Zomervakantie in Nederland, juli 2021.

Woensdag 28 t/m vrijdag 30 juli.
Wat een rare woensdag, wat betreft het weer. Toen we opstonden scheen de zon, bij het ontbijt werd het bewolkt en onder het genot van ons bakkie koffie viel de eerste regen. Dus installeerden wij ons met laptop, tablet en alle andere spullen waarmee je een dag prima door kunt komen. En ja hoor, toen kwam de zon weer door. Voor ons een signaal om alles te laten voor wat het was en een wandeling te gaan maken. Op en om de camping ligt er een leuk bosgebied, prima om een rondje te doen. We zagen onderweg behalve het mooie bos nog wat leuke bloemen. Wim spotte ook nog een spitsmuis. (Aan zijn gehavende vachtje te zien een zielig exemplaar of juist een dappere strijder die aan een roofdier is ontkomen.) Op het veldje tussen onze camper en de bosrand zien we regelmatig konijntjes. Wat dat betreft is dit een heel leuke camping. Het jeu-de-boules veld wordt hier regelmatig gebruikt, dus daar zijn we nog een poosje blijven kijken. Net voor de volgende bui waren we weer in de camper. En zo ging het de rest van de middag door. Zon en regen wisselden elkaar af. 's Avonds aten we de laatste bami op en keken de hele avond dvd. De regen bleef de hele avond zijn best doen maar wij zaten prima zo.

Zowaar liet de zon zich weer eens zien op donderdag. Hij verschool zich nog regelmatig achter de wolken maar regen viel er nauwelijks meer. De ochtend was ook gelijk een stuk frisser, maar in de middag was het weer lekker weer. Dus een mooie gelegenheid om nog een laatste wandeling te maken. We liepen vanaf de camping achter het bijbehorende vakantiepark langs via het fietspad naar het ongeveer anderhalve kilometer verder liggende uitzichtspunt. Hiervandaan heb je een mooi uitzicht over Zanderij Maarn. Deze voormalige zandafgraving is nu een mooi natuurgebied. Midden in het meer ligt het Zwerfsteneneiland. Hierop liggen ruim 7000 zwerfstenen uit de voorlaatste ijstijd. Inderdaad, uit dezelfde periode als de stenen waarvan de hunebedden zijn gemaakt. Weer terug op de camping was het tijd voor koffie. Daarna heb ik op mijn tablet nog wat van het zwemmen bij de Olympische Spelen gekeken. En vervolgens patat met kipnuggets gemaakt in de airfryer. En behalve de dingen die ik al heb gekocht voor thuis zijn de vriezer, koelkast én voorraadkast praktisch leeg. Dat hebben we goed uitgekiend deze reis.

Ik was al vrij vroeg wakker op vrijdagochtend en het was koud! Maar 16 graden in de camper. En omdat ik vooral koude voeten had gewoon maar even mijn elektrische deken (laag) aangezet. Natuurlijk ook mijn tablet en telefoon er bijgepakt en zo kwam ik de tijd prima door tot Wim ook wakker werd. Na het ontbijt en de koffie gingen we zo langzamerhand inpakken, want onze reis zit er helaas weer op. Om kwart over 10 vertrokken we. We moesten nog even stoppen bij de receptie om uit te checken en het sleuteltje van de waterkraan in te leveren. Verder hadden we een prima reis met wat kleine regenbuitjes en rond 12 uur waren we thuis. De kilometerteller staat nu op 129188 km. Omdat we in Nederland blijven, rijden we natuurlijk vrij weinig. De gefietste kilometers deze reis zijn er zowat de helft van. Na het uitpakken en parkeren konden we beginnen aan het opruimen, afgewisseld met het uitrusten. Nu al zin in de volgende reis.

Maandag 26 en dinsdag 27 juli.
Toen ik 's ochtends wakker werd was het gelukkig weer droog en zonnig. Na het ontbijt en de koffie begonnen we langzaamaan met inpakken van onze spulletjes. Het was weer tijd om naar een volgende camping te rijden. Die camping is maar een uur verder en we hadden 2 uur te overbruggen. Dus een beetje op Google Maps zitten kijken. Onderweg zouden we langs Nunspeet komen. Dat leek ons een leuke plek voor een tussenstop. Dus zo om kwart over 11 reden we van de camping weg voor onze eerste etappe, een flink kwartier rijden. Het lukte ons om een parkeerplekje te vinden in het centrum. Met gebruik van de parkeerschijf konden we daar 2 uur blijven staan, dat was ruim voldoende. We liepen een rondje door het centrum, het centrale plein is erg leuk met een mooie fontein en bedriegertjes. Ook de kerk is leuk om te bekijken. Er zaten een aantal leuke aparte winkels en natuurlijk de onvermijdelijke filialen van de diverse ketens. Tegen half 2 stapten we weer in de camper en zetten koers naar Doorn. Daar ligt camping de Maarnse Berg. Nou die doet zijn naam wel eer aan, we gingen nog een flink stuk omhoog en door het bos voor we er waren. We staan in een prachtige omgeving, aan de rand van het bos. Vanuit de camper hebben we er volop zicht op. De konijntjes laten zich hier regelmatig zien. Ik vraag me wel af wat dit voor het fietsen betekent, waar je ook heen gaat je zult altijd weer naar boven moeten. De rest van de middag en de avond kenmerkten zich door het vallen van buien. Heel veel buien. Het mooie weer lijkt nu definitief over te zijn. Na de poffertjes gingen we nog dvd kijken en weer rond half 11 naar bed.

