Kerstsfeer proeven in Duitsland, november en december 2018.

Zondag 2 en maandag 3 december.
De zondag was in alle opzichten een ideale dag om uit te rusten. Bussen er rijden er nauwelijks vanaf de camping, het regende en we waren moe. We hadden een heerlijke knusse dag in de camper. We stonden pas laat op en aten een lekkere brunch. Vervolgens vermaakten we ons met het uitzoeken van foto's, het spelen van spelletjes en het kijken van dvd's. Tussen de buien door liepen we zo nu en dan naar het sanitair gebouw.

En zo hadden we op maandag weer puf om alles in te pakken en rond 10 uur uit te checken. We reden vanaf de camping naar Kerpen waar we nog uitgebreid kerstinkopen en boodschappen deden. Daarna werd het echt tijd om naar huis te gaan. We hadden een goede rit met soms regen, soms wat zon. Om kwart voor 5 waren we thuis en binnen een half uur was alles uit de camper naar binnen gebracht en stond de camper al naast het huis. Met kilometerstand 117317 mag hij aan zijn winterslaap beginnen.

Donderdag 29 november t/m zaterdag 1 december.
Na 5 heerlijke dagen was het dan toch tijd om op te breken. We stonden vrij vroeg op en gingen iets voor half 10 van de camping af. Eerst reden we naar Ettenheim waar we bij de Kaufland boodschappen deden en tankten. Daarna de grote weg op, richting Brühl. Na een goede rit, met 1 flinke file, kwamen we om half 5 aan. We werden nog herkend bij de receptie, altijd leuk. En zoals altijd als we hier zijn staan we op het veld bij het meer. Na een zeer rustige vrijdagochtend wandelden we 's middags naar het centrum van Brühl (ruim 2 km vanaf de camping) waar we een rondje langs de winkels en over de kerstmarkt liepen. Het is geen grote kerstmarkt, maar wel gezellig. We sloten af met boodschappen bij de Aldi en bij de Rewe. Met 4 tassen vol nam ik de bus terug, Wim ging wandelen. We waren ongeveer tegelijk terug in de camper. Wim ging gelijk eten, de gegrillde kippenbouten waren nog warm. Ik bakte wat later een heerlijke biefstuk en we deelden een bakje aardappelsalade. Super makkelijk en toch erg lekker gegeten.

Zaterdagochtend deden we het iets minder rustig aan. We vertrokken om kwart voor 11 om met de bus en de metro naar het centrum van Keulen te gaan. We stapten op de halte Neumarkt uit en bezochten op dat plein de eerste kerstmarkt. Die is vrij groot en behoorlijk druk. Maar weer leuke dingen gezien en zelfs wat gekocht. Daarna liepen we door de gezellige winkelstraten richting de Dom. Onderweg winkelden we nog bij de Kaufhof en Saturn, in beide gevallen met succes. Zowel op straat als in de winkels was het druk. Bij de Dom sloegen we de kerstmarkt nog even over, we gingen eerst richting de Rijn, lekker een klein stukje langs het water lopen en even op een bankje aan het water zitten. Hoewel het fris weer was en erg somber, boften we enorm dat het droog bleef. Toen we uitgerust waren gingen we naar de kerstmarkt bij de Dom. Die energie hadden we niet voor niets opgedaan, wat was het daar druk. Het was een hele toer om alles te zien maar het is gelukt. En ook hier nog wat leuks gekocht. Via de Mac (in Duitsland hebben zo nog appelgebak!) naar de metro en terug naar Brühl. We waren pas om half 6 terug in de camper. Heel moe, maar ook heel tevreden. En chili con carne was een perfecte afsluiting van deze dag.

Zaterdag 24 t/m woensdag 28 november.
Op zaterdag gingen we voor het eerst (deze reis dan) naar het Europapark. We kochten jaarkaarten met een parkeerkaart erbij. Zo kunnen wij weer een jaar lang zoveel het park in als we willen en hoeven we overdag niet voor de camping te betalen. In het weekend was het redelijk druk in het park, dat dan ook tot 8 uur ipv tot 7 uur openbleef. Het weer werkte ook mee, vooral op zaterdag was het prima weer. Vrij zonnig en absoluut niet koud. De enige plaats waar we onze handschoenen en petten nodig hadden, was in de -prachtige!- ijssculpturentent. We genoten van het park, de attracties, de shows. Vooral de speciale winterdingen (zoals het circus en het reuzenrad) kregen onze aandacht. En toen het eenmaal schemerig werd, was het extra genieten van de kerstsfeer. Duizenden kerstbomen, overal lichtjes. In het kasteelpark is een Chinees lichtfeest waarvan we immens genoten. Ook op zondag was het nog steeds goed weer en wederom genoten we ontzettend van het park. Beide dagen had ik mijn grote camera meegenomen om dit alles zo goed mogelijk vast te leggen.

Op maandag was het een stuk stiller in het park. Een mooie dag om achtbanen in te gaan, waar nu nauwelijks rijen voor stonden. Natuurlijk gingen we ook weer een paar shows bekijken en vanaf de schemering was het weer genieten van de sfeer in het park. Om half 7 stelden we ons op langs de route van de parade. Geweldig, al die feestelijk versierde en verlichte wagens die langsreden. Helaas lukte het fotografen niet goed met de kleine camera. Zodat ik op dinsdag maar weer de grote camera meenam. Overdag gingen we weer diverse attracties en shows af, de avond was weer om van de sfeer te genieten. We gingen eerst naar de Ed Euromaus show op het water. Een leuke show met licht- en watereffecten afgesloten met vuurwerk. Daarna voor de tweede keer de parade bekijken. Gelukkig kon ik nu alles wel naar mijn zin fotograferen. En dat ondanks dat dit de slechtste dag was qua weer, er viel vrij veel regen maar gelukkig nooit harder dan miezerregen. Op woensdag regende het soms ook nog, maar niet heel veel en als het viel, heel zachtjes. Het was weer heel stil in het park, een goede dag om nog eens een rondje langs alle achtbanen te maken. Het gekke was, dat ik zowel bij de Silver Star als bij de Blue Fire gewoon door kon lopen, ik bij de Wodan wel langs moest wachten. Daar duurde het bijna 25 minuten voordat ik aan de beurt was. Alsof iedereen die in het park was tegelijk daar in wilde gaan. Toen het donker was genoten we voor de laatste keer van de kerstsfeer van het park en sloten de 5 dagen toepasselijk af met een bekertje glühwein op de kerstmarkt.

Donderdag 22 en vrijdag 23 november.
Rond 12 uur vertrokken we richting het Europapark. De kilometerstand was 115951. We hadden besloten de rit in 2 delen te doen en in Mendig (netjes in het midden) te overnachten. We kwamen daar rond half 5 aan, na een rustige rit. We troffen een prima camperplaats aan, vrij druk zelfs, maar we hadden gelukkig nog een plekje aan de stroompaal.

Na een koude nacht (zelfs met nachtvorst) en een lekker warm ontbijt vertrokken we om 9 uur voor het 2e deel van onze reis. We moesten nog even tanken, dat was wel even schrikken. Het was voor het eerst dat de diesel in Duitsland (veel) duurder is dan in Nederland. De rest van de rit verliep alweer goed, een kleine file gehad, wat wegwerkzaamheden en weer dat varieerde van zon tot mist, maar geen regen gelukkig. Om kwart voor 2 reden we de camping van het Europapark op. We waren niet de eerste daar, maar het was nog heel stil Dat gaf ons de kans een heel mooi plekje uit te kiezen. In de loop van de middag zagen we steeds meer campers en caravans binnenkomen. Morgen het park in, we verheugen ons er op.