Nog eventjes dan, november en december 2019.

Maandag 2 december.
Op maandag stonden we alweer voor de laatste keer dit jaar in de camper op. Na het ontbijt en de koffie ruimden we onze spulletjes reisklaar op. En hoewel het weerbericht kans op sneeuw had aangegeven viel die gelukkig niet. Dat is toch fijner als je een stuk moet rijden. We konden direct de camping afrijden. Op deze camping gaat dat door middel van een uitrijmuntje die we bij het betalen op de aankomstdag hadden ontvangen. Ons eerste stukje rijden was maar kort. Even bij een bouwmarkt in Münster een nieuwe gasfles halen. Daarna zetten we koers richting Coesfeld. Daar deden we uitgebreid boodschappen en gooiden we tank nog even vol. Om vervolgens richting "thuis" te rijden. In Duitsland was het een leuke rit. Veel binnendoor en daar hou ik wel van.

En zo reden we in de middag weer Nederland in. We hadden geen last van files en kwamen we om 4 uur (met kilometerstand 126866) thuis aan. Snel de camper leeggemaakt zodat deze nog voor het donker werd naast het huis gezet kon worden. In de wintermaanden zullen we de wegenbelasting opschorten en mag de camper op winterslaap, waarschijnlijk tot half maart.

Zondag 1 december.
Na wederom een koude nacht stonden wij wat vroeger dan gemiddeld op. De bus rijdt op zondag maar om het uur, dus die wilden we niet missen. En we wilden ook op ons gemak kunnen ontbijten en koffiedrinken. Om kwart voor 11 gingen we de camper uit, om 9 over 11 stapten we op de bus. Op het station moesten we overstappen op de bus naar de dierentuin. Zo tegen 12 uur kwamen we daar aan. We hadden er een fijne middag, het is een leuke dierentuin. Niet supergroot, maar zeker niet klein en leuk aangelegd. Je hebt het gevoel er zomaar wat rond te zwerven, toch blijkt aan het einde van de wandeling dat je een keurig rondje hebt gelopen en alles hebt gezien. De dierentuin doet zijn naam "Allwetterzoo" zeker recht met zijn vele binnenverblijven. Dus iedere keer als we dachten, pfff het is wel koud vandaag konden we weer lekker een poosje naar binnen. En als we opgewarmd waren gingen we weer een stukje naar buiten. En buiten was het dan wel koud, het was in ieder geval droog. Eén van de mooiste dieren vond ik het Noordperzische luipaard. En lori's voeren kon ook, dat vind ik zo leuk om te doen. Wim was erg onder de indruk van de immens grote pantservis.

Na deze fijne middag gingen we weer met de bus terug naar het station. Daar misten we op 1 minuut de bus naar de camping. En wat doe je dan als je een uur moet wachten? Wij liepen het station binnen. In eerste instantie om even niet in de kou te blijven staan en naar de winkeltjes te kijken. Maar toen we een KFC zagen was het ons al snel duidelijk. Hier eten ipv in de camper zelf te koken. Zo kwamen we de wachttijd goed door en zouden we het in de camper erg makkelijk hebben. Ongeveer 10 minuten voordat de bus zou vertrekken stonden we weer bij de halte. Maar om 16.35 uur -toen we infozuil aangaf dat de bus zou komen- geen bus te zien. En om 16.36 uur -toen de infozuil aangaf dat de bus zou vertrekken- nog steeds geen bus te zien. En om 16.37 uur -toen de infozuil de bus niet meer vermeldde- nog steeds geen bus te zien. En dan sta je daar.... samen met andere mensen van de camping die op de bus wilde stappen vroegen we ons af wat we niet goed hadden gedaan. Maar er stonden nog veel meer mensen bij de halte en niemand keek vreemd op. Dus wij maar braaf meewachten. En inderdaad, 7 minuten te laat kwam de bus er aan. Die bus, die volgens de infozuil al lang was gekomen en vertrokken. Maar het belangrijkste was dat wij weer naar de camping konden. We vroegen ons toen wel af of we de vorige bus daadwerkelijk hadden gemist. We zullen het nooit te weten komen.

Zaterdag 30 november.
Na een heel koude nacht (er was zelfs nachtvorst geweest) werden we op een zonnige zaterdagochtend wakker. Mooi weer om naar de kerstmarkt te gaan. Maar dat wilden we pas in de middag doen, dus de ochtend brachten we lekker bij de kachel door. Ontbijtje, koffie, beetje computeren. Wij vermaken ons altijd wel. En zo gingen we om een uur of 12 op pad naar Münster. Nou, dat de bus gratis was, dat was goed te merken. Het was behoorlijk druk. Gelukkig konden we er wel bij en zelfs zitten (al was het niet naast elkaar). Bij de Hauptbahnhof stapten we uit en liepen naar het centrum. Gewoon de massa volgen, makkelijk zat (al hadden we op de camping ook een plattegrondje meegekregen). In het centrum waren 5 kerstmarkten. Dat klinkt indrukwekkender dan het is, want per stuk waren ze niet groot. Bij elkaar was het een flinke kerstmarkt. Maar wel leuk dat je op zoek naar de kerstmarkten door het hele centrum komt. En ook hier was het immens druk. Dus behalve rondslenteren en de kraampjes bekijken hebben we niet veel gedaan.

Aan het einde van de middag gingen we nog even een winkelgalerij in, waar het ook gezellig en bovendien lekker warm was. Daarna gingen we weer terug naar het station om op de bus naar de camping te stappen. Deze was zo mogelijk nog drukker dan op de heenweg. Maar we kwamen waar we wezen moesten. En koud dat het was in de camper... maar 8 graden. Gauw de kachel aan, even koffie drinken en daarna de keuken in. En net precies toen de biefstuk de pan in ging.... gasfles leeg. Niet ervoor, niet een paar minuten later, precies toen de biefstuk in de pan ging. Maar goed, Wim heeft zo snel mogelijk de fles gewisseld en toen kon ik verder bakken. Iets minder lekker dan had gekund maar nog geen slecht biefstukje. En dat was het nog niet voor de avond, wat betreft gekke dingen. Wij zitten lekker dvd te kijken... valt de stroom ineens uit. Dan denk je dat je misschien iets fout doet. Stekker in een andere aansluiting en we hadden weer stroom. Toch was bijvoorbeeld een deel van de straatverlichting ook uitgevallen. Enfin, wij gingen weer verder met de dvd. Uurtje later... weer de stroom uitgevallen. Nu echt de hele camping op zwart. Beetje lastig, toen het tegen bedtijd liep zaten we nog steeds zonder stroom. Dus geen voorverwarmd bed, geen mogelijkheid om camera, telefoon, tablet etc. op te laden. Maar net voor we in bed stapten, poef, stroom terug! Dus snel alles nog aan de opladers gelegd, koelkast weer op stroom gezet en zeer tevreden mijn lauwe bed ingegaan.

Donderdag 28 en vrijdag 29 november.
Na een nacht en ochtend met veel regen klaarde het aan het einde van de ochtend gelukkig toch op. Dus konden wij op pad gaan, naar het centrum van Sneek. Ongeveer een kilometer lopen vanaf de camping. In Sneek aangekomen liepen we door de leuke oude straten langs de grachten tot we bij de waterpoort waren, een zeer karakterestiek punt van deze stad. Daar zaten we zelfs een tijdje op een bankje voordat we weer terugliepen. Onderweg zag ik een prachtig vestje hangen in een kledingzaak. En daar kreeg ik nog 25% korting op omdat die winkel binnenkort gaat verhuizen. Met die nieuwe aanwinst op zak (of beter gezegd in een papieren tasje) liepen we naar een plein net voorbij het centrum om daar nog even naar de Action en de Jumbo te gaan. Bij de Action kochten we nieuwe lampjes voor onze minikerstboom. Bij de Jumbo uiteindelijk niets, want er was geen magere melk. We gingen dan nog even naar de Aldi, maar ook daar geen magere melk. Wel een paar andere dingen gekocht, zoals wijn en fruit. Terug in de camper maakte ik vast een begin met het ophangen van de nieuwe lampjes (superleuk, ze blijken in allerlei kleurtjes te branden). Wim ging nog even naar de AH en kwam heel lief met 3 pakken melk terug. 's Avonds aten we heerlijke erwtensoep en keken nog uitgebreid dvd-tjes.

Toen we op vrijdagochtend wakker werden scheen zowaar het zonnetje tussen de wolken door. Wim ging even de camperplaats betalen en broodjes halen. Na het ontbijt en de koffie pakten we onze spulletjes in. We stopten nog even bij de AH om voor de komende dagen eten te halen en daarvandaan vertrokken we om half 12, richting Münster in Duitsland. We willen deze reis graag afsluiten met een bezoek aan een mooie Duitse kerstmarkt. De rit verliep goed en het weer was grotendeels prima, slechts een paar regenbuitjes gehad onderweg. Om een paar minuten voor 3 uur kwamen we in Münster aan. De camperplaats was al helemaal vol! Maar op de camping zelf waren er gelukkig nog wel plaatsen. Dat is wel iets duurder maar we zijn in ieder geval waar we graag willen zijn. En als meevallertje hoorden we dat de bus op de 4 adventszaterdagen gratis rijdt. Morgen naar de kerstmarkten (en het mooie centrum van Münster), ik heb er nu al zin in. 's Avonds had ik een heel makkelijke keukendienst, even een stokbroodje snijden. Daarbij hadden we een zalmsalade en een Russisch ei gehaald.

Dinsdag 26 en woensdag 27 november.
Na weer prima geslapen te hebben stonden we rond half 10 pas op. Wim ging even verse broodjes halen (fijn hoor, de supermarkten zo dichtbij) en kwam met croissantjes terug. Kakelvers en overheerlijk. Na de koffie wandelden we naar het station van Franeker, waar de op de trein naar Leeuwarden stapten. Daar aangekomen zwierven we lekker rond door de gezellige oude straatjes en langs de mooie grachten. En natuurljk winkelden we ook wat, het is tenslotte al bijna december. Het weer werkte nog redelijk mee vandaag. Het weerbericht had regen voorspeld, maar het bleef bij donker, somber en vochtig. Maar dat was nog steeds prima om in rond te lopen buiten. Nadat we een flinke stadswandeling achter de rug hadden gingen we weer naar het station. Beter hadden we het niet kunnen timen, de trein stond al klaar en vertrok kort nadat we instapten. Terug in Franeker liepen we weer naar de camping, met een tussenstop bij AH. In totaal hebben we ruim 8 km gelopen vandaag. De regen begon pas rond etenstijd. We hebben echt wel geluk gehad vandaaag. En ook deze avond verliep weer volgens ons vaste stramien.

Na een zeer regenachtige en winderige nacht stonden we op woensdagochtend om 9 uur op. Ook vandaag ging Wim even naar de Lidl, deze keer had hij wel broodjes meegenomen. Heerlijk waren ze, de ene met een banaantje erop, de andere met hagelslag. Daarna dronken we nog koffie en gingen opruimen. En zo reden we om half 12 weg uit Franeker. Naar Sneek is het niet ver, dus net iets voor half 1 waren we bij de camperplaats. De receptie was al aan het sluiten, dus het was van "ga maar op nummertje 2 staan en de rest doen we morgen wel". We kregen alvast een plattegrond van de camping en camperplaats mee, evenals eentje van het centrum van Sneek. Morgen dus even via de receptie naar de stad. We hadden een knusse middag in de camper. De regen was opgehouden, we hebben mooi zicht op de haven en er dreven dikke grijze wolken over. Ik heb foto's uitgezocht, mijn website bijgewerkt en alvast mijn kerstkaarten geschreven. Je kunt het maar af hebben!

Zondag 24 en maandag 25 november.
We hadden ingepland om zo tussen 11 en 12 te vertrekken. Maar alles ging zo lekker vlot dat we een paar minuten voor 11 al wegreden, met kilometerstand 126082. In Hoogvliet gingen we even tanken, daarna hadden we een vlotte rit naar het noorden. Op de Afsluitdijk stopten we natuurlijk op de parkeerplaats "Monument" om de Waddenzee en het IJsselmeer te bewonderen. Het was mooi, zonnig weer. Maar de wind was hard en zoooo koud. Na een rondje te hebben gelopen kwam ik terug in de camper met handen die zo verkleumd waren dat ze er pijn van deden. Heerlijk om dan weer lekker warm te zitten voor het laatste stukje naar Franeker. Om iets na 2 uur kwamen we aan op camping Bloemketerp. We konden vanwege de natte bodem niet op een gewoon veld staan maar werden naar het camperveld verwezen. Dat is ook een prima locatie, alleen wat verder van het sanitairgebouw vandaan. Maar ook hier 10A stroom, dus we kunnen koffie zetten en als we er trek in hebben patatjes bakken in de airfryer. 's Middags zaten we lekker knus in de camper, bakkie koffie erbij (met een stukje amandelstaaf) en ik begon aan het wegwerken van mijn achterstand in het uitzoeken van mijn foto's. Een flinke klus, waar ik nog lang niet klaar mee ben maar ik heb wel een goed begin gemaakt. Na de poffertjes die we als avondeten hadden en nog een klein beetje meer werk aan de foto's sloten we de avond af zoals bijna altijd, met gezellig samen een dvd-tje kijken.

Na een goede nachtrust en een rustig begin van de dag kwam ik pas tegen 10 uur mijn bed uit. We aten wat krentenbrood, dronken wat koffie en waren blij met het zonnetje buiten. Tegen 12 uur gingen we te voet naar het centrum van Franeker. Daar liepen we gezellig door smalle straatjes, langs grachten en door wat winkels. We gingen ook in de zon op een bankje zitten. Toen de zon achter de wolken verdween gingen wij maar weer verder lopen, zonder zonnetje was het toch wel erg fris. Met zo nu en dan muziek uit het carillon (echte Sinterklaasliedjes) en veel Sinterklaasversieringen was het erg leuk lopen. Uiteindelijk waren we helemaal rond geweest en het was dus tijd om naar de camping terug te gaan. Bij de Lidl en AH (die samen vlak naast de camping liggen) deden we boodschappen. We kozen voor romige pasta met kip en champignons. En we kochten een extra airfryer. Helemaal niet verkeerd om vast een reserve te hebben, vooral niet omdat hij maar 35 euro kostte. In de camper warmden we weer op met lekkere warme koffie. Het eten smaakte ook goed en natuurlijk keken we weer dvd.