De regen bleef zijn best doen, toen ik om een uur of 1 even wakker werd klonk het alsof er buiten emmers water over de camper leeggegooid werden. Om 5 uur was dat al een stuk minder en toen we dinsdagochtend om half 8 opstonden was het droog. Tijdens het ontbijt stelde Wim voor om in plaats van te gaan fietsen eens met de camper op pad te gaan. Dus direct na het eten pakten we de spulletjes in en reden we naar Driebergen. Een redelijk groot dorp met een winkelstraat waar we nog ouderwets gewoon langs de weg konden parkeren. Ook hier met gebruikmaking van de parkeerschijf, wederom 2 uur. Lang genoeg om een rondje winkelstraat te doen, een pauze te houden op een bankje en even 3 (van de 4!) supermarkten in te gaan om wat boodschappen te halen. Net voor de 2 uur om waren gingen wij weer verder. Nu naar Doorn, de tuinen van Huis Doorn zijn erg mooi, die wilden we graag nog eens bezoeken. Ook daar konden we prima parkeren met de camper. We liepen er een rondje door de tuinen en langs het huis. Achter het huis om en door het bos gingen we naar de mooie rozentuin. Toen begon het te regenen maar samen op een bankje onder de paraplu konden we de bui goed doorstaan. Helaas bleef het daarna buiïg dus vonden wij het tijd worden om de camper op te zoeken en weer naar de camping terug te rijden. De rest van de dag bleef het vaak regenen. Maar als we naar buiten wilden konden we dat nog wel tussen de buien door doen. 's Avonds at ik de laatste poffertjes, Wim een maaltijdsalade. Daarna keken we nog wat dvd-tjes voordat het weer bedtijd was.

Vrijdag 23 t/m zondag 25 juli.
Is de lucht op de Veluwe zo goed, of was het nog de drukte en spanning van gisteren? In ieder geval sliep ik voor mijn doen vrij lang door, ik werd pas tegen 8 uur wakker. Niet van de kou maar het bleek behoorlijk frisje te zijn, maar 16 graden. Dus ik ben lekker in mijn bed blijven zitten totdat de camper een aangenamere temperatuur had. Na het ontbijt ging "reparatiedienst Wim" weer van start. De koffie schoot er deze ochtend bij in maar dat is helemaal niet erg voor keer. Ik had ondertussen een leuke fietsroute uitgestippeld. Want we gaan zeker niet alleen maar zitten kniezen op de camping. Om een uur of 12 vertrokken we. Het was nog frisjes dus ik stopte al snel om mijn jas aan te doen. Vanaf de camping maakten we een mooi rondje in noordelijke richting. In het begin dacht ik even "is dit het nou"? Veel gekapte of gesnoeide bomen, nieuwe aanplant in strakke rijen en bomen tussen hulpstokken. Maar eenmaal wat dieper het bos in was dat gelukkig over. Daar was het ontzettend mooi. Eén van de hoogtepunten van de dag was wel de schaapskudde die we tegenkwamen. Ik werd letterlijk omringd door schapen, enig! Het uitgestippelde rondje kwam -niet toevallig- ook door Epe. Dus tijd voor een pauze, een rondje lopen, een ijsje, nog wat materialen halen bij de Action en boodschappen doen bij AH. En toen we weer bijna terug waren kwam de zon door. Slechts voor heel even, maar zolang het droog is ben ik al tevreden. Na zo'n 15 kilometer fietsen kwamen we weer terug in de camper en na de koffie ging ik mijn foto's uitzoeken en vervolgens koken. Wim stelde de reparatiedienst weer in werking. En zoals altijd was de avond er voor het kijken naar een dvd.

Op zaterdag zat ik weer in mijn vertrouwde ritme van rond half 7 wakker worden. Best een mooie tijd als je om half 11 naar bed gaat natuurlijk. Wim kwam rond 8 uur zijn bed uit. Daarna gingen we ontbijten en na de koffie voor ons doen vroeg op pad. Al om half 11 reden we de camping af. Dat had alles te maken met het weerbericht, de voorspelling was halverwege de middag kan het gaan regenen. De uitgestippelde route ging vandaag in zuidelijke richting. Best een leuke rit weer, maar minder bossen dan gisteren. Veel langs velden, weilanden, boerderijen enzovoorts. Maar verder ook heel leuk om te doen. We kwamen nu vanaf de andere kant Epe in, langs Aldi naar het bleek. Dus daar de fietsen in de buurt gezet, een rondje door het altijd gezellige centrum gedaan en afgesloten met een paar boodschappen bij de Aldi. Rond half 3 waren we weer terug, het rondje was zo'n 15 km geweest. De rest van de middag kon ik nog lekker buiten te zitten want de regen had zichzelf wat uitgesteld. Pas na het eten toen wij al dvd zaten te kijken ging het los. En dan ook goed los, zelfs met onweer. Het geluid van de laptop moest op maximaal om het geluid van de film nog te kunnen horen. Dat duurde zoals meestal met dit soort hevige buien niet zo lang. Daarna bleef het gewoon regenen en dat hield in de loop van de nacht ook op.

