Dichtbij en toch op reis.

Zaterdag 28 september.
Vanuit Brühl ben je meestal snel thuis. Behalve als er veel files staan. Zo werd het halverwege de middag dat we weer in Spijkenisse waren, met een kilometerstand van 52624.

Donderdag 26 en vrijdag 27 september.
Op donderdag begon de dag mistig en viel er aan het einde van de ochtend zelfs een beetje miezerregen. Maar daar lieten wij ons niet door tegenhouden, wij wilden naar Phantasialand en dat hebben we dan ook gedaan. En wat een heerlijke dag hadden we daar. Het was ontzettend rustig, dus we konden in één dag alles doen en zien. Ik had een volgorde uitgestippeld waardoor we alle attracties konden bezoeken en alle shows konden zien. We hielden aan het einde van de dag zelfs nog tijd over om een paar keer extra naar de Maus au Chocolat te gaan. In veel van de achtbanen was het zo rustig dat ik er 2 of 3 ritjes achter elkaar in kon maken.

Op vrijdagochtend deden we het rustig aan, maar aan het einde van de ochtend gingen we toch weer op pad. Nu om een wandeling rondom de Heider Bergsee te maken. Niet voor het eerst dat we daar liepen, wel voor de eerste keer in de herfst. Ook nu beviel het weer prima, het is een leuk rondje om te lopen, door het bos en langs het water. Met overal voldoende bankjes die op de mooiste plekjes zijn neergezet. We zijn hebben ongeveer drie uur gewandeld (en gezeten en rondgekeken), daarna lekker koffie gedronken in de camper. Morgen weer naar huis toe. En daarmee zijn de paar dagen toch bijna 2 weken geworden.

Woensdag 25 september.
Weer een klein stukje dichterbij, maar weer een leuke bestemming. We zijn vandaag naar Brühl gereden. Natuurlijk ook nu binnendoor, zelfs meer binnendoor dan de planning was omdat er zo her en der wegwerkzaamheden waren. Maar des te leuker was de rit. We hebben er 2,5 uur over gedaan, zodat we om twaalf uur bij Camping Heider Bergsee aankwamen.

's Middags zijn we naar het centrum gaan lopen, dat is twee kilometer vanaf de camping. We haalden bij de kiosk op het station een 4 rittenkaart, want we willen morgen naar Phantasialand. Daarna hebben we een rondje langs de winkels gelopen, heerlijk in het zonnetje. Tot slot wat boodschappen gedaan om de komende dagen weer eten te hebben. Ik ben met de bus terug naar de camping gegaan, met alle boodschappen bij me. Wim is naar de camping gaan wandelen. En toen ik terugkwam stond er net een heerlijke bak koffie voor me klaar.

Maandag 23 en dinsdag 24 september.
In hele kleine stapjes een beetje dichter naar huis. In dit geval van Saarburg naar Gillenfeld in de Vulkaneifel. Natuurlijk weer via een leuke route, zo hebben we weer mooie nieuwe stukjes van Duitsland gezien. Maar ook bekende stukjes, we zijn niet voor niets al vaak in de Eifel geweest. We hadden een camping uitgezocht aan de Pulvermaar, het enige kratermeer dat we nog niet eerder bezocht hadden. Het is een hele aparte camping, we kregen allerlei zakjes en emmertjes mee om ons afval te scheiden. Douchen kost een euro (dat kom je wel vaker tegen) maar afwassen werkt met dezelfde muntjes en kost ook een euro. Dat hebben we dus maar in de camper gedaan. Ondanks de Acsi kaart moeten we voor de stroom 20 cent (ipv 50 cent) betalen omdat het 16A is.

Op dinsdag was het prachtig weer, we hadden het ons niet beter kunnen wensen voor een wandeling rondom de Pulvermaar. Zonnig, warm maar zeker niet te heet. Vanaf de camping moesten we eerst een stukje door het bos en even een steil stuk omlaag lopen. Maar dan heb je wat. Wat een prachtig meer, heel rustig en vrij ongerept. Het was heel aangenaam om daar te wandelen. De paden waren goed aangelegd en rondom het meer stonden ook volop bankjes, waar het fijn pauzeren was. Even uitrusten en vooral ook genieten van het mooie uitzicht. Ieder doorkijkje was weer anders. Van het meer terug naar de camping was even flink klimmen maar dat was maar een kort stukje. Daarna weer door het mooie bos terug. Wij hadden onze koffie met kersenkoek wel verdiend.

Zaterdag 21 en zondag 22 september.
Toen we zaterdag opstonden bleek er een dichte mist te hangen. Geen leuk weer dus voor kabelbaantjes en boottochtjes. Geen probleem, die plannen een dag opgeschoven en op zaterdag lekker op de camping gebleven. Terecht, pas halverwege de middag werd het helder. Wim is toen gaan wandelen en ik heb het weer prima naar mijn zin gehad in het zwembad, dat ik een groot deel van de tijd voor mezelf alleen had

Op zondag was het gelukkig mooi weer, dus rond een uur of elf gingen we in het zonnetje naar Saarburg. Wim vond het leuk eens naar beneden te lopen en ik stapte liever in de kabelbaan. Het leuke was, dat we ongeveer tegelijk beneden waren. We hebben een poosje door het stadje geslenterd, dankzij het mooie weer was het er zelfs op zondag druk, levendig en gezellig. Om half drie gingen we op de rondvaartboot voor een tochtje over de Saar. Het was niet onaardig, maar we hebben al eens leukere boottochten gemaakt. Na nog een rondje Saarburg gelopen te hebben gingen we naar de stoeltjeslift en daarmee samen naar boven.

