Op zoek naar kraanvogels.

Zondag 13 en maandag 14 november.
Zo vol als de parkeerplaats gisteren stond, zo stil was het nu. Toen wij om half 9 vertrokken lieten we een schamele 5 campers achter. Onze route ging naar Duisburg, een minuut of 20 rijden. Voor vandaag stond de Zoo op het programma. Die is tenminste wel open op zondag (koopzondagen zijn nog steeds een zeldzaamheid in Duitsland). We waren zo vroeg dat we voor de deur konden parkeren, wat een luxe. Ik mocht met mijn Blijdorp abonnement gratis naar binnen, Wim betaalde senioren tarief. We hebben een leuke dierentuindag gehad. Niet alle dieren lieten zich zien, sommigen bleven liever binnen zitten. En gelijk hadden ze, het was best koud buiten. Gelukkig bleef het droog. Natuurlijk konden we een groot aantal van de binnenzittende dieren ook binnen bezoeken. En er zijn ook dieren die juist in de kou zich helemaal happy voelen. Om half 12 gingen we naar de leuke dolfijnenshow. Een ideaal tijdstip, zo halverwege ons bezoek. Amusement, even zitten en even uit de kou. Daarna vervolgden we onze wandeling om rond half 2 weer bij de ingang (inmiddels omgetoverd tot uitgang) te komen. We stelden de Tomtom in op Kleve. Na een tankstop in Duisburg reden we een uurtje om in Kleve weer op de camperplaats te gaan staan waar we een paar maanden geleden ook stonden. We kozen het plekje dat het meest van de huizen af ligt zodat we met de generator alle stroomvoorzieningen weer op peil konden brengen en -oh heerlijkheid- lekker verse senseo konden drinken.

Om 7 uur stonden we dan de laatste keer van deze reis op in de camper en nog eenmaal werden er verse broodjes gebakken voor het ontbijt. Daarna zetten we koers richting de Kaufland om nog eens grondig boodschappen te gaan doen. Wim zette mijn daar even af en reed zelf nog even door. Dichtbij de Kaufland zit een grote bouwmarkt, dus daar ging hij even langs om onze lege gasfles om te ruilen voor een volle. Omdat we zo veel in Duitsland zijn is het voor ons veel handiger om Duitse flessen te hebben, met als bijkomend voordeel dat ze veel voordeliger zijn dan in Nederland. Onderwijl had ik de boodschappenkar al aardig gevuld. Zowel de koopjes als de unieke Duitse levensmiddelen gaan weer mee naar huis. Vanaf Kleve is het maar 2 uurtjes rijden naar huis. Omdat we geen files of ander oponthoud hadden waren we vlot thuis. Om half 1 stapten we de voordeur weer in, om half 2 hadden we de camper uitgeruimd en stond hij weer naast het huis. De kilometerstand is inmiddels al 92119.

Vrijdag 11 en zaterdag 12 november.
Gelukkig geen sneeuw of nachtvorst. Dat betekende dat we veilig de camping af konden rijden, want het weggetje van het veld waar wij stonden naar beneden was best steil. Het uitchecken was ook al zeer vriendelijk, dit is een leuke camping om nog eens terug te komen met mooi weer. Maar nu het zo buiďg is, gaan wij maar eens vertier binnen zoeken. Op naar CentrO in Oberhausen. De rit was voorspoedig zodat aan het begin van de middag al op de camperplaats (P9/P10) stonden. En zeker niet als enige, we stonden met een campertje of 15 op twee rijen. Het hielp natuurlijk dat we vanwege de mist gekozen hadden om over de grote weg te gaan. Er viel binnendoor toch niet veel te zien. Maar goed, we gingen dus gelijk op pad naar het winkelcentrum, een minuutje of 10 lopen (langs de König Pilsener Arena). Om de ingang te bereiken moesten we langs de kerstmarkt, helaas waren we een week te vroeg om die te kunnen bezoeken. Het winkelcentrum zelf was al wel in kerstsfeer, we hebben gezellig rondgeslenterd en zijn wat leuke winkels ingegaan. Ook de vele bankjes en de gratis wi-fi vonden we niet vervelend. Aan het einde van de middag gingen we terug naar de camper. Eerst dronken we een kopje Nescafé (tsja, dat heb je als je ergens zonder stroom staat) en daarna aten we boerenkool met spek en worst. 's Avonds werd er weer eens ouderwets gekaart, onder het licht van onze mini-mini kerstboom. Rondom ons was het een drukte van belang, de hele parkeerplaats stond vol met bezoekers van de Arena. Maar hoewel de volgende ochtend al die auto's weg waren, heb ik dat niet eens gehoord. Dat noemen ze goed geslapen.

Op zaterdag om 10 uur (eerder gaat het niet open) togen we nog een keer naar het winkelcentrum. We liepen ons rondje nu andersom en dan zie je vreemd genoeg toch weer andere winkels. Het viel ook op dat het op zaterdag een stuk drukker is dan op vrijdag. Bij de drogist deed ik uitgebreid inkopen, onze voorraadkast is de komende tijd weer toerijkend gevuld. Halverwege de middag gingen we terug naar de camper voor de koffie. En ook een beetje om de accu's van de telefoon enzovoorts op te laden. Daarvoor hebben we gelukkig diverse hulpmiddelen als powerbanks tot onze beschikking, op zulke momenten mis je de stroompaal wel. Het was passen en meten om de camper in te komen, zo dichtbij stonden er auto's om ons heen geparkeerd. Logisch, de drukte op de parkeerplaats gaat natuurlijk gelijk op met die in het winkelcentrum. Rond etenstijd gingen we weer naar CentrO om wat te eten op de foodcourt. Helaas dacht zo ongeveer half Oberhausen er hetzelfde over. Een immense drukte. Met moeite vonden we een tafeltje. Ik was eerst aan de beurt om eten te halen, ik haal altijd graag wat bij Subway. Er stond een enorme rij, gelukkig werd er wel heel efficient gewerkt dus ik had mijn eten redelijk snel. Daarna was Wim aan de beurt. Die liep een rondje maar had geen zin om ook maar ergens in de lange rij te gaan staan. Hoewel hij niet met honger naar bed hoefde te gaan, was het wel een maaltijd van chips waar hij genoegen mee moest nemen. 's Avonds keken we een film op de laptop. Op de laatste 7 minuten na, de accu was net iets te snel leeg. Dan maar vroeg naar bed, we waren toch wel moe van al het lopen deze dag.

Woensdag 9 en donderdag 10 november.
Na een zeer koude nacht stonden we rond half 8 op. Het was helder buiten, wit aan de grond van de nachtvorst. De kraanvogels waren nog niet op pad, arme beesten, die zullen het nu moeilijker hebben met het vinden van eten. Wij niet, wij hadden weer onze bekende afbakbroodjes uit de hapjespan. Hierna pakten we onze spullen in en zo rond kwart voor 10 gingen we op pad. Er dwarrelde zo nu en dan een paar verdwaalde sneeuwvlokken omlaag maar verder was het helder en zonnig. Na een minuut of 20 kwamen we toevallig langs een winkelcentrum met daarin o.a. een Kaufland. Goede reden om te stoppen natuurlijk. Na een prettige inkoopsessie reden we weer verder richting het Sauerland. Een prachtige rit, maar het weer sloeg wel om. Veel buien, deels met regen en deels met sneeuw. Gelukkig bleven de wegen schoon. Zo tegen 4 uur vonden we het genoeg rijden voor een dag, we stopten in Frankenberg waar we op de camperplaats zullen overnachten. Er staat gelukkig een stroompaal waarop nog een plekje voor ons vrij was, meer hebben we eigenlijk niet nodig. Na een vers kopje senseo warmde ik de bami die ik thuis al had gemaakt even op. Zo hadden we snel een smakelijke maaltijd. Daarna was ik nog een uurtje of wat bezig met het uitzoeken van de foto's van de kraanvogels. En het was nog steeds niet af. Maar we wilden voor bedtijd ook nog een dvd-tje kijken.

Na wederom een koude nacht stonden we alweer om half 8 op. Gordijnen open en ja hoor, een witte wereld buiten. Niet dat er een dik pak sneeuw lag, meer een laagje poedersuiker. Maar toch leuk. Wim wilde de ochtend beginnen met een kop koffie. Het werd een half bakkie.... de stroom uit de paal was op. En hij vond het niet nodig om voor de tweede helft er nog eens een euro in te gooien. De lampjes werken toch wel op de accu en de koelkast op gas. Na het ontbijt gingen we het stadje nog even in. In een paar minuten waren we in de leuke, lange winkelstraat. Het deed een beetje aan Kleef denken. We hebben de straat tot beneden aan toe af gelopen, zijn even bij Tedi binnengeweest om wat dingetjes te kopen (o.a. nieuwe batterijen voor mijn wekker zodat ik weer kan zien hoe laat en hoe koud het is) en om op te warmen. Daarna gingen we weer terug naar de camper. Rond 11 uur vertrokken we. Met een leuke lus vanwege wegwerkzaamheden (geen probleem des te meer Sauerland kregen we te zien) naar Attendorn aan de Biggensee. Ook vandaag weer veel buien. Was het regen, reden we laag. Was het sneeuw, dan zaten we hoger in de bergen. Een afwisselende rit dus. Gelukkig bleven de wegen goed schoon want we hebben toch aardig wat haarspeldbochtjes te verstouwen gekregen. We waren al om 2 uur bij de camping in Attendorn. Ondanks het bordje "tussen de middag gesloten" bij de receptie konden we toch inchecken. Dat ging heel vlot en vriendelijk. We staan helemaal alleen op een veld bovenaan de camping, met helder weer denk ik dat het uitzicht hier erg mooi zal zijn, helaas is het nu nogal mistig. De douches zijn gelukkig vlakbij, netjes en verwarmd.

Dinsdag 8 november.
Ook deze nacht tikte de regen weer op ons camperraam. Maar het waren nog maar buitjes en geen harde regen. Een goed vooruitzicht! Om een uur of 7 stonden we op, net op tijd om de kraanvogels over te zien vliegen. Een indrukwekkend gezicht. Daarna ging ik broodjes bakken en namen we een lekker ontbijtje. De rest van de ochtend was ik bezig om wat orde in de fotochaos te scheppen. Uitzoeken, bewerken, sorteren. Een aangename ochtend, het is altijd leuk om de foto's weer eens terug te zien. Natuurlijk met een lekker kopje koffie erbij. Tussen de laatste buien door ging Wim nog een nachtje bijboeken, nu het weer aan het opknappen is willen we nog een poging wagen om de kraanvogels goed te zien.

Om half 3 ging Wim lopend naar de overkant van het stuwmeer, om de vogels van dichterbij te kunnen fotograferen. Dat was een uurtje lopen vanaf de camper. Ik ging om kwart over 3 weer naar de uitkijkpost bij de camping. De zon scheen, dus de vogels waren prachtig te zien. We waren beiden erg tevreden met de foto's de we gemaakt hebben, dus het was zeker een goede keuze om nog een dagje langer hier te blijven. Ik was iets over vieren weer in de camper, Wim kwam om kwart voor 5 weer aan. Na alle kou ging onze kapucijnerschotel er goed in. 's Avonds keken we nog een dvd-tje voordat het weer tijd was om te gaan slapen.

Zondag 6 en maandag 7 november.
Om 5 over 10 waren we klaar om weer eens op pad te gaan. Bij de kilometerstand van 90793 zouden er nog zo'n 580 meer komen, we reden naar Kelbra dat zo ongeveer in het midden tussen Kassel en Leipzig ligt. We kwamen daar om iets na 5 uur aan, na een goede vlotte rit zonder files. De receptie was al dicht, maar daar tegenover liggen camperplaatsen dus daar zijn we gaan staan. Inchecken kan morgenochtend tijdens de openingsuren. Dat we hier goed zitten om vogels te spotten werd ons al direct duidelijk. We zagen veel mensen die grote kijkers, telelenzen en statieven aan het inpakken waren. Dus we zijn heel benieuwd wat morgen ons zal brengen.We hopen in ieder geval op iets minder regen dan vandaag.

Droog werd het helaas niet. Maar toch hadden we een leuke dag. We zijn er achter gekomen dat de kraanvogels zich voornamelijk in de vroege ochtend en late middag laten zien. Helaas zitten ze aan de oevers aan de overkant van het stuwmeer. En aangezien het een mistige dag met veel regenbuien was, waren ze daardoor wat lastig te zien. Maar wie weet wat de dag van morgen ons zal brengen. Nadat we naar de observatiepost waren geweest hebben we nog een wandeling over en iets voorbij de grote camping gemaakt. En natuurlijk ook even ingecheckt. We hebben besloten om op de camperplaats te blijven staan. Plaatsen op de camping bieden niet veel meer dan waar we nu zijn, hooguit zijn het sanitair en de afwasruimte wat dichterbij. Daar betaal je dan toch een Eurootje of 7 meer voor. En vanaf de camperplaats hebben we meer vrijheid om te vertrekken wanneer we willen omdat we niet achter de slagboom staan en dus niet gehouden zijn aan de tijden dat de receptie open is. Maar dat zal nog niet morgen zijn. We willen nog zeker een dag uittrekken om te kijken of we de kraanvogels wat beter of van dichterbij kunnen zien.