Toen we op zondag opstonden was het weer mooi weer. We hadden een leuk ontbijtje. Gisteren waren de croissants al uitverkocht, in plaats daarvan hadden we pecan- en koffiebroodjes gekocht. Dat smaakte ook erg goed en het was weer eens wat anders. Ook vandaag wilden we vanwege het weer vroeg gaan fietsen. We gingen weer om half 11 op pad. Maar nu zat het even tegen. Wim kreeg een lekke band. We waren gelukkig nog dicht bij de camping toen het gebeurde. Hij kon nog een stukje terug fietsen, pas de laatste kilometer moest hij gaan lopen. Gelukkig hebben we inmiddels het juiste gereedschap in de camper. Dus een nieuwe binnenband was er zo ingezet. En daarna gingen we alsnog op pad. We kozen er nu voor om geen rondje te fietsen (we hadden niet zo'n zin om weer in Epe uit te komen) maar fietsten gewoon lekker door het bos om uiteindelijk dezelfde route terug te nemen. Al met al hadden we er toch zo'n 12 km op zitten. Toen we terug kwamen vielen er een paar druppels regen. Maar dat was een vals alarm, al snel scheen de zon weer. Ik kon dus nog een poosje buiten zitten met mijn boekje erbij. Een uur later kwam de echte voorspelde hoosbui. Daarna verliep de middag in een patroon van regen, zon, regen, onweer, regen, zon. Geen probleem wij vermaken ons ook prima als we in de camper zitten. 's Avonds aten we bami uit de voorraad (ik maak thuis een grote pan bami en vries porties in om mee te nemen), dus snel en lekker. Voordat we naar bed gingen was er nog tijd om 2 afleveringen van The Librarians te kijken.

Woensdag 21 en donderdag 22 april.
Vannacht heerlijk geslapen, met het extra dekentje onder handbereik, want de nachten zijn momenteel best koud. En overdag is het heerlijk. Het zonnetje en de wolken wisselen elkaar af en de temperatuur is zo rond de 22, 23 graden. Wat een perfect weertje. We kwamen vandaag langzaam op gang, maar dat geeft allemaal niets we hebben de tijd aan onszelf. 's Middags fietsten we voor de laatste keer naar Dwingeloo. We hadden gezien dat er een kringloopzaakje zit, altijd leuk om daar te snuffelen. Deze keer vonden we er niets van onze gading. Maar! We vielen met onze neus in de boter. Want in het centrum van Dwingeloo was niet alleen de weekmarkt maar ook een grote braderie/rommelmarkt. We konden daar heerlijk rondlopen en kijken naar wat voor leuke dingen, maar vooral wat voor troep, er verkocht wordt. Als ik soms zie dat er spullen liggen die bij mij al jaren geleden in de prullenbak verdwenen zijn en voor wat voor prijzen denk ik "ik had rijk kun worden". Anderzijds, je ziet eigenlijk nooit iemand die dat soort spul koopt. Toch vonden we er ook nog wel een paar dingetjes die leuk waren dus we gingen er niet met lege handen vandaan. Het beste komt onze kleindochter er van af. Voor haar vonden wij meerdere Pinkeltjes boeken voor haar verzameling. Mijn fietstas zat dus al aardig vol. We haalden bij Albert Heijn dus alleen het hoognodige om 's avonds te eten en morgenochtend te ontbijten.

Alweer de laatste keer dat we in Dwingeloo ontbeten. Deze week is echt omgevlogen. Op de één of andere manier voel ik me zowel op deze camping als in deze omgeving heel fijn. Het was dus echt met spijt in mijn hart dat we om kwart over 11 vertrokken. Maar dat gezegd hebbende, we hadden ook wel weer veel zin om naar Epe te gaan. Eerst reden we een stuk door het Drentse platteland, zelfs nog op een onverharde weg. Daarna een leuk stuk langs de Drentse Hoofdvaart die druk met mooie boten was. En toen de snelweg op. We waren al een aardig eind onderweg naar Epe en toen: "boem". Een klapband. Heel vervelend,dan kun je echt niet meer verder. Dus in de vluchtstrook gaan staan en de wegenwacht gebeld. Na ongeveer 10 minuten kwam er een auto van rijkswaterstaat achter ons staan met waarschuwingslichten, en na een half uur was de auto van de wegenwacht er al. Snel en vakkundig werd de camper opgekrikt, het kapotte wiel er af gehaald en het reservewiel er op gezet. Binnen het uur konden we al weer verder rijden. We zijn echt heel goed geholpen door deze 2 vriendelijke heren. Om half 2 kwamen we in Epe aan. We staan op de camperplaats van camping de Jagerstee. Geen slechte plek, voor ons een beetje onhandig omdat we naast een groep struiken staan waardoor we wat lastig bij de garage kunnen komen. En juist aan die kant staan de fietsen. Maar door de camper iets van het verharde stuk af te zetten (en daarmee onze groenstrook aan de woonkant iets te verkleinen) lukt het allemaal weer goed. Dus om 2 uur zaten wij al op de fiets naar Epe. Even een rondje door het gezellige centrum gedaan. Zelfs nog een lekker ijsje gegeten. En afgesloten met boodschappen doen. Terug bij de camper ging Wim eens goed onder de camper kijken en dat viel toch tegen. Er was meer gevolgschade dan hij in eerste instantie dacht. Zo is er een stuk van de bodem kapotgegaan en daarachter ook de afvoer van het badkamerfonteintje. Dus wij zijn nog eens naar Epe gefietst om bij de Action wat materialen en gereedschap te halen om de boel (in ieder geval tijdelijk) te repareren. Zodoende aten we pas vrij laat (gelukkig hadden we weer van die lekkere en makkelijke maaltijdsalades gehaald) en keken we daarna maar 1 aflevering van een serie. En zo lagen we toch op tijd op bed.

