Over de Afsluitdijk naar Friesland, mei 2019.

Zondag 12 mei.
Na het laatste ontbijtje van deze reis pakten we alle losse spullen in, haakten de stroomkabel af en vertrokken we om half 11 richting thuis. Net als op de heenweg kwamen we ook nu over de Afsluitdijk. En ook deze keer wilden we daar een pauze houden, genieten van het prachtige uitzicht. In dit geval ook van de zon, want het was prima weer. Net als gisteren stond er wel een harde, frisse wind maar dat mocht de pret niet drukken. We liepen zowel aan de Waddenzee- als aan de IJsselmeerkant lekker een stukje langs het water. Ik vond het bijna jammer om weer verder te moeten, maar ja, thuis lokte ook wel. Onderweg zagen we nog wat mooie vogels, een torenvalk vlakbij, in de verte een witte reiger en een lepelaar. Die laatste kon Wim zelfs op de foto vastleggen. En dat is best moeilijk uit een rijdende camper.

De rit verliep voorspoedig tot we bij Den Haag waren. De A4 was (nog steeds? alweer?) afgezet dus we moesten naar de A13. En met ons velen, dus: file! Eenmaal Den Haag voorbij ging het goed, tot we in Hoogvliet waren. De brug (die gewoon omlaag stond) was volgens de borden open. Dat betekent meestal storing. En een groot deel van de auto's om ons heen waren aan het keren. Dat betekent meestal storing. Wij zijn dus ook maar gekeerd en stapvoets Hoogvliet weer uitgereden. We zijn toen via de Botlekbrug (die echt even open stond, dat was geen storing) naar Spijkenisse gereden. Dat laatste stukje duurde bijna een uur. En we lazen later in de krant dat er inderdaad weer een storing was geweest. Affijn, net voor 3-en waren we dan toch thuis en kon de camper met 120428 km op de teller weer voor een paar weken naast het huis.

Zaterdag 11 mei.
Weer een zonnige dag, wat een weelde. En dat het fris was en flink waaide? Dat vonden we helemaal niet erg. Laat in de ochtend vertrokken we weer te voet naar het centrum van Sneek. Deze keer liepen we er een rondje omheen langs het water. Het was erg leuk, veel te zien onderweg. Omdat het weekend is, is het veel drukker met boten. De bruggen gaan ook vaak open, vooral leuk bij zo'n oude ophaalbrug. En halverwege ons rondje kwamen we ook weer langs de Waterpoort. Ook vandaag vonden we het weer een mooi gebouw. Toen we rond waren geweest gingen we nog even het centrum in, ook daar gezellige zaterdagdrukte. Er was zelfs een markt, maar dat stelde niet veel voor. Een paar kraampjes langs het water.

Op de terugweg maakten we een tussenstop bij de Action. We hadden een paar dingetjes nodig en och, we kwamen er toch langs. Daarna gingen we ook nog even de Jumbo in. Daar besloten we dat het avondeten Chicken tonight saté zou worden. Bovendien nam ik nog aardbeien mee, die zagen er zo lekker uit dat ik ze niet kon laten liggen. En zo kwamen we bepakt en bezakt terug bij de camper. Dus de hoogste tijd voor een bakkie Senseo.

Voor het avondeten wilden we nog even een stukje gaan lopen. De camping is gecombineerd met een jachthaven. Dus even een stukje langs het water, bootjes kijken. Toen ik buiten kwam liep er een eend naar me toe. Maar helaas, ik had geen eten voor haar. Nou, daar zat ze niet mee, tot het eind van de camping bleef ze gezellig met me mee lopen. Ik vond het geweldig. Dus pas op de terugweg kon ik eens goed om me heen kijken. Mooi hoor, hier. En heel leuk om de camper achter die boten te zien staan. En zo brak onze laatste avond van de reis aan, die niet anders verliep dan de voorgaande avonden. Maar goed, zo vinden wij het prettig en dat is ook wat waard.

Donderdag 9 en vrijdag 10 mei.
Na 4 dagen door -zeer leuke- steden te wandelen had ik eens zin in iets anders. Wim stelde voor om te gaan zwemmen. Een goed idee, het zwembad van Franeker ligt tegen de camping aan. Dus na een zeer relaxte ochtend ging Wim nog eens een stadswandeling maken en ik ging baantjes zwemmen. Ik had het zwembad vrijwel voor mezelf, ideaal. Mijn zwembril liet me helaas in de steek. Waarschijnlijk te oud en daardoor wat uitgedroogd, hij hield het water niet meer buiten. De badmeester had al snel in de gaten dat ik steeds moest stoppen om mijn bril leeg te maken en kwam spontaan met een goede bril aan die ik mocht lenen. Weer een voorbeeld van hoe aardig de mensen hier allemaal zijn. We vonden deze dag een mooie afsluiting van ons bezoek aan Franeker en besloten om deze reis af te sluiten in Sneek.

We hoefden ons vrijdagochtend niet te haasten want de rit naar Sneek is maar een half uurtje vanaf Franeker. Een leuke rit door het landelijke Friesland, zo nu en dan achter een tractor en langs dorpjes met zeer aparte namen. We waren om half 11 al op de camping in Sneek. We kregen een prachtige plek tegenover de jachthaven, wat een mooi uitzicht! Het was vandaag mooi weer, dus wij gingen maar gelijk op pad. Het centrum is een kwartiertje lopen vanaf de camping, dat is prima te doen. Daarna liepen we wederom door straatjes met oude huizen en leuke grachten, zoals blijkbaar alle Friese steden er uit zien. Nu kwamen we aan de verre kant van het centrum uit bij de Waterpoort, het bekendste punt van Sneek. Erg leuk om dat nu in het echt te zien. Daarna gingen we op ons gemak weer terug naar de camping, met natuurlijk zo nu en dan een pauze als er een bankje op een mooi plekje stond. Eenmaal terug op de camping dronken we koffie, daarna ging ik de stoelen maar eens buiten zetten. Voor het eerst dat het lekker genoeg was om in de namiddag nog een poosje buiten te gaan zitten. Toen het fris werd ging ik naar binnen om eten te maken. Risotto stond er op het menu, het smaakte ons goed.

Woensdag 8 mei.
Nadat Wim weer eens van die lekkere croissants had gehaald bij de Lidl en we koffie hadden gedronken, vertrokken we weer richting het station. Er komt hier 1 treinroute langs. De ene kant op gaat die trein naar Leeuwarden, dat hebben we gisteren gedaan. Dus vandaag naar het andere eindpunt, Harlingen. Om daar te komen zit je 10 minuten in de trein. We stapten uit bij de haven van Harlingen. Leuk om daar rond te kijken. Er liggen allerlei (zeil)schepen en ook de veerboten naar Terschelling en Vlieland vertrekken daarvandaan. Toen we een steiger opliepen om daarvandaan te fotograferen zagen we daar een grappige boot liggen, het Zonnepontje. De schippers kwamen net aan en wenkten ons aan boord. Dat vonden we leuk, dus voor 2 euro pp maakten we een rondje door de haven. We waren de enigen die meegingen en kregen een heleboel leuke informatie over de haven en de stad. Een heel goede toevalstreffer. En voor wie nog eens in Harlingen komt, een aanrader! Na de leuke boottocht gingen we nog even de uitkijktoren op om vervolgens het centrum in te gaan.

Het is geen groot maar wel een erg leuk centrum. Ook hier weer grachten en een schat een leuke oude huizen, waar nu vaak -maar niet altijd- winkels in zitten. In de haven liggen de Bruine Zeilen schepen. Hiermee worden groepszeilreizen gemaakt over de Waddenzee. Bij de haven staat nog het gebouw waarin het kantoor zat van de (niet meer bestaande) veerdienst Harlingen-Londen. Aan de achterkant van het centrum ligt een leuk parkje, waar we een pauze hielden. Daarvandaan liepen we weer langzaamaan terug richting het station. Bij de haven gingen we op een bankje zitten, deze keer onder onze paraplu's want voor het eerst deze reis hadden we last van de regen. Gelukkig waren het geen zware buien en duurde het maar kort. Terug in Franeker deden we wat boodschappen bij Poiesz. Da's een supermarktketen die in het noorden van Nederland zit. We konden daar prima boodschappen doen. En het was leuk om weer eens in een andere winkel te zijn. 's Avonds aten we patat met worstjes, de airfryer stond toch al klaar vanwege de kroketjes van gisteren. We vonden dit weer een geslaagde dag.

Dinsdag 7 mei.
Onze ochtend verliep weer hetzelfde als de vorige dagen, terwijl de regen zachtjes op het camperraam tikte. Maar de weergoden waren ook vandaag weer met ons, want toen wij op pad gingen was het al weer droog. Wij lieten het centrum van Franeker deze keer rechts liggen, want we gingen naar het station. Dat ligt op een kilometer afstand vanaf de camping. Daarvandaan gaat 2x per uur een trein naar Leeuwarden, een rit van ongeveer een kwartier. En nu we toch in de buurt waren, wilden we Leeuwarden graag eens zien. Leuk detail, op het stationsplein kun je een plattegrond van het centrum uit een automaat halen die sterk op een fruitautomaat lijkt. Hier hebben we dankbaar gebruik van gemaakt. Het bleek heel handig te zijn deze kaart bij ons te hebben.

Leeuwarden heeft een leuk centrum. Veel grachtjes, smalle straatjes, oude huizen enzovoorts. Een fijne stad om een middagje rond te zwerven. Mede door de handige plattegrond hebben we veel van het centrum gezien. De scheve kerktoren zonder kerk die nooit afgemaakt is (men is gestopt met bouwen op 1/3e van de bedoelde hoogte omdat de toren te scheef werd) was een waardige afsluiting van onze rondgang. Daarvandaan gingen we langzaamaan terug naar het station om weer met de trein terug te gaan naar ons huisje op wielen. Na een tussenstop bij AH om een paar boodschappen te doen waren we net voor de regen weer in de camper. Hoe we dat toch steeds voor elkaar krijgen! Het eten was heel eenvoudig maar toch erg lekker, maisbrood met kroketten en frikadellen. Er was geen snooker meer op tv, dus we keken weer samen een paar dvd-tjes 's avonds.

Maandag 6 mei.
Ook deze nacht was weer buiïg, net als de ochtend. Wim liep even naar de Lidl om verse croissants te halen, net tussen de buien door. Na de koffie zagen we dat de lucht op ging klaren en zo gingen we aan het einde van de ochtend op pad. We begonnen met een rondje om het centrum over de stadswal. Zo kregen we nog meer leuke oude straatjes te zien. Toen we dit rondje bijna af hadden sloegen we af het centrum in, om een bezoek aan het Eise Eisinga Planetarium te brengen. Wat een geweldige belevenis was dat. Aan het plafond van de woonkamer van een grachtenhuis in Franeker bevindt zich het oudste nog werkende planetarium ter wereld. Dit nauwkeurig bewegend model van het zonnestelsel werd tussen 1774 en 1781 gebouwd door de Fries Eise Eisinga. We kregen een heel leuke uitleg van de werking en de bouw van het planetarium. Voor en na deze voordracht konden we de rest van het museum bekijken, evenals een kijkje op zolder nemen om te zien hoe het planetarium aangedreven wordt.

Na dit indrukwekkende bezoek liepen we nog een stukje door het centrum. Tot onze eigen verbazing lukte het weer om nog nieuwe, leuke, routes te vinden. En ook vandaag waren de weergoden ons weer goed gezind. De enige bui die in de middag viel, was toen we in het museum waren. Eenmaal terug in de camper dronken we natuurlijk een lekkere Senseo, daarna ging ik de keuken in. Vandaag alweer asperges op het menu, veel werk, maar de moeite altijd waard. Het patroon van de vorige avonden beviel ons goed, dus dat pasten we vandaag weer toe.

Zondag 5 mei.
Het was een koude en regenachtige nacht. Maar dat is niet erg, in de camper is het knus en warm. We sliepen lekker uit en namen de tijd voor het ontbijt en de koffie. Pas rond het middaguur werd het buiten droog en gingen wij op pad. Franeker blijkt een leuk stadje te zijn, veel oude gebouwen zijn bewaard gebleven en er zijn ook een heleboel leuke grachten. We slenterden op ons gemak door de stad en keken onze ogen uit. Hoewel de wind behoorlijk koud was waren er leuke plekjes te vinden waar je uit de wind al heerlijk in de zon kon zitten. Al rondzwervend kwamen we het Museum Martena tegen, dat we maar gelijk ingingen. We kochten combikaartjes zodat we van de week ook het Planetarium kunnen bezoeken. Maar dit museum was ook erg leuk. Er was kunst te zien, geschiendenis (van Franekers en over Franeken) en zelfs wat techniek. Na deze leuke onderbreking zetten we onze zwerftocht weer voort. Aan het einde van de hoofdstraat blijkt het kaatsveld te liggen, waar een wedstrijd in volle gang was. Frieser kan het niet.

Via de andere kant van het centrum liepen we langzaamaan terug richting de camping. Ook hier was nog veel leuks te zien, waarbij we het Korendragershuisje wel het allerleukste vonden. Maar het ook ruim 500 jaar oude stadhuis is erg mooi. Na een tussenstop bij AH voor een paar boodschappen kwamen we om een uur of 4 terug in de camper. Hoog tijd voor een kopje koffie en lekker de voeten even omhoog. Om 6 uur gingen we terug naar het centrum. We hadden een leuk restaurant gezien waar we een hapje wilden gaan eten. Dat zaakje bleek bijna helemaal vol te zitten, maar er was gelukkig nog een tafeltje vrij voor ons. Het eten was heerlijk en de bediening heel vriendelijk. We hadden het erg naar ons zin. We hadden beiden aspergesoep en een mixed grill in champignonsaus (die geserveerd werd met salade, 2 soorten groenten en 2 soorten aardappel). Wim nam een dame blanche na, ik een schuimnestje met hazelnootijs. De avond vulden we verder hetzelfde in als gisteren.

Zaterdag 4 mei.
Omdat we eens een keer in Nederland blijven -en dus niet ver hoeven te rijden- was het niet nodig om vroeg te vertrekken. En zo reden we om 11 uur thuis weg, kilometerstand 119970. We hadden een goede rit, alleen wat drukte bij Rotterdam omdat de A4 afgesloten was. Maar op de A13 konden we goed doorrijden. Ook verder troffen we nergens files aan. Na zo'n 2 uur rijden kwamen we bij de Afsluitdijk. Daar had ik me erg op verheugd. Dus stopten we op alle parkeerplaatsen. De eerste was de leukste. Prachtig uitzicht over het IJsselmeer. En je kon er over een voetgangersbrug ook naar de Waddenzee kant. Aan beiden kanten hadden we een heerlijk uitzicht. Het was koud, er stond een harde wind, het was heerlijk. Als kers op de taart zijn we ook nog de uitkijktoren opgeklommen. De tweede parkeerplaats was bij een tankstation. Daar was niets te zien dus snel weer doorgereden. De derde (en laatste) stop was bij Kornwerderzand waar we kitesurfers en de kazematten zagen.

Na de Afsluitdijk was het nog maar een klein stukje rijden tot Franeker waar we om half 4 aankwamen. De camping is deel van een recreatiepark en zag er goed uit. Plaats zat, we konden kiezen waar we wilden gaan staan. We kozen een plekje in een mooie hoek van een veld vrij centraal op de camping. Direct naast de achteruitgang zijn de Lidl en AH, dus we waren snel klaar met boodschappen doen. Het weer was de hele dag wisselvallig, we hebben een aantal buien, zelfs met hagel, langs zien komen. Maar we hebben er zelf weinig last van gehad, we hadden het geluk steeds in de droge perioden buiten te zijn.'s Avonds aten we chili con carne met een mixje dat tegenviel. Maar het vulde alsnog de maag. Ik heb daarna op mijn tablet naar het snooker op tv zitten kijken en Wim op zijn laptop naar een dvd. Vervolgens keken we samen nog een aflevering van Farscape, zodat we pas tegen 12 uur naar bed gingen. Extreem laat voor in de camper.