortabel op de camping.

Woensdag 12 december.
De vermoeidheid van de vorige dag sliepen we er blijkbaar goed uit, want we werden pas om half 9 wakker. Nog steeds tijd genoeg om lekker te ontbijten met versgebakken broodjes, maar daarna gingen we direct op pad, nu richting Keulen. Gelukkig bleef het droog, wel was het kouder dan de vorige dag, met zeker in de ochtend een gure wind. We troffen in Keulen 2 kerstmarkten aan, één direct naast de Dom, de tweede aan het andere kant van het centrum op de Neumarkt. Alle twee erg gezellig. En natuurlijk waren ook de tussenliggende winkelstraten druk en gezellig. We zijn een flinke tijd in de Media Markt en de Kaufhof gebleven, zowel omdat er veel te zien was als omdat het er lekker warm was.

's Middags trakteerden we onszelf op een lekkere portie Reibekuchen, iets warms gaat er goed in als je koud en hongerig bent. Daarna slenterden we langs de winkels en nog een keertje over de kerstmarkt naast de Dom richting de metro. In Brühl hadden we nog zoveel tijd over voordat de bus zou komen dat we nog even wat boodschappen in de supermarkt gedaan hebben voordat we naar de bushalte liepen. Om half 5 waren we weer in de camper, met heerlijke soesjes voor bij de koffie. De zuurkool was nog niet helemaal ontdooid, maar die staat op een laag pitje te ontdooien, dus straks zuurkool met spek en worst. Echte winterkost!

Dinsdag 11 december.
En als je vroeg naar bed gaat, ben je ook vroeg wakker. Al voor 8 uur hadden we ontbeten, maar het had geen zin om zo vroeg weg te gaan, dus tot kwart voor 10 beetje blijven lezen enzo in de knusse camper. Daarna waagden we ons toch de kou en (natte) sneeuw in, om met de bus en de metro naar Bonn te gaan. In Bonn was het erg gezellig, het hele centrum stond vol met stukjes kerstmarkt en ook de winkels waren volop in kerstsfeer. En aan het begin van de middag hield het op met sneeuwen en kwam er zelfs even een zonnetje door.

We hebben heerlijk rondgekeken wat de winkels en kraampjes allemaal te bieden hadden. We wilden wel iets leuks kopen, maar niet te veel want waar moet je het allemaal nog laten? Uiteindelijk was het windlicht dat we eerder op de dag bij de Kaufhof zagen toch het leukste, dus gingen we terug om dat te halen. En wat een mazzel, bij de kassa bleek dat het al afgeprijsd was, ook al had het personeel nog geen tijd gehad dat op het prijskaartje te zetten. We gingen dus met een koopje naar huis!

Halverwege de middag namen we op het Hauptbahnhof van Bonn weer de metro naar Brühl, en daarna de bus naar de camping. Toen het tijd werd om te gaan eten bleek dat de zuurkool nog niet ontdooid was. Geen nood, die eten we morgen, voor vandaag trokken we een blik tomatensoep met veel extra balletjes uit de noodvoorraad, ook zeer smakelijk. Na het kijken van een paar afleveringen van Star Trek was het rond 10 uur weer tijd om naar bed te gaan.

Maandag 10 december.
Rond een uurtje of 8, en bij kilometerstand 40502, vertrokken we richting Duitsland. We maakten maar 1 stop, om eventjes te tanken in Spijkenisse. Daarna linea recta naar Brühl, en ondanks het vroege tijdstip hadden we onderweg geen last van files, wonderlijk. De kleine 300 kilometer reden we in minder dan 4 uur, zodat we om kwart voor 12 al op de camping stonden, en om 12 uur al gingen wandelen naar het centrum van Brühl.

Het was erg gezellig, op de hoofdstraat stond een kleine kerstmarkt en ook de winkels waren in kerstsfeer. Toen we van de camping weggingen viel er nog wat regen, maar in de loop van de middag klaarde het op. Het is hier wel kouder en witter dan bij ons. Toen we alles gezien hadden ben ik bij de Kaufhof even op een bankje gaan zitten om uit te rusten, terwijl Wim nog een rondje liep. Daarna liepen we weer terug naar de camping, ergens tussen een half uur en 3 kwartier van het centrum af. Onderweg stopten we nog even bij een supermarkt om wat Duitse boodschappen in te slaan.

Er stond voor die avond een lekkere pot bami op het menu, thuis al gemaakt dus hier alleen maar even opwarmen. Daarna gingen we nog wat dvd kijken, maar rond kwart over 9 sloeg de vermoeidheid genadeloos toe en werd het hoog tijd om te gaan slapen.