Maandag 19 en dinsdag 20 juli.
Na een weekend waarin we veel hadden gefietst stond ik op maandag op met het gevoel van "vandaag een tandje minder graag". Het weer dacht dat ook. Het was koeler en bewolkt. Dat betekende na het ontbijt koffie drinken met de laptop aan, foto's en filmpjes uitzoeken en gewoon genieten van de knusse gezelligheid. Aan het begin van de middag dachten we wel, nu hebben we lang genoeg binnengezeten. Dus zijn we even op de fiets naar Dwingeloo geweest. Daar liepen we een rondje, deden we wat boodschappen en fietsten we weer terug. En daarna was het tijd voor koffie. En omdat we bij de AH een afgeprijsde vlaai zagen waar we geen weerstand aan konden bieden, dus koffie met wat lekkers. Moet kunnen na zo'n weekend met fietstochtjes. Qua eten zaten we vandaag niet op 1 lijn. Ik kon geen weerstand bieden een een grote en overheerlijke biefstuk. En Wim niet aan een salade met garnalen. Maar dvd kijken deden we als vanouds weer samen.

Dinsdagochtend heel vroeg, zeg maar laat in de nacht, werd ik wakker van de kou. Het was nog maar 17 graden in de camper en dan is een dun zomerdekbed blijkbaar iets te weinig. Daar ging dus even een fleece dekentje overheen. Die dingen zijn zo ideaal, als extra deken, omslagdoek, voetenwarmer. Daarna nog lekker doorgeslapen tot half 7. Het ontbijt bestond vandaag weer eens uit croissantjes, deze keer met een rozijnenpof erbij. Dat was smullen. Het weer was prima, koel maar niet koud en bewolkt met soms een zonnetje. Prima fietsweertje dus. Om een uur of 11 gingen we op pad. We hadden al rondjes gefietst aan de zuidkant van de camping, nu gingen we in oostelijke richting. Voor het eerst weer iets meer dan 15 km, deze rit kwam uit op 19,7 kilometer. Mijn gekneusde rib doet al veel minder pijn en deze fietstocht ging dan ook prima. Deze rit was vrij gevarieerd, we kwamen ook langs boerderijen, velden met mais, schotse hooglanders, koeien en natuurlijk door het bos. Om kwart voor 3 waren we weer terug op de camping. Onze gemiddelde snelheid ligt natuurlijk heel laag, dat komt door de pauzes en de fotostops. Maar daardoor kunnen we wel echt genieten van de omgeving. Onze avond verliep weer volgens het vertrouwde stramien.

Zaterdag 17 en zondag 18 juli.
Weer lekker geslapen, maar toen ik om 6 uur wakker werd had ik het gewoon koud. Dat was lang geleden. Maar wel een goed teken, meestal wijst een koude nacht op een heldere dag. En ja hoor, de hele dag stond de zon aan een blauwe hemel. Wat een heerlijk weer. Na ons ontbijtje (vandaag weer eens croissantjes) en natuurlijk de koffie gingen we om kwart voor 11 met de fiets op pad. Het leek ons een goede dag om over de heide te fietsen. En dat klopte. We maakten een mooie rit op het zeer drukke fietspad over de heide. Iets voorbij de helft van de rit zagen we een mooi vennetje met een bankje, perfecte pauze plaats. Het viel nog beter uit dan we dachten, want in dit vennetje zagen we een lepelaar. En ja, die staat toch wel heel hoog in mijn lijstje favorieten. Het laatste stuk van ons rondje fietsten we nog door mooie geel bloeiende velden en een stukje bos. Dat was een fijn rondje geweest van 14,5 km. De rest van de middag brachten we op de camping door, ook heel fijn. Lekker in mijn stoel naast de camper. En tussendoor nog even een rondje camping gemaakt. 's Avonds bakte ik krieltjes met een hamburgertje waar we appelmoes bij hadden. Daarna zette ik mijn foto's en filmpjes op de laptop en gingen we dvd kijken.

