Start De reizen

Opa en oma op reis.

Maandag 18 november.
Hoewel we al vrij vroeg wakker waren, hebben we het rustig aan gedaan. Lekker ontbijtje, kopje koffie. Daarna naar de supermarkt die dichtbij de camping is, wat te eten gehaald voor 's avonds thuis. En uiteindelijk om een uur of tien waren we helemaal klaar om naar huis te gaan.

We hadden een voorspoedige rit, geen files of andere gekke dingen. Het was ook niet zover weg, dus om één uur waren we al thuis. Zelfs de Spijkenisserbrug stond niet open. Met inmiddels al 53861 kilometer weg in 3 seizoenen gaat de camper nu van zijn winterslaap genieten.

Zondag 17 november.
Rond twaalf uur was de ergste kou (nachtvorst) uit de lucht en vertrokken wij richting Remourchamps. Daar zijn namelijk grotten die we graag wilden gaan zien. Het was een leuke wandeling langs de Amblève, waar veel te zien was. Zodoende waren wij bijna een uur onderweg. Maar dat maakte niet uit, de rondleiding vertrok toch pas om twee uur. Maar naast de grotten zit ook een piepklein museum dus daar konden we even rondkijken en op het bankje zitten tot het tijd was de grotten in te gaan.

De rondleiding was erg leuk en de grotten waren prachtig. Het was wel een hele klim, trapjes op en af en schuine vloeren. Goed opletten ook, want vaak was het erg glad. Maar het was alleszins de moeite waard. De gids vertelde het verhaal leuk en duidelijk in zowel Frans als Nederlands. Het laatste kwartier hoefden we niet meer te lopen, maar mochten we in bootjes over de Rubicon (ondergrondse rivier de uitstroomt in de Amblève) naar de ingang terugvaren. Het paste maar net, we moesten vaak ineengedoken zitten om door de smalle doorgangen te gaan. Echt een leuke belevenis. Daarna weer terug naar de camper, het werd nota bene al schemerig toen we terug waren, wat zijn de dagen maar kort nu. Gelukkig konden we een lekkere pan bami opwarmen en hebben we heerlijk gegeten.

Zaterdag 16 november.
We vonden het tijd worden weer eens verder te gaan. In de buurt van Luik hadden we een leuke camping gezien. Natuurlijk reden we daar niet rechtstreeks naar toe, eerst volgden we nog wat tips op uit het boekje van Fuussekaul. We maakten een stop in Vianden. Een heel leuke oude stad aan de oever van de Our. We hebben daar een stadswandeling gemaakt en zelfs wat leuke spulletjes gekocht in één van de (niet dik gezaaide) winkels. Hoewel deels een souvenir winkel was het ook een curiosa zaakje dus vandaar dat wij het zo leuk vonden. Daarna reden we via mooie slingerwegen naar een noordelijke grensovergang. Onderweg tankten we natuurlijk nog een keertje goedkope diesel.

Via een prachtige route door de Belgische Ardennen, zowaar met zon, kwamen we bij Aywaille. Het stadsverkeer was even chaotisch, maar na een paar rare kronkels en wat zoekwerk naar de camping vonden we hem toch. De receptie is alleen in de ochtend een uurtje open dus we konden zelf een plekje zoeken. De schrik sloeg me om het hart toen we dat deden, een modderpoel.... we kwamen er nu al bijna niet uit, daar wilde ik geen nacht in staan! Gelukkig kwamen we er achter dat we op het tentenveld stonden, aan de andere kant kwamen we prima verharde plaatsen tegen. En mooi, aan het water. Hier kunnen we het wel twee nachten uithouden.

Vrijdag 15 november.
Uit het leuke boekje van de camping hadden wij een volgende rondrit geprikt. Korter dan die van gisteren maar met meer locaties om te stoppen. Een rit rond een deel van de rivier de Sûre (ook wel Sauer genaamd) en het stuwmeer daarin. We vertrokken met somber weer maar het klaarde in de loop van de dag lekker op, zelfs het zonnetje liet zich op een gegeven moment zien. We hebben een paar heerlijke stops gemaakt op uitzichtpunten en bij twee stuwdammen. Bij de eerste stuwdam twijfelden we zelfs of we er overheen konden. Maximale toegestane lengte 7 meter, dus eigenlijk waren we net iets te lang. De gok toch maar genomen en het ging makkelijk! Later zagen we zelfs een bus over de dam rijden dus die 7 meter lijkt een beetje uit de lucht gegrepen te zijn.

Bij de tweede dam waar we over gingen was alles groter. De dam zelf, de weg eroverheen, het hoogte verschil, de krachtcentrale. Leuk, die tegenstellingen. Onze laatste stop was in het dorpje Esch-sur-Sûre. Een piepklein dorpje ingeklemd in een meander in de rivier. Je moet door 2 tunnels om er te komen, er loopt één eenrichtingsstraat met een bocht doorheen en als je die volgt zie je het hele dorp. Boven is een kasteelruïne die toezicht op het dorp houdt. Een hele leuke tussenstop dus.

