We blijven in Nederland, mei 2021.

Zondag 16 t/m dinsdag 18 mei.
De zondag was een wisselvallige dag. Regen, bewolkt, zonnig, het wisselde elkaar allemaal af. Na de regen (die voornamelijk in de ochtend was gevallen) gingen we een rondje wandelen. Even door het centrum van Franeker, waar ongeveer evenveel winkels open als dicht zijn op zondagmiddag. Er stond een frisse wind dus lopen was beter dan op een bankje zitten. Na de wandeling hadden we koffie met wat lekkers. Een heerlijk relaxte en gezellige dag.

Op maandag was zowel het weer als onze dagindeling bijna hetzelfde als de vorige dag. Het grote verschil was het ontbijt, de allerlaatste oliebollen van dit jaar gingen de airfryer in. En ze waren toch nog steeds erg lekker. Toen we gingen wandelen hebben we op de camping nog staan kijken naar een camper die vast was komen zitten in het natte veld en weggesleept moest worden. Ik hoop dat wij morgen niet hetzelfde lot zullen ondergaan. We hebben in ieder geval ons best gedaan om dat te voorkomen.

En toen was het dinsdag, onze week Franeker zat er al weer op. De laatste broodjes in de vierkante hapjespan gebakken, daarna hebben we ingepakt. Om half 11 waren we klaar voor vertrek. Het wegrijden ging gelukkig goed. Trots op mijn man hoor. Daarna even afrekenen en de Tomtom instellen op thuis. We hadden een goede rit, deze keer zonder pauzes. Zo waren we om kwart over 1 al thuis. Er staat nu 128510 kilometer op de teller. Ons reisje was niet zo ver weg deze keer, we hoefden zelfs niet te tanken. Maar we hebben wel genoten van deze week.

Donderdag 13 t/m zaterdag 15 mei.
De camping liep inderdaad behoorlijk vol op donderdag. Het goede weer waar we onverwacht nog een dag langer van mogen genieten zal ook wel meehelpen daaraan. Wij stapten 's middags op de fiets om een rondje om en door Franeker te doen. Het was een lekker tochtje, niet heel lang want het is al (te) lang geleden dat we gingen fietsen. Via de absoluut niet kortste route kwamen we bij het leuke parkje uit. Daar zaten we een tijdje op een bankje, tegenover de voliéres van de vogelclub. Daarna reden we door het centrum terug en zochten we nog eens een leuke pauze plek, nu aan het water. Zo kwamen we halverwege de middag terug bij de camper. Tijd om de stoelen buiten te zetten en heerlijk te genieten van de zon. Pas toen het af ging koelen ging ik naar binnen, precies op tijd om gelijk het eten te maken. En dat ging er natuurlijk goed in na zo'n dag. En het bleek 's avonds dat de zon goed zijn werk gedaan had, ik was zelfs een beetje verbrand.

Op vrijdag was het nog steeds droog, wel somber en fris. Een goede dag om nog eens een stuk te gaan fietsen. We namen een deel van een fietsroute en pasten die naar onze eigen zin aan. Zo kregen we een rondje van ongeveer 15 km over het dorpje Tzum. Het was vrijwel windstil wat het fietsen door het open landschap goed te doen maakte. We maakten onderweg een paar fotostops (zo zagen we een scholekster en zelfs een grutto) en halverwege stond speciaal voor ons een mooi bankje voor de lunchpauze. We fietsen al een stuk meer dan gisteren en het ging prima, zo bouwen we onze conditie weer op. Het eten ging er wederom goed in en we lagen nog vroeger in bed dan de vorige dagen.

En zo konden we op zaterdag al vroeg op pad (relatief vroeg, we zijn geen echte ochtendmensen hoor). Er was weer eens een Pokémon event, dus een goede reden om een rondje Franeker te wandelen. Het weer was niet zo fijn, een beetje miezerregen. Maar met de paraplu in de aanslag was het nog goed te doen. Koud was het gelukkig niet. En tjsa, toen we terug waren en lekker aan de koffie zaten, toen kwam de zon door. Gevalletje slechte timing. Het mocht de pret niet drukken, we hadden een hartstikke leuke dag. 's Avonds stond er bami op het menu. Die maak ik thuis al, en neem ik ingevroren mee. Makkelijk en erg lekker.

Dinsdag 11 en woensdag 12 mei.
Nadat de camper gisteren in de APK is geweest, kunnen we vandaag weer op pad. We hadden er zo veel zin in dat we al veel eerder dan 11 uur klaar waren met inpakken. Dus ons vertrek was al om 10 voor half 11, bij kilometerstand 128104. Even leek het er nog op dat we niet verder dan het einde van de straat zouden komen want er was geen gang in de te krijgen. Maar een keer uit- en aanzetten en de rem helemaal diep intrappen hielp. En daarna verliep de reis probleemloos. We maakten een tussenstop op de Afsluitdijk. Helaas een korte tussenstop. Het was er windstil (hebben we nog niet eerder daar meegemaakt). Helaas zat het er helemaal vol met insecten, op het niveau dat je bijna het idee had door een zwarte wolk te lopen. Ik vermoed een samenhang. Dus maar snel weer verder gegaan en zo kwamen we al om kwart over 1 aan in Franeker. Voor de camping was het een puzzel. Ze blijken bijna vol te zitten vanaf donderdag, de camperplaats zelfs helemaal. Waar wij geen erg in hadden, het is deze week Hemelvaartsdag. Gelukkig waren er nog een aantal plaatsen beschikbaar op de gewone velden. Voor een zware camper is er daar wel het risico om vast te komen zitten als het veld nat is. En er wordt regen verwacht. We hebben een plek uitgezocht die dichtbij de afrit van het veld is en achteruit ingeparkeerd. Zo kunnen we in één keer wegrijden en verminderen we daarmee de kans om vast te zitten. 's Middags liepen we in een beetje miezer regen een rondje door Franeker. 's Avonds ging de regen helemaal los. Zo erg, dat zelfs de stoppen van onze stroompaal doorsloegen. En helaas, de receptie was dicht dus we moesten de avond en nacht zonder stroom doorkomen. Gelukkig hebben we voor de verlichting nog de huishoudaccu en kon de koelkast op gas gezet worden. En de telefoons konden aan de powerbank. Maar een dvd-tje kijken zat er voor een keer niet in.

Op woensdagochtend heeft Wim direct bij de receptie gemeld dat we zonder stroom zaten en binnen een paar minuten was alles weer in orde. Dus snel alle apparaten opgeladen. Het ontbijt verliep dan weer raar. Bij het opensnijden van de zelf gebakken broodjes lette ik niet goed op. Dus in plaats van het brood sneed ik 2 vingers open. Dat was pijnlijk! Wim mocht met de verbanddoos aan de slag want het bloed liep er flink uit. Maar met 2 goed ingepakte vingers en veel voorzichter kreeg ik het toch voor elkaar om te ontbijten. Vroeg in de middag gingen we weer het centrum in. Ik had een afspraak gemaakt bij de kapper waar ik weer, net als in november, zonder mondkapje op geknipt kon worden. Heerlijk, corona coupe af. Wat ben ik er blij mee. Na mijn kappersbezoek zocht ik Wim op, die in de Martena tuin op mij wachtte. Het was vandaag heerlijk weer, lekkere zon en een blauwe lucht. We liepen dus een mooie route om Franeker heen terug naar de camper. Onderweg zagen we in een sloot een grote groep kikkers die vrolijk aan het kwaken waren. Zo leuk! Rond half 5 waren we terug. Net toen we aankwamen kwam de beheerder bij onze camper langs, hij heeft de kast van de zekeringen opengezet en liet even zien hoe het zat. Zou de stroom er nog eens uitvliegen dan kunnen we er direct zelf wat aan doen. Wat een aardige mensen toch hier. Na het eten konden we vanavond wel een dvd-tje kijken, het was weer gezellig. Rond 11 uur vielen de luikjes bijna dicht en stapte ik zeer tevreden mijn bed in. En de stroom? Die bleef het gewoon doen.