Start De reizen

2013, poging 2.

Vrijdag 17 mei.
De hoogste tijd om naar huis te gaan. We waren tegen 9 uur klaar, maar de "buurman" kwam Wim om hulp vragen. Door de vele regen kwam hij zijn plaatsje niet af. Dankzij onze plankjes en wat mankracht lukte het hem uiteindelijk wel. En wat krijg je dan als dank? Inderdaad, de plankjes volledig onder de modder terug.

Maar goed, iets na 9 uur vertrokken we dan toch. Het eerste deel van de rit was erg leuk, over allemaal kleine weggetjes in Noord-Frankrijk en Zuid-België. Daarna de grote weg langs Brussel en Antwerpen, met veel files op de koop toe. Maar toch waren we om kwart voor 4 thuis, kilometerstand 44298. En na een uurtje was de camper leeggeruimd en naast het huis gezet. Die mag uitrusten terwijl wij het druk krijgen.

Donderdag 16 mei.
Toen rond een uur of tien de regen ophield, zagen wij onze kans schoon om naar het centrum van Verdun te gaan. Er viel zo nu en dan nog wat motregen, maar de grote stortbuien hadden we mooi ontlopen. Vanaf de camping ben je vrij snel bij het centrum (dat niet erg groot is), en het is leuk lopen want je komt door de citadel. tussen de citadel en het centrum liggen wat straatjes met typisch Franse, verwaarloosde huizen. Het centrum is daarentegen wel aardig, met wat leuke winkels en een mooie boulevard langs de Maas. Jammer van de regen, het was daardoor erg stil op straat en je kon ook niet eens lekker op een bankje gaan zitten.

Na het rondje door de stad gingen we dus weer terug naar de camping. Onderweg stopten we wel even bij een bakker, om verse croissants te halen voor morgen, ons laatste ontbijt van deze reis. En omdat we toch weer flink wat gewandeld hadden vonden we dat we ook wel een lekker gebakje voor bij de koffie verdiend hadden. De middag brachten we knus in de camper door, terwijl de regen regelmatig op het dak tikte. Erg toch, tweede helft mei en veel te koud en te nat om buiten te zitten.

Dinsdag 14 en woensdag 15 mei.
Toen we vanuit het Zwarte Woud richting Eifel reden, waar we onze reis wilden beëindigen, liet de Tomtom ons een stukje door Frankrijk rijden. Dit bracht ons op het idee, dat we eigenlijk best wel een paar dagen in Frankrijk wilden blijven. Campingboek erbij gepakt, en gekozen voor een camping in Verdun. Snel de Tomtom aangepast en een mooie rit door Frankrijk gemaakt totdat we rond drie uur bij de camping aankwamen, die erg naar ons zin is.

Op woensdagochtend ging ik met mijn laptop naar de receptie, waar het mogelijk is om gratis te internetten. Ik kon dus op mijn gemak kaartjes bestellen voor het nieuwe theaterseizoen. Ondertussen maakte Wim een wandeling naar Verdun, die we morgen samen willen gaan maken. 's Middags maakten we een ommetje over en rondom te camping. Jammer van de regen, want het is hier echt schitterend. En in het bos naast de camping zitten enorm veel, deels bijzondere, vogels.

Maandag 13 mei.
Vanwege het aanhoudende slechte weer, besloten we om een rondrit te gaan maken. Dat had nog heel wat voeten in de aarde. Letterlijk! De grond van de camping was zo drassig dat we niet van ons plekje afkwamen. Gelukkig hebben we plankjes bij ons om onder de wielen te leggen, en met heel veel moeite lukte het uiteindelijk dan toch. Maar het was even spannend. Verder hebben we gelukkig geen rare dingen meer meegemaakt, wel een prachtige rit gehad. We zijn diverse malen gestopt op mooie plaatsen, zo hebben we een prachtige wandeling gemaakt bij een waterval.

