Een paar dagen naar Maastricht, oktober 2018.

Zaterdag 20 oktober.
Na een lekker ontbijtje gingen we om half 10 op pad. De eerste bestemming was een Kaufland in Hüchelhoven. Die bleek in een mooi winkelgebied te liggen, zodat we ook nog rondkeken bij de MediaMarkt en inkopen deden bij de DM. Daarna een wagen vol uit de zeer grote supermarkt gehaald. Vervolgends reden we richting "thuis".

We hadden een goede reis, geen files of andere gekke dingen onderweg, zodat we om half 3 thuis aankwamen. De kilometerteller stond op 115951 km. De reis was kort, maar erg fijn.

Vrijdag 19 oktober.
Na heerlijk geslapen te hebben maakte ik weer ons traditionele camperontbijt, afbakbroodjes uit de hapjespan. Altijd weer lekker. De ochtend was nog koud en somber, maar rond het middaguur liet de zon zich weer zien. Weer een prachtige dag voor een fietstocht. De temperatuur bleef steken zo rond de 18 graden, maar dat is voor deze tijd van het jaar best veel. We gingen langs de Maas in zuidelijke richting. Een mooie tocht, waarbij we ongemerkt België inkwamen. We fietsten tot de brug bij Lanaye (Ternaaien) en namen de zelfde route terug. Onderweg stopten we nog bij de indrukwekkende sluizen.

Op de terugweg vonden we een bankje aan het water waar we een korte pauze namen. Het uitzicht was leuk, het bankje slecht. Toen we iets verderop betere bankjes tegenkwamen namen we gewoon nog een pauze. We zaten aan de voet van de Sint Pietersberg en keken weer heerlijk over de Maas uit. Op de terugweg reden we nog 1 keertje door het gezellige centrum van Maastricht. Op de camperplaats aangekomen gingen de fietsen in de garage, morgenochtend gaan we hier al weer weg.

Donderdag 18 oktober.
De mooie nazomer is nu toch echt wel een beetje op. Bijna 10 graden kouder dan gisteren. Maar nog steeds geen slecht weer. Rond de 16 graden, droog, soms een zonnetje. Prima "2e helft van oktober" weertje dus. Wij gingen aan het begin van de middag weer op de fiets naar Maastricht. We reden nu door naar de Vrijthof waar de de fietsen parkeerden (en dat is bijna net zo lastig als een parkeerplaats voor een auto te vinden). Daarvandaan zwierven we door de stad, er zijn zoveel gezellige en mooie straatjes hier, je kijkt je ogen uit.

En al zwervend kwamen we terecht bij het Natuurhistorisch Museum, iets dat al op onze to-do lijst stond. Een leuk museum met als hoogtepunt natuurlijk de Mosasauriërs. Na dit culturele momentje gingen wij via de bakkerij van de Bisschopsmolen met een lekkere vlaai terug naar de fietsen en vervolgens naar de camper. De koffie met vlaai smaakten overheerlijk.

Woensdag 17 oktober.
Na een goede nacht slapen en een gezellige ochtend in de camper gingen we vroeg in de middag op pad. Het was zulk heerlijk najaarsweer, warm en zonnig (het werd zelfs zo'n 25 graden), echt ideaal om te gaan fietsen. We maakten een mooie rondrit door en om Maastricht heen. Het was genieten. Op de heenweg hadden we een bankje gezien aan de Maas, naast een mooie oude poort. Daar stopten we op de terugweg voor een fijne pauze. Na zo'n stuk fietsen heb je best wel trek in wat te eten en vooral wat te drinken.

Eenmaal terug in de camper en na een lekkere bak Senseo, wilden we nog wel even naar buiten. We gingen nu vanaf de camperplaats de andere kant op. Binnen een kilometer zit je dan in België. We reden eerst een poosje langs het water, daarna door een mooi natuurgebied. En om thuis te komen, de zelfde route weer terug. Deze avond stond er hachee op het menu, uit de diepvries maar wel zelfgemaakt. Het smaakte verrukkelijk!

Dinsdag 16 oktober.
Na wat langer dan gebruikelijk thuis te zijn geweest gingen we nu dan toch weer op pad met onze rijdende huisje. We vertrokken tegen kwart voor 11, met kilometerstand 115461. De tomtom stond ingesteld op Maastricht, waar we rond half 2 aankwamen. We troffen een leuke camperplaats aan, volledig geautomatiseerd. Met de pinpas kun je een toegangskaartje kopen en dan met de code daarop door de slagboom rijden. Het nadeel van het systeem is, dat je van te voren al moet weten hoe lang je wilt blijven. Wij kozen voor 4 nachten. Ook de stroom koop je op deze manier in.

Nadat we ons geïnstalleerd hadden gingen we op de fiets naar Maastricht. Heen en terug is het ongeveer 6,6 kilometer rijden, een leuke rit langs het water en een stukje door de stad. We liepen een rondje door de stad, waarbij we een leuke oude watermolen zagen. Toen we terugwaren was het hoog tijd voor een kopje koffie, daarna ging ik een lekkere kapucijnerschotel maken. Na het eten liepen we een stukje langs het water, wat een mooi vogelgebied pal achter de camperplaats zeg! 's Avonds waren we ineens zonder stroom, terwijl we toch 5 kW hadden genomen (zou genoeg moeten zijn voor 4 dagen). Raar! Misschien een storing? We besloten dan nu maar 1 kW te nemen en dat te herhalen als die op is. Na de onvermijdelijke dvd-kijk-sessie rolden we om half 11 moe maar tevreden onze bedjes in.