Donderdag 19 en vrijdag 20 september.
De camping in Bernkastel-Kues was nou niet iets om te zeggen "hoera hier blijven wij nog een tijdje" dus donderdagochtend vervolgden wij onze rit langs de Moezel. Tot aan Trier, daar sloegen we af langs de Saar. Camping Warsberg in Saarburg was ons eerder al goed bevallen, dus daar wilden we nog eens een keertje naar toe.

Ook nu was het weer erg fijn daar. Er is geen middagpauze om rekening mee te houden dus we konden er op ons gemak naar toe rijden en hadden toch nog een groot deel van de middag om daar door te brengen. Ik heb lekker een flinke tijd in het zwembad gezeten (nou ja, niet alleen gezeten ook gezwommen natuurlijk), terwijl Wim een leuke wandeling maakte.

Op vrijdag gingen we de slingerweg weer af en parkeerden de camper bij het station (dat kost maar 1 Euro voor een hele dag). Daarvandaan gingen we met de trein naar Trier, om een dagje te winkelen. Zoals altijd beviel het ons weer goed in Trier, we hebben een gezellig rondje gelopen door de mooie oude stad en wat leuke dingen gekocht. Naast het station zit nog een overdekt winkelcentrum met een grote Kaufland, daar haalden we nog wat eten voor de komende dagen, daarna gingen we met de trein weer terug. Rond vier uur waren we weer op de camping.

Woensdag 18 september.
Na een rustig ontbijt vertrokken wij om half tien richting Cochem. Het weer werkte niet mee, er viel veel regen en dat hield niet op. Toch was de rit langs de Moezel erg leuk. Maar toen wij na anderhalf uur bij Cochem in de buurt waren, hadden we geen zin om daar te stoppen. We besloten verder te rijden richting Bernkastel-Kues. Bij Zell maakten we een tussenstop om boodschappen te doen en te tanken. Nadat we bij de Lidl en diverse non-food zaken waren geweest, zagen we bij het wegrijden dat er een grote Globus aan de andere kant van de weg zat. Jammer dat we die hebben misgelopen maar goede les voor volgende keer. Om twee uur kwamen we bij de camping vlakbij Kues. De receptie was nog dicht, we hebben de camper dus maar neergezet op een leuke plek en zijn eerst naar Bernkastel gelopen, ongeveer een half uur langs de Moezel, best een leuke wandeling. Gelukkig werd de regen in de loop van de middag steeds minder en vielen er nog maar een paar kleine miezerbuitjes.

Het was nog net zo knus in dat stadje als we ons herinnerden uit de tijd dat we er geweest waren met de kinderen toen die nog klein (pardon, jong) waren. Kronkelende straten, vakwerk huizen, veel decoratie in de wijnsfeer. We keken onze ogen uit. Als kleuter kocht Orlando van zijn zakgeld hier een ketting met een kogel eraan, hij was er zo trots op. En daarna verdrietig toen die ketting kwijtraakte. En laten we nou dat winkeltje toch terugvinden, en laten ze nou die kettingen nog verkopen. Weer een cirkel gesloten. Na die verbluffende aankoop en omdat we het stadje rond geweest waren, gingen we weer terug richting de camping. Natuurlijk weer een half uurtje lopen en onderwijl werden de donkere wolkjes steeds zwarter. Maar voor het losbarstte waren we terug op de camping. Nu was de receptie open dus we konden inchecken en terwijl de eerste druppels vielen gingen wij de camper in. En als je dan binnen je kop koffie zit te drinken terwijl buiten de regen met bakken uit de lucht valt kun je tevreden denken dat je weer een goeie dag achter de rug hebt.

Maandag 16 en dinsdag 17 september.
Omdat we bijna opa en oma worden, wilden we niet ver weg gaan, maar er nog wel even een paar daagjes tussenuit. We kozen er dus voor om langs de Moezel te reizen. We vertrokken maandagochtend om half negen uit Spijkenisse, bij kilometerstand 51458. Over de A74 bij Venlo (de geweldige anderhalve kilometer die de A73 met de Duitse 61 verbind) gingen we de grens over. Na een klein stukje Duitsland in te zijn gereden gingen we de grote weg af en reden een mooie route door de Eifel en langs de Rijn tot Koblenz. Daar kwamen we om drie uur aan bij de camping tussen Rijn en Moezel.

Op dinsdagochtend vertrokken we rond tien uur naar de stad, een wandeling van een kilometer of twee, door een woonwijk en dan over de Moezel. We hebben gezellig rondgelopen door de stad, wat gewinkeld in de Altstadt en het Löhrcenter en het toch weer voor elkaar gekregen andere dingen te zien dan de vorige keren dat we in Koblenz waren. Heel mooi was het Kurfürstenschloß (niet te bezichtigen helaas) met de mooie paleistuin er achter. Daarvandaan kwamen we op de Rijnoever. Zo liepen we lekker langs het water naar de Deutscher Eck en vervolgens langs de Moezel.

Het weer liet ons niet in de steek, ondanks soms dreigende luchten in de verte bleef het zonnig en koel maar niet koud. Halverwege de Moezeloever splitsten onze wegen zich tijdelijk. Ik was best moe en ging daarom met het voetgangersveertje naar de overkant. Ideaal als je geen zin meer hebt om te lopen, je stapt naast de camping uit. Wim wandelde terug over de brug en was een half uurtje later in de camper.