Donderdag 14 november.
Na een heerlijk ontbijt met Franse croissants vertrokken wij voor een rondrit. De route hadden we uit een gidsje die we bij de receptie hadden gekregen. Het kwam goed uit, het weer was er naar. Druilerig, aan het begin van de dag mistig en aan het einde van de middag begon de regen. Maar vanuit de camper konden we alles goed zien natuurlijk terwijl we comfortabel erbij zaten. Halverwege hebben we een pauze genomen in een leuk oud dorpje. Zouden we zelf nooit bedacht hebben, het was niet echt toeristisch. Maar wel erg leuk om een rondje te maken, oud was nog echt oud zeg maar.

Een groot deel van de rit ging aan de Luxemburgse kant van de Moezel, ook hier volop wijnbouw. Terug gingen we door de stad Luxemburg, wat een heksenketel met verkeer was dat, bah. Gelukkig werd het daarna weer mooi. Toen we om half vier op de camping terugkwamen was het al schemerig. Wat een verschil met hoe stralend het gisteren was. Maar binnen is het lekker knus, kacheltje en lampjes aan, laptop, boek en telefoon bij hand en natuurlijk een lekkere bak koffie.

Woensdag 13 november.
Lekker vroeg op en broodjes gebakken, wij waren om negen uur al helemaal klaar om weg te gaan. Uitchecken was even lastig, de deur bij het kantoor was nog dicht en de sleutel liet even op zich wachten. Maar om kwart over negen konden we dan toch op pad. We hadden een mooie rit, heerlijk zonnig herfstweer en leuke binnendoor wegen. Rond half elf waren we bij het kasteel, prima parkeergelegenheid er vlak bij waar meerdere campers stonden. En wat een leuk kasteel was het. Groot, goed verzorgd, veel leuks te zien. En alle informatie ook in het Nederlands, heel prettig. We hebben het er erg naar ons zin gehad.

Na nog wat boodschappen gedaan te hebben in Sedan reden we via een andere route terug door België naar Luxemburg. Hier hadden we een camping gevonden die ook open was en die ons beter leek dat waar we de afgelopen dagen stonden, we zijn nu in Heiderscheid op camping Fuussekaul. De eerste indrukken hiervan zijn goed. We staan net naast de camping op een heel mooi aangelegde camperplaats met gebruik van de faciliteiten van de camping. En dat voor maar een tientje per nacht.

Dinsdag 12 november.
Vanochtend is Wim begonnen met de afwas, dat was gisteravond niet meer te doen in het donker. Er is nauwelijks verlichting op deze camping en de wasbakken zijn buiten. Daarna lekker broodjes gebakken, het smaakte goed en de extra warmte was meer dan welkom na een ontzettend koude nacht. Vervolgens  een kopje koffie gedronken. Rond het middaguur hebben we een wandeling gemaakt in de omgeving van de camping. Niet te ver (vanwege mijn momenteel nogal pijnlijke gewrichten) maar het was een leuk en mooi rondje. En op de camping lopen veel kippen en konijnen vrij rond, dat is ontzettend leuk.

Verder is het een rare boel. Vanaf vanmiddag zijn de damesdouches en toiletten afgesloten vanwege de winter. Oh, moet ik dan maar een winterslaap gaan doen ofzo? Nou ja, voor morgen hebben we een uitstapje op de planning staan richting Noord-Frankrijk. We rijden daarna dus niet terug naar hier maar door naar Luxemburg, eens kijken of de camping die we daar in de gids zagen staan wel aan de verwachtingen voldoet. We hebben vandaag al vroeg gegeten zodat de afwas nu wel gedaan kon worden voor het donker werd. En bijkomend voordeel daarvan is vroeg naar bed en vroeg op, morgen een lekkere lange dag.

Maandag 11 november.
Voor het eerst na de geboorte van onze kleindochter weer met de camper op pad. Dus niet te lang en niet te ver. Onze keuze viel op Neufchateau in Zuid-België. Niet alleen een mooie omgeving, maar ook een dorp met twee campings. En dat is maar goed ook. De eerste keuze (nou ja, mijn eerste keuze) werkte niet voor Wim. Eerst zag hij hem niet. Toen dacht hij dat hij dicht was. Toen dat hij er anders naar toe moest rijden. Enfin, na drie pogingen die camping maar opgegeven en naar de andere camping van het dorp gereden. Ze ontlopen elkaar ook niet zoveel qua ligging en voorzieningen.

We hadden vandaag een prima rit hiernaartoe. Het weer werkte mee, het verkeer ook. Op ons gemakkie reden we de 300 kilometer in vier uurtjes, zonder files of andere gekke dingen. We vertrokken vanochtend om half tien, kilometerstand 52624. De middag brachten we in de camper door, lekker rustig. Met een redelijke wi-fi op de camping is dat prima te doen, natuurlijk zijn ook de e-readers en nog wat nuttige zaken mee.