De volgende stop, het mooie uitzichtspunt, viel wat tegen. Door de vele regen was het op sommige stukken ook mistig, en daardoor was er weinig vergezicht te bewonderen. De derde stop, bij een stuwmeer, was wel weer erg leuk. Inmiddels had het eindelijk opgehouden met regenen zodat we daar lekker over de dam konden lopen. Bij de vierde -en laatste- stop liepen we nog eens langs een mooi snelstromend riviertje, helaas deze keer zonder leuke vogels te spotten. Daarna gingen we terug naar de camping, waar we voor de laatste nacht op een andere plaats staan zodat we morgen beter weg kunnen rijden.

Zondag 12 mei.
Deze dag deed zijn naam geen eer aan. Het regende de hele nacht en ochtend aan één stuk door, soms zelfs met onweer. En daarbij was het nog koud ook. Maar toen het rond het middaguur opklaarde, hebben we toch de gok genomen om op pad te gaan. Hoewel er nog wel wat buien vielen, was het toch goed te doen om naar het berenpark te lopen, dat een half uurtje van de camping vandaan ligt. In dit grote, tegen de berg aangelegen, gebied worden beren opgevangen die bijvoorbeeld in circussen of bij straatartiesten mishandeld werden. Bij de beren lopen ook wolven. Dit wordt gedaan omdat het gedrag van de wolven het natuurlijke gedrag van de beren, zelfs als ze in gevangenschap geboren zijn, weer oproept.

We hebben de hele rondweg door het park gelopen, en een aantal van de beren en de wolven mooi kunnen zien. Bovendien geeft het een goed gevoel dat we door ons entreegeld dit project een klein beetje hebben kunnen helpen. Maar ook buiten het park hebben we leuke dingen gezien. De route ernaartoe (en natuurlijk ook terug) was mooi, tussen steile bossen links en recht, met soms mooie vergezichten. Ook qua vogels hebben we veel moois gezien, weer een aantal soorten die we nog niet eerder in het wild hadden gezien. En het weer gunde ons ook een primeur, een hagelbui, een minder aangename verrassing. Het was dan ook fijn toen we weer terug in de camper waren dat we de natte jassen uit konden doen, een lekkere kop koffie konden drinken en de kachel aan konden zetten.

Zaterdag 11 mei.
Op ons gemakje de camper opgeruimt, en de foto's van de vorige dag op de site gezet. Rond tien uur checkten we uit en gingen op weg. Allereerst naar Marckolsheim in Frankrijk, om nu dan toch de Franse boodschappen te doen. Vervolgens een stukje in Frankrijk in noordelijke richting, tot er een volgende Rijn oversteek zonder veerpont kwam. Het kwam zo uit dat dat een prachtig stukje was om te rijden, de Rijn is gesplits in een tak die natuurlijk verloopt, en aan de andere kant van het eilandje zijn er sluizen en waterkrachtcentrales. Wij zijn precies op de grens gestopt om dat eens goed te bekijken.

Daarna stond ons nog een prachtige rit door het Zwarte Woud te wachten, voor een deel over zeer smalle, slingerende wegen, die soms steil omhoog of omlaag gingen. De natuur is hier zo mooi, het is dus helemaal geen straf als je bij een afgezette weg komt en een flink stuk om moet rijden. Om kwart voor drie kwamen we aan in Bad Rippoldsau-Schapbach, op camping Alisehof. Een mooi gelegen camping aan het water, in een piepklein dorpje.

Donderdag 9 en vrijdag 10 mei.
Op hemelvaartsdag bleven we op de camping, deels omdat we dachten dat het op een feestdag wel heel druk zou zijn in het Europapark en deels om uit te rusten. Het was een aangename dag na een nacht vol regen, we hebben 's middags lekker naast de camper in het zonnetje een boek zitten lezen. Bovendien heb ik een paar uurtjes internet genomen, zodat ik mijn site kon uploaden.

Op vrijdag dus weer naar het Europapark. Met het weer hadden we geluk, na een wederom zeer regenachtige nacht werd het op de heenrit droog, en we hebben het de hele dag droog gehouden, soms zelfs zonnig. Met de drukte was het een ander verhaal, het was minstens zo druk als de vorige dag, en nog veel drukker dan de woensdag dat wij er waren en het al zo druk vonden. Wij kwamen precies bij de opening van het park aan, dus ik ben zo snel mogelijk naar de Silver Star gelopen, en had binnen een half uur mijn geweldige rit achter de rug. Daarna hebben we dezelfde aanpak gehanteerd als woensdag, meer de kleinere attracties en de shows bezocht.

Ondanks dat je over de hoofden kon lopen hebben we toch een heerlijke dag gehad. Laat in de middag, tussen 2 shows door, zijn we nog gezellig wezen eten, beiden een heerlijke schnitzel met frietjes, in het Oostenrijkse restaurant aan het water. We zaten lekker op het terras met uitzicht op Afrika. Waar anders dan in het Europapark kun je dat zeggen. 's Avonds (gelukkig ging het park weer later dicht door de drukte) heb ik de dag afgesloten met ritjes in de Pegasus en de Poseidon, waar ik toch bij elkaar ruim een uur mee bezig was. Wederom erg moe maar toch voldaan waren we om acht uur weer terug op de camping.

Dinsdag 7 en woensdag 8 mei.
Dinsdagochtend kwart voor 9 vertrokken we uit Koblenz om naar Herbolzheim bij het Zwarte Woud te gaan. De strijd met de Tomtom ("wij willen door Frankrijk" "jullie moeten in Duitsland blijven") verloren we, mede omdat we geen zin hadden om een hele specifieke route uit te stippelen. We bedachten al snel dat we vanuit Herbolzheim vlot in Frankrijk zitten en we dan ook weten waar we Franse boodschappen kunnen doen. Dus stelden we de Tommie even in op Ettenheim en haalden daar wat eten voor de komende dagen. We waren netjes om drie uur bij de camping en kregen een mooie plek, heel leuk dat we er al herkend worden als vaste gasten.

Woensdagochtend half negen togen we al naar het Europapark, en zo vroeg was het al warm en zonnig. Het werd dan ook een hele drukke dag in het park. Achteraf hoorden we dat Franse scholen op woensdag dicht zijn (en op zaterdag open), dus dat verklaarde veel. Er waren inderdaad zoveel Fransen dat het personeel de mensen eerder in het Frans dan het Duits toespraken. Maar ondanks de drukte hebben we toch een leuke dag gehad. Je past je aan, niet persé alle achtbanen doen (want daar staan de langste rijen) maar ook de kleine attracties ingaan, wat show bekijken enzovoorts. En wat zo goed bedacht is daar, als het erg druk is blijft het park langer open. Omdat er toch altijd mensen zijn die op tijd weg moeten of willen, waren na zes uur de rijen bij de achtbanen een stuk redelijker. Het betekende wel dat wij pas rond acht uur terug op de camping waren en toen nog moesten eten. Maar dat was het meer dan waard geweest.

Maandag 6 mei.
Wederom een stralende dag, heerlijk om daarop door Koblenz rond te lopen. We zijn begonnen met een bezoek aan de Altstadt met zijn leuke straatjes, geveltjes en fonteintjes. Daarna zijn we heel even in het moderne overdekte Löhtcenter geweest, maar snel weer naar buiten, richting het water. Eerst langs de Moezel gelopen en de Deutsche Eck bezocht. Hier hebben we een poosje staan kijken hoe de Moezel in de Rijn stroomt, waarbij het water van de 2 rivieren verschillende kleuren heeft, heel grappig. Toen zijn we verder gelopen langs de Rijn.

Hier heb ik nog een extra uitstapje gemaakt, met de kabelbaan die over de Rijn heen naar een vesting gaat. Erg leuk, het uitzicht over beide rivieren (en op de camping en onze camper) was prachtig. De vesting was ook te bezoeken, maar dat heb ik maar niet gedaan, de dag was al vermoeiend genoeg. Want eenmaal weer beneden moesten we ook nog weer teruglopen langs de Altstadt en over de brug naar de camping. Al met al hebben we vandaag zeker 10 kilometer gelopen. Geen wonder dat het eten zo goed smaakte.

Zaterdag 4 en zondag 5 mei.
Op ons laatste dag in Brühl gingen we nog eens met de bus naar het centrum. Het was er erg gezellig, met een rommelmarkt aan de ene kant van het centrum en een opleidingsmarkt aan de andere kant. We hebben leuk gewinkeld en daarna boodschappen gedaan. Vroeg in de middag waren we terug, en ook op de camping was het erg gezellig, met een groot evenement. Er waren activiteiten voor kinderen, er kon worden gekanood op het meer, er werden tenten en andere kampeerbenodigdheden verkocht en er stonden wat stands met folders van reisbestemmingen. Er waren heel wat mensen op af gekomen, al met al een gezellige drukte.

Zondagochtend vertrokken we al vroeg richting Koblenz. We kozen voor een route over de Bundesstraße langs de Rijn, erg leuk rijden, en toch waren we al voor 12 uur op de volgende camping. We kregen een geweldige plaats, dichtbij de Moezel, met een prachtig uitzicht over de Rijn en de Moezel, en op de drukke scheepvaart en de Deutsche Eck. Vanwege het stralende weer zijn we de hele dag op de camping gebleven. We zaten lekker buiten, Wim in de zon, ik in de schaduw. Pas rond etenstijd ging het afkoelen en zijn we naar binnen gegaan. We hebben tijdens het eten nog steeds zitten genieten van het mooie uitzicht achter ons voorraam en zijn pas toen het schemerig werd tv gaan kijken.

Vrijdag 3 mei.
Om dezelfde tijd met dezelfde bus en metro naar Keulen. Maar nu bij een andere halte uitgestapt, en naar het Rautenstrauch-Joest-museum gegaan. Dit is een volkenkundig museum in het centrum van Keulen. Het was erg leuk om er geweest te zijn, we hebben veel mooie dingen gezien. Het museum is begonnen met de collecties van wereldreizigers van ongeveer 2 eeuw geleden. Het pand waarin het museum zit is erg nieuw, en de collectie is mooi, modern en ruim uitgestald.

Na het museumbezoek zijn we via de winkelstraten en de Altstadt weer naar de Rijn gelopen, waar we nogmaals van het heerlijk weer en de gezellige drukte aan het water hebben genoten. We hadden het geluk dat vlakbij een gezellige band een country/blues optreden deed, het was best leuke muziek om zo naar te luisteren. Dat hebben we ook zeker een half uur gedaan, voor we weer eens verder liepen, en langzamerhand de metro opzochten om terug naar de camping te gaan.

Donderdag 2 mei.
We hoefden ons deze ochtend niet te haasten, want er stond een dagje winkelen in Keulen op het programma. Dus na het ontbijt nog alle tijd om koffie te drinken en de bus van iets na tien uur te halen. In het centrum van Brühl overgestapt op de metro naar Keulen, waar we rond elf uur aan ons rondje begonnen. Langs de Dom liepen we de Hohe Straße, het hart van het winkelcentrum, op. We hebben allerlei leuke winkels en warenhuizen bezocht, en zijn via de Altstadt naar de Rijn gelopen.

Daar hebben we zeer aangenaam gezeten, op een bankje langs de boulevard met zicht op het water, de treinen, de boten en de mensen. Met een temperatuur van bijna 20 graden, een zonnetje en een zacht windje was het perfect daar. Na deze lange pauze zijn we langzaamaan weer richting de metro gelopen. In Brühl gingen we niet gelijk met de bus, maar eerst naar de supermarkt om weer eens wat vers eten te halen, en daarna pas terug naar de camping, waar we pas om half 6 waren.

Woensdag 1 mei.
Op deze Duitse feestdag namen wij een rustdag. Niet slecht getimed, het werd erg mooi weer, warm en zonnig. Ik ben de hele dag op de camping gebleven, Wim is nog een wandeling wezen maken (wat gelukkig al weer beter gaat). Een deel van de dag hebben we buiten in de zon gezeten, en ik heb ook binnen gezeten en mijn foto's en films bewerkt. Al met al hebben we het allebei weer prima naar ons zin gehad.

Wim zag langs het strand van de camping een koppeltje ganzen met kuikens lopen, daar ben ik gauw wat foto's van gaan maken. Wat was dat leuk zeg! 's Avonds stond er bami op het menu, we lieten het ons goed smaken. En natuurlijk hebben we de avond weer afgesloten met het kijken van wat DVD'tjes.

Dinsdag 30 april.
Met onze gratis kaartjes voor de tweede keer naar Phantasialand. Het bleek dat we hiervoor een drukke dag hadden uitgekozen, veel scholen gaan de dag voor 1 mei (Duitse feestdag) als uitstapje ook naar Phantasialand. Maar druk is relatief, wij vinden wachtrijen van 15 tot 30 minuten lang, anderen zouden zeggen dat we mazzel hadden. Door de borden met wachttijden in de gaten te houden, konden we de dag goed indelen en eigenlijk hebben we nergens langer dan een kwartier gestaan.

Hierdoor hebben we alle attracties kunnen doen die we leuk vinden, nog eens over wilden doen, vrijdag niet gedaan hadden. Ook twee van de show hebben we nog eens bezocht, en buiten hebben we nog zitten kijken naar de leuke Afrikaanse dansers. Het weer werkte weer goed mee, hoewel niet erg zonnig was het wel een redelijk warme dag en viel er geen regen. Daardoor durfden we het ook aan in de River Quest te gaan. We kwamen er deze keer vrij genadig van af, eigenlijk waren alleen mijn voeten echt doorweekt, verder waren we alleen maar wat natgespetterd.

Ik heb het zelfs voor elkaar gekregen nog eens in alle vier de achtbanen te gaan. In de Colorade Adventure heb ik de camera meegenomen en het ritje gefilmd. Eigenlijk waren we van plan de dag te besluiten met een etentje in het Mexicaanse restaurant. Maar helaas, dat was dicht. In de andere restaurants hadden we niet veel zin. Dus hebben we eenmaal terug in de camper maar een blik soep uit de noodvoorraad getrokken en alsnog lekker gegeten.

Maandag 29 april.
Een dag die stralend begon en eindigde met bewolking, maar wel droog bleef. Wij waren er meer dan tevreden mee. Omdat het maandag was, gingen we naar de dierentuin in Keulen. Voor ons min of meer een vanzelfsprekendheid, omdat er op maandag 3 Euro korting op de entree gegeven wordt. We gingen om iets over half 9 op pad, en waren om half 10 al in de dierentuin. Zowel de bus als de metro kwamen zeer vlot, en er stond geen rij bij de kassa. We hadden een heerlijke dag, erg veel gezien en op ons gemak de hele ronde gemaakt.

Ook hier staan volop bankjes, dus ook voor Wim was het prima te doen zo. En gelukkig staan de meeste bankjes ook zo, dat je al zittend die dieren ziet. Na de dierentuin bezochten we ook nog het ernaast gelegen aquarium, altijd een leuke afsluiter van de dag. Daarna gingen we weer met metro en bus richting de camping, ook nu verliep de reis vlotjes, zodat we om half 5 aan de koffie zaten. Na het eten keken we nog een paar aflevering Star Trek, en gingen weer bijtijds slapen.

Zondag 28 april.
Er zit vooruitgang in het weer. Een beetje zon tussen de wolkjes door, een paar graden warmer dan op zaterdag. Een prima dag om een wandeling rondom de Heider Bergsee te gaan maken. We deden daar een groot deel van de middag over, niet omdat het zo heel lang is, maar omdat we het rustig aan deden. Er staan gelukkig veel bankjes, en daar hebben we dankbaar gebruik van gemaakt. Die bankjes zijn ook nog eens zo neergezet dat je een prachtig zicht over het meer hebt.

We hebben veel watervogels gezien, vooral futen zijn er dit jaar erg veel. En leuk, het is de broedtijd van de vogels dus er werden nesten gebouwd of eieren bebroed. Aan het einde van de middag, toen wij al weer binnen waren en aan de koffie zaten, begon de lucht weer te betrekken, maar gelukkig zonder dat er regen kwam. Nu maar hopen dat het de komende dagen ook zo blijft als nu, of misschien zelfs nog wat beter wordt.

Zaterdag 27 april.
Uitslapen in de camper is heel anders dan thuis. Dus om kwart over 8 waren we ons bed uit. Op ons gemak ontbeten en koffie gedronken, beetje zitten computeren en boekje lezen. Inmiddels was het nog wel koud, maar in ieder geval droog. Een mooie dag dus om naar het centrum van Brühl te wandelen. Iets na twaalf uur vertrokken we. Normaal gesproken is dat een half uurtje lopen, wij deden er met de nodige pauzes -gelukkig dat er overal bankjes staan- nu een uur over. Maar gelukkig hebben we toch geen haast.

We hebben gezellig een rondje door het centrum gelopen en wat gewinkeld. Tot slot ook nog in de supermarkt een paar boodschappen gedaan, en toen weer de wandeling teruggemaakt. Iets voor vijf uur waren we weer terug, best wel moe maar heel tevreden. Snel de kachel weer aangezet, het was nog iets kouder dan gisteren, maar liever dat dan regen. Een lekkere kop senseo met het laatste stukje van de taart van donderdag ging er dan ook goed in. Daardoor aten we pas laat, maar wel weer erg lekker. Deze keer een grote varkenshaas met aardappelwedges. En niet te vergeten alweer verse aardbeien na.

Vrijdag 26 april.
Toen we opstonden was het nog warm en zonnig. Rond 9 uur vertrokken we naar Phantasialand, waar we om kwart voor 10 aankwamen. We waren snel binnen, gelukkig was het daar een rustige dag. De lucht raakte toen al betrokken. Zoals altijd, als eerste naar de achtbanen Winja's Fear and Force, als je daar vroeg bent staat er nog geen wachtrij, de rest van de dag is het de drukste attractie van het park. De ritjes waren weer heerlijk. Daarna de andere attracties aan die kant van het park bezocht, nergens voor hoeven wachten, geweldig. Onderweg nog ergens onze kaartjes geruild voor gratis kaartjes voor een tweede bezoek, de speciale jaarlijkse aprilactie. Helaas konden we niet naar de chocolademuis, die was "tijdelijk gesloten".  Rond 12 uur vielen de eerste spetters regen, en gingen wij naar de andere kant van het park. Gelukkig zijn de meeste attracties en shows binnen.

We hebben de volgorde van wat we bezochten aangepast aan het meest efficiënte loopschema, en 's middags vanwege de regen en het zitcomfort alle shows bezocht. Want die regen, die viel soms met bakken uit de lucht, maar toch hebben we er weinig van gemerkt. Van de kou helaas wel, het was zeker 10 graden kouder dan de vorige dag. Na de laatste show van de dag viel mijn oog op een nieuwe attractie tegenover het theater Wintergarten. Daar zit nu het "Verrückte Hotel Tartüff. Onbekend, dus snel ingegaan. Het bleek een cakewalk te zijn, heel leuk gedaan met veel oog voor detail. Het was maar goed dat Wim niet meegegaan was. Die had inmiddels gezien dat de Maus au Chocolat weer open was, dus de dag met een topper afgesloten. Om kwart voor zes namen we de bus vanaf Phantasialand en waren om iets na half zeven weer in de camper. Heerlijk (en makkelijk) gegeten, steaks met sla en aardappelsalade. Gezellige avond gehad met beetje computeren en daarna Star Trek kijken. Vroeg naar bed, want het was wel vermoeiend geweest.

Donderdag 25 april.
Na een maandje thuis, was Wim weer ver genoeg opgeknapt om op pad te gaan. Orlando had gelukkig de winterbanden voor ons vervangen, dus om half 10 konden we vol goede moed op pad gaan. We gingen met de kilometerstand weer verder waar we gebleven waren, 42492. De rit voerde ons naar Brühl waar we weer een mooi plekje vonden op camping Heider Bergsee. Niet ver van huis, maar een omgeving waar veel te doen en te zien is.

Onderweg deden we nog uitgebreid boodschappen zodat we de komende dagen weer heerlijk kunnen eten. Beetje Duits en beetje Nederlands. Het weer begon sombertjes met wat regendruppels maar naarmate de dag vorderde (of wij verder naar het oosten kwamen) werd het steeds mooier. We konden de hele middag op de camping heerlijk in de zon zitten, tot halverwege de avond was het nog aangenaam.