Ook op zondag werd ik zonder al te veel pijn wakker. Met nog maar 2x pijnstillers per dag (bedtijd en als we gaan fietsen) gaat het al een stuk beter, gelukkig. Vandaag weer eens verse broodjes gemaakt voor het ontbijt. Het was weer goed weer, maar niet zo stralend als gisteren. De blauwe lucht werd gespikkeld met wolken. Het waaide ook iets meer. Wij gingen 's middags weer fietsen. We hadden gisteren een tip gekregen van iemand van natuurmonumenten die ook naar die lepelaar stond te kijken. Zij vertelde ons dat er bij het "Holtveen" vaak een groep lepelaars zit. Dus onze route werd zodanig uitgestippeld dat we daar langs zouden komen. Het was sowieso weer een prachtige route langs de heide en door het bos. Onderweg stopten we al op een paar mooie plekken. Zo zagen we een ooievaar, schapen en een vennetje vol roze en witte waterlelies. Op 2/3e van de rit kwamen we bij het Holtveen aan. Er staat een drukbezochte vogelkijkhut en schuin daar tegenover zagen we inderdaad lepelaars. Een groep van 8 zelfs, die zich goed lieten zien. Wim had speciaal hiervoor zijn grote camera meegesjouwd en die deed goed dienst. Hij kon prachtige foto's maken. We waren er allebei blij mee. We zijn vrij lang op deze lokatie gebleven, maar uiteindelijk werd het toch tijd om terug te gaan. De laatste loodjes waren in dit geval absoluut het zwaarst. Over de open heide met tegenwind. Een stuk van een kilometer of 3 à 4. Toch haalde ik het niet in één keer, ik moest onderweg even op adem komen. Maar toen we uiteindelijk weer het bos in reden voelde dat aan als supermakkelijk fietsen, dat was de beloning. Eenmaal weer bij de camper ben ik eerst maar eens uit gaan puffen van weer een tochtje van 15 kilometer, daarna maakte ik voor ons een lekkere wokschotel die er uitstekend in ging. En zo was er weer een fijne dag voorbij.

Vrijdag 16 juli.
Op vrijdag werd ik, na een redelijke nacht, heel vroeg wakker. Dat heb ik wel eens, niets aan te doen. Maar toen Wim op de normale tijd ook wakker werd, was ik wel heel blij dat ik op kon staan. De weergoden hadden het niet helemaal begrepen. Het was gelukkig wel droog, dat is het belangrijkste. Maar bewolkt en fris. We besloten pas 's middags op pad te gaan. Uiteindelijk werd dat kwart voor 12, toen was de temperatuur buiten ongeveer 19 graden. We gingen op de fiets naar de vogelkijkhut bij de Davidsplassen, zo'n 2,5 kilometer van de camping. We hadden pech, er was geen vogel te bekennen bij het water. Het enige wat we zagen was 1 zwaluw in de hut en 1 ernaast. We waren er snel uitgekeken.

Dan maar op de fiets naar het dorpje Dwingeloo. Een leuke tocht door het bos om er te komen. In het centrum was het gezellig. Het is niet groot maar wel leuk. We parkeerden de fietsen bij de AH en liepen een stukje naar de kerk. Die is heel grappig, met een ui op de toren. Langs het grote dorpsplein met leuke oude huizen gingen we weer terug naar waar we begonnen. En als je toch bij AH in de buurt bent kun je het beste maar wat boodschappen doen ook. Op de fiets kun je niet zo heel veel meenemen dus binnen is binnen. Daarna weer door het bos terug naar de camping. Inmiddels was het een uur of 3 en liet de zon zich soms heel even zien. Buitenzit weer dus. De koffie ging er goed in en we waren blij met weer een leuke dag. 's Avonds de laatste maaltijdsalades gegeten en voor het eerst onder mijn dekentje gekropen bij het dvd kijken. We staan hier op een schaduwplaats, ik vind het wel fijn zo. Liever 's avonds onder een dekentje kruipen dan 's nachts slecht slapen omdat het te heet is in de camper.

Donderdag 15 juli.
Ik heb vannacht weer redelijk geslapen, het lijkt erop dat de ergste pijn van mijn gekneusde rib wel achter de rug is. Gelukkig maar want ik ben het aardig zat inmiddels. Vandaag was het weer een gebakken broodjes ontbijt, de bananen waren op dus nu met hagelslag. Extra puur, lekker. Daarna natuurlijk eventjes een bak koffie gedronken en toen gingen we langzaamaan inpakken. Onze 4 overnachtingen in Appelscha zitten er al weer op, we hebben het hier erg naar ons zin gehad. Rond half 11 reden we de camping af. We gingen nog even naar het winkelcentrum van Appelscha waar we zowel bij de Poiesz als bij de Aldi boodschappen deden. Wij zitten weer goed voor een paar dagen. Daarna zetten we koers naar Borger. Zo'n dag waarop je van de ene naar de andere camping maar een klein stukje hoeft te rijden leent zich natuurlijk prima om een uitstapje te maken. We wilden wel eens het grootste hunebed van Nederland zien. We konden de camper prima kwijt op de busparkeerplaats, da's fijn want slechte parkeermogelijkheden zijn soms wel een struikelblok bij dit soort uitjes. Het hunebed was inderdaad indrukwekkend groot. Erg leuk om te zien. En bij het bijbehorende bezoekerscentrum viel nog meer te bezichtigen zoals de Keientuin en het Oerpark. Erg leuk allemaal. We vonden het een geslaagd uitje.

Toen we dit alles gezien hadden zetten we koers naar Dwingeloo. We hebben daar voor een week gereserveerd. Ook hier ging de slagboom keurig open en konden we ons plekje, 139, goed vinden. Het is een heel apart plekje, half tussen de bomen, maar het ziet er leuk uit. Helaas was het de hele dag een beetje buiïg, gelukkig vermaken we ons ook als we binnen zitten. Er zijn bijna altijd wel foto's en filmpjes die uitgezocht moeten worden. Als alternatief zijn er nog spelletjes op de tablet of boeken op de e-reader. Vanaf morgen zijn de vooruitzichten heel goed. Ik hoop dat de weergoden hun belofte waar zullen maken. Avondeten was weer eens supermakkelijk, de maaltijdsalades zijn lekker en makkelijk. Na het eten keken we, ik zou zeggen natuurlijk, nog wat dvd-tjes. En rond half 11 was het de hoogste tijd om weer te gaan slapen.

Dinsdag 13 en woensdag 14 juli.
Helaas weer erg onrustig geslapen. Zodra ik een goede houding heb val ik prima in slaap, maar als ik me dan beweeg schrik ik weer wakker. Maar zoals mijn oma vroeger tegen me zei: "het zal wel over zijn voor je een jongetje bent". Deze ochtend begon ik met een domme fout, ik was hetzij vergeten de kookwekker aan te zetten of ik had de knop niet goed ingedrukt. In ieder geval, toen ik dacht wat duurt het lang tot ik de broodjes moet omdraaien waren ze aan één kant al behoorlijk doorgebakken. Nog wel eetbaar gelukkig. Verder was de dag erg rustig. Wat ook wel eens lekker is. Het regende bijna de hele dag. Dus we zijn niet veel op pad geweest. Toen het in de middag alleen nog maar wat miezerde zijn we op de fiets naar Appelscha gegaan. Tussen de 2 supermarkten liggen nog een paar andere winkels onder de grote noemer "overdekt winkelcentrum". Maar één van die winkels was wel heel leuk. Een soort marktplaats in het echt. Heel veel rekken met tweedehands spullen van diverse aanbieders. We hebben er lekker gesnuffeld en nog wat leuke dingen gevonden ook. Daarna boodschappen gedaan, deze keer bij de Aldi. We kwamen thuis met een maaltijsalade voor Wim en biefstuk met aardappeltjes voor mij. Dat was weer smullen.

Op woensdagochtend werd ik na een heel wat betere nachtrust wakker, gelukkig. En het regende ook niet meer. Wat een fijn begin van de dag. Bij het ontbijt deze keer croissants en chocobroodjes, lekker hoor. We gingen om half 11 met de fietsen op pad. Even langs de receptie van de camping want Wim wilde een bout aandraaien van zijn fietsstuur. En daar ligt, superservice, een gereedschapskist om dat soort klusjes te doen. Daarna de andere kant ten opzichte van maandag opgegaan. We hebben weer een leuke route gefietst door het prachtige bos. Deze was wat vlakker wat voor mij wel fijner fietste. Het weer werkte ook goed mee. Voornamelijk bewolkt maar wel droog en een aangenamen temperatuur van net boven de 20 graden. We hielden de afstand iets korter, we hebben nu zo'n 15 km gefietst. Terug op de camping ging ik weer lekker met mijn boek buiten zitten, naast de camper. Toen de zon 's middags toch nog ging schijnen moest ik zelfs tijdelijk verkassen naar een plekkie in de schaduw. Tot etenstijd zat ik prima zo. Na onze lekkere en supermakkelijke tomatensoep met balletjes gingen we nog even naar het centrale plein van de camping. Op woensdagavond van 6 tot 7 is er "iets" met het Pokémonspel. En het leuke is dat wij dat hier samen met zoonlief thuis kunnen spelen. Gezelligheid op afstand. De avond bleef nog een buiïg maar met een leuke dvd aan is dat ook geen probleem. Soms moest het geluid wel even wat harder om de regen om de camper te overstemmen.

Zondag 11 en maandag 12 juli.
Ons verblijf in Dokkum zat er al weer op. We hadden geen haast met weggaan, want de volgende camping ligt maar een uurtje verder. Dus hebben we na het ontbijt nog lekker op ons gemak koffie gedronken en heb ik wat video's geëdit. Om 11 uur gingen we inpakken en betalen, rond half 12 reden we de camping af. Onze volgende bestemming: Appelscha, net boven de grens van Drenthe. We konden daar pas vanaf 1 uur de camping op. Maar de tussenliggende tijd was perfect om boodschappen te doen. Er zijn in Appelscha 2 supermarkten en we konden de camper er zelfs vlakbij parkeren. Dat is in Nederland vaak een veel grotere uitdaging dan in het buitenland waar de supermarkten meestal juist buiten het centrum liggen. En zo kwamen we precies om 1 uur bij de Roggeberg aan. Inchecken hoefde niet meer, bij vooruit boeken is het hele incheckproces geautomatiseerd. We hadden een mail met ons plaatsnummer en en de plattegrond van de camping gekregen. Ons nummerbord was ook al bekend dus de slagboom ging automatisch open. Om 5 over 1 stonden wij op camperplaats nummer 2 op het Havikveld. Een prachtige plek tussen de bomen. Later op de middag gingen we een rondje wandelen over de camping. Zeg maar gerust een ronde, je zou de hele avondvierdaagse op het terrein kunnen houden. Dat komt ten dele omdat deze camping heel veel plaatsen heeft. Maar ook omdat alles heel ruim opgezet is. Veel groen tussen de velden, heerlijk. Uiteindelijk was ons rondje een wandeling van ruim een uur geworden. Daarna wilde ik nog een poosje buiten zitten, telefoon op schoot, Tour de France kijken. Het laatste stukje moest ik noodgedwongen binnen kijken, omdat het begon te regenen. We aten wat later dan verwacht, maar dat mag de pret niet drukken. De wokschotel ging er goed in. De rest van de avond bleven er buien vallen. Maar binnen zit je lekker droog en de dvd's blijven leuk. We gingen -voor camperbegrippen- laat naar bed, zo rond half 11.

Na een onrustige nacht, waarin mijn rib flink pijn deed, werd ik om half 7 wakker. Wim sliep nog door tot 8 uur. Daarna werden er weer lekkere broodjes gebakken. De laatste tijd eet ik die vaak met een banaantje erop. Ook vandaag smaakte me dat weer heel goed. Na het innemen van wat pijnstillers was ik toch wel klaar voor een fietstochtje. We zitten hier vlakbij een natuurgebied, daar wilden we graag wat van zien. En in de ochtend is momenteel het weer vaak mooier dan in de middag. Het fietste lekker weg, dat eerste stuk. Door het bos, langs de heide en het stuifzand. In plaats van een stukje te fietsen en terug te gaan, besloot ik dat ik wel een wat langer rondje kon maken. Dat viel toch tegen. Het laatste stuk was behoorlijk glooiend en die korte hellinkjes deden domweg veel pijn met het oprijden. Maar goed, je bent op pad en je moet toch weer terugkomen in de camper dus opgeven is geen optie. En met wat extra pauzes (ik heb denk ik op ieder vrij bankje gezeten) kwamen we rond 3 uur terug op de camping na een fietstocht van 21,5 km. Onderweg kwamen we een groepje meiden van de scouting (ik schatte ze rond de brugklasleeftijd) tegen. Zij moesten een speurtocht uitvoeren, zonder moderne hulpmiddelen. En tot hun schrik zagen ze op een plaatsnaambordje dat ze een heel eind uit de goede richting zaten. Met een blik op mijn Google maps en fietsroute app kregen ze een idee waar ze waren en naartoe moesten. En ik heb ze ook nog even laten bellen naar de leiding zodat die ook op de hoogte was. Ze hadden nog een heel eind fietsen voor de boeg, ik hoop dat het allemaal goed gegaan is. Op de camping plofte ik maar snel in de tuinstoel, heerlijk met de voetjes omhoog en een bakkie koffie erbij. Tot het ging regenen ben ik buiten gebleven. Daarna binnen nog een poosje rustig aan tot het tijd was om te koken. Deze keer heerlijke hamburgers in ontbijtspek met krieltjes en appelmoes. Inmiddels was ik weer lekker opgeknapt dus nog wat verder gegaan met mijn filmpjes. En daarna, jawel, weer dvd gekeken. En net als gisteren was het om half 11 bedtijd.

Donderdag 8 t/m zaterdag 10 juli.
Na een goede nachtrust werd ik op donderdagochtend pas om half 7 wakker. Een deel van de pijn had ik (in samenwerking met meneer Naproxen en mevrouw Paracetamol) weggeslapen. De rest zal moeten slijten. Gelukkig is mijn oog (nog) niet blauw geworden. Wim werd zelfs nog wat later wakker, maar dat is niet ongebruikelijk. Toen hij ging douchen begon ik aan het bakken van de broodjes. Een half uurtje later stond er een heerlijk ontbijtje op tafel. Na de koffie, zo rond kwart over 10, gingen we op de fiets naar het centrum van Dokkum. We hebben wat winkels bezocht en lekker rondgewandeld. Natuurlijk vond Wim weer de mooie bankjes aan het water of in de schaduw. We sloten het bezoek af met een fietstocht rondom het centrum over het Bolwerk. Dat zijn de wallen om de stad heen, die vroeger de stad beschermden tegen eventuele vijandige aanvallen. Het Bolwerk is ongeveer 5,5 meter hoog en 2,4 kilometer lang. Het hele centrum ligt binnen deze zeshoek. We stopten onderweg nog eventjes voor een bezoek aan de Jumbo waar we wat te eten kochten. We kozen voor kip met sla en aardappelsalade. Na onze fietstocht gingen we terug naar de camping, waar we de rest van de middag heerlijk konden relaxen. Want tegen de verwachtingen in bleef het de hele middag droog. Sterker nog, na een uurtje trok zelfs de bewolking weer weg en bleef het tot vroeg in de avond redelijk zonnig.

Op vrijdagochtend werd ik alweer goed uitgeslapen wakker. En behalve de ribben nog maar weinig last van de valpartij. Dat was een goed begin van de dag. Rond een uur of 9 zaten we aan het ontbijt. Deze keer lekkere croissantjes. Dat ging er goed in. Evenals de koffie die erop volgde. Het zonnetje bleef een beetje verscholen achter de wolken, maar om 11 gingen we toch op pad. Eerst met de fiets een rondje om het centrum heen. We vinden het Bolwerk heel leuk fietsen. Daarna parkeerden we de fietsen in het centrum om daar wat te wandelen. Een beetje winkels gekeken en vooral genoten van de leuke oude huisjes. We zijn bij het stadhuis blijven wachten op het carrilon (dat speelt ieder half uur). Toen haalden we de fietsen weer op om naar het net buiten het centrum gelegen Bonifatiuspark te gaan. Daar staan het Bonifariusbeeld en de Bonifatiuskapel. Die kapel is eigenlijk een soort openluchtkerk, heel apart. Het parkje was erg mooi, er staan allemaal zuilen met afbeeldingen, de zogeheten Kruiswegstaties. We zaten daar op een bankje toen het begon te regenen. En we zijn blijven zitten tot het ophield. Dat klinkt heel dramatisch, maar het waren maar een paar druppeltjes en binnen 10 minuten was het al weer over. Daarna bleef de middag droog, soms bewolkt, soms zonnig. We sloten af met nog een wandeling door het centrum en boodschappen bij de Jumbo. Daarna gingen we weer naar de camper en naar de koffie! Totdat het af ging koelen zat ik lekker buiten naast de camper. Na het uitzoeken van mijn foto's was het tijd om te gaan eten. We aten de rest van de aardappelsalade, deze keer met spareribs en stoofperen.

Ook op zaterdag gingen we na het ontbijt en de koffie weer met de fiets op pad. Gewoon omdat het zo leuk is om een rondje over het Bolwerk te fietsen. En als je al eens tegen de klok in gefietst bent, kun je ook eens met de klok mee gaan. Dan zie je de dingen toch net weer wat anders. Daarna gingen we weer wandelen door het centrum. Niet alleen door de winkelstraatjes, maar ook de de straatjes net erachter. Dan zie je soms ook heel leuke dingen. Tijdens onze pauze op "ons" bankje naast het stadhuis nam ik een lekker ijsje. Daarna pakten we nog eens de fiets om een rondje Bolwerk te doen. We waren al een paar keer langs de 2 mooie molens gefietst, vandaag stopten we er eens om zo'n molen goed te bekijken. Erg leuk, er ging een paadje omheen met volop bankjes. Zo konden we niet alleen de molen goed zien maar ook heerlijk over het water kijken. En het weer werkte zo goed mee vandaag. Het was soms zonnig, soms bewolkt. En hoewel het er dan dreigend uit kon zien, bleef het toch droog. En de temperatuur was heerlijk, net boven de 20 graden, dus zeer aangenaam zonder dat het te warm werd om veel te doen. Halverwege de middag waren we weer terug op de camping. Tijd voor nog een bakkie koffie en lekker buiten zitten met een boek. Toen er bij onze plek alleen nog maar schaduw was vond ik het tijd worden om naar binnen te gaan. Zo kon ik nog even mijn foto's uitzoeken voordat ik eten ging maken. Deze keer hadden we een kapucijnerschotel en die smaakte prima. 's Avonds keken we voordat het bedtijd was nog even een dvd-tje.

Woensdag 7 juli.
Om kwart over 11 vertrokken we richting Friesland. De kilometerstand was 128510. Voordat we echt vertrokken gingen we eerst even tanken. Het was druk bij "de molen", dus het was inmiddels al over half 12 voor we echt op pad gingen. Met zo nu en dan wat regen, maar dat mocht de pret niet drukken. Onze planning was om over de Afsluitdijk naar Dokkum te rijden. Maar toen ik zag dat er op de A7 een file van 23 minuten stond wegens een kapotte vrachtwagen, besloten we door Flevoland te rijden. Een goede keuze, we reden nu zonder oponthoud een mooie route. Halverwege maakten we een tussenstop op een prachtige parkeerplaats. We liepen een rondje langs de ooievaarsplas, met heel grote vissen en tussen prachtig roze bloeiende hortensia's. Daarna gingen we weer verder.

Inmiddels had ik gezien dat er bij het Tjeukermeer een parkeerplaats is langs het water. Dat leek me wel leuk voor nog een tussenstop. Die pakte minder goed uit dan verwacht. Ten eerste stond het riet zo hoog dat je niet heel veel van het meer zag. Ten tweede kwam ik er bij het teruglopen achter dat (verscholen door het gras) het asfalt hoger lag dan de groenstrook. Daar ging ik, languit, de weg op. Schade: bril kapot, veel schaafplekken, gekneusde ribben, dikke knie. Dat alles aan de rechterkant. En links een paar diepe wonden in de top van mijn duim. Mijn robuuste camera bewees inderdaad heel robuust te zijn, die mankeerde niets. En dat alles voor 1 matige foto.

Na dit avontuur maar snel verder gereden. We kwamen uiteindelijk om half 4 in Dokkum aan. Snel inchecken op de camping. Dat lukte prima, we hadden immers al gereserveerd. Het ons toebedachte plekje, nummer 64, ligt op het hoekje van een camperveld, dichtbij het sanitair. Na een bakkie koffie te hebben gedronken haalde Wim de fietsen tevoorschijn. Door het centrum van Dokkum (ziet er leuk uit, belooft wat voor morgen) gingen we even naar de Aldi om eten te halen. Fietsen ging best redelijