Kerstsfeer in het Europapark, november 2017.

Woensdag 29 en donderdag 30 november.
Op woensdag vertrokken we na het ontbijt richting Oberhausen, via Ettenheim waar we boodschappen deden en tankten. We hadden een rit met veel files en kwamen pas rond zes uur aan op de camperplaats bij CentrO. We stonden er met ongeveer 8 campers. Na het eten liepen we naar de grote kerstmarkt naast het winkelcentrum. Het was er levendig en gezellig. Wel waren er heel veel kraampjes met eten en drinken, maar ook nog genoeg met leuke en aparte kerstdingetjes.Bovendien was het er erg leuk versierd. We verheugden ons op een dagje winkelen in het grote winkelcentrum de volgende dag.

Op donderdag werden we al vroeg wakker van het gepiep. Niet van de wekker, maar van de koelkast. Een teken dat de gasfles leeg was. Wim ging dus aan de slag om te fles te vervangen. Maar wat raar, het gepiep bleef, terwijl het fornuis het wel deed. Even later viel ook de stroom uit. De oude gasfles weer aangesloten en getest met het fornuis, die was dus helemaal niet leeg. Waarschijnlijk was er een defect in de koelkast en ging de stroom als veiligheidsmaatregel uit. We besloten, met pijn in ons hart, om dan maar direct naar huis te gaan. Zonder stroom en verwarming was het wel erg onaangenaam in de camper. En konden we niet ontbijten of koffie zetten. Wij zijn dus helaas niet wezen winkelen. Wel zijn we via Kleve naar huis gegaan. Op 12V deed de koelkast het prima en was er geen kortsluiting meer. Toen ik bij de Kaufland boodschappen ging doen is Wim gaan sleutelen aan de camper. Hij kwam tot de conclusie dat het defect waarschijnlijk een vuile gasbrander was. Iets was hij thuis op kon lossen. Uiteindelijk waren we halverwege de middag thuis en mocht de camper met kilometerstand 103627 aan zijn winterslaap beginnen.

Zaterdag 25 tot en met dinsdag 28 november.
We hadden vier heerlijke dagen in het Europapark. In het weekend was het een beetje druk in het park. Maar op maandag en dinsdag echt heel stil. Bij de attracties stonden nauwelijks wachtrijen, zelfs bij de topachtbanen (die dit jaar voor het eerst allemaal open waren in de winter) kon je na een paar minuten al instappen. Alleen de waterbanen zijn in dit seizoen -logischerwijze- gesloten. In plaats daarvan zijn er een heleboel speciale winterattracties met als topper het grote reuzenrad. In de arena in Spanje in de winter geen paardenshow maar ijssculpturen, prachtig mooi. En het circus vonden we zo leuk dat we er twee keer naar toe zijn gegaan. Vooral de afrikaanse olifanten maakten indruk op ons.

Het weer werkte prima mee. Slechts een paar regenbuitjes, die we aardig konden ontlopen door binnenattracties en shows te bezoeken. En de temperatuur bleef boven nul, zelfs 's nachts. Ook de zon hebben we regelmatig gezien. Het park was 's avonds op zijn mooist, met alle kerstverlichting aan. Ook de parade is in deze periode in de avond, helemaal verlicht. Om alles goed te kunnen zien gingen we drie kwartier van te voren op een bankje tegenover de kerstboom zitten. Dat was wel koud, zo lang daar zitten, maar het was de moeite waard. We konden de parade prima langs zien komen, maar stonden ook eerste rang bij het aandoen van de verlichting van de kerstboom. Meestal sloten we het bezoek af met een wandeling door de kasteeltuin met verlichte bloemen en dierfiguren en een rondje over de kerstmarkt. We hebben heerlijke dagen gehad.

Donderdag 23 en vrijdag 24 november:
Op donderdagochtend gingen we al vroeg op pad, naar Delft. Via de verzekering mochten we een camperkeuring laten doen. Als we er om 8 uur zouden zijn konden ze bij de garage met onze camper beginnen en konden wij blijven wachten. Om half 10 was de camper weer klaar, 1 nieuwe gasslang rijker en verder allemaal vinkjes bij "goed", fijn hoor. We gingen weer terug naar huis om in te pakken. Om half 12 en bij kilometerstand 102243 (het retourtje Delft was dus 57 km) vertrokken we naar Duitsland. We reden eerst naar Kerpen om boodschappen te doen en te tanken. Door de vele regenbuien en vooral door de harde wind een pittige rit. Na de inkopen was het nog een klein stukje rijden voor een overnachting op de camperplaats in Erftstadt. We kwamen daar om kwart voor 5 aan. Het was nog redelijk licht, dat parkeert toch wel fijner. Ik ging gelijk voor een bak koffie! Wim wandelde nog even een rondje. Daarna aten we een lekkere bak chili con carne, keken een dvd (die we halverwege al weer uitzetten omdat bij ons beiden de ogen spontaan dichtvielen) en gingen vroeg, echt heel vroeg, naar bed.

En dus waren we de volgende ochtend ook al vroeg wakker. Maar omdat ik geen zin had om in het donker weg te gaan, bleven we tot iets voor 9 uur op de camperplaats. Geen probleem, we ontbeten op ons gemak, namen nog een bakkie koffie en vermaakten ons met onze telefoons en tablets. Iets voor 9 uur was het dan toch "ankers los" (oftewel stroomkabel ontkoppelen) en vertrekken. De hele dag bleven we regenbuien tegenkomen, de wind was gelukkig wat minder hard dan gisteren. We hadden een goede rit naar Rust, zodat we al een paar minuten voor 2 uur op de camping van het Europapark stonden. Morgen gaat het park pas open voor het kerstseizoen, dus het was nog rustig op de camping. Dat leverde een prima plaats op, dicht bij de voorzieningen en naast een stroompaal. Wim wilde gaan afwassen, maar het afwasgebouw was nog niet eens open. Maar met een teiltje heet water uit het douchegebouw kom je ook een heel eind. En ik dook lekker de douche in, ook daar was het nu nog lekker stil. We aten schnitzel met wedges en sla, en keken 's avonds de dvd van gisteren af. En we gingen nu om onze gewone tijd van 10 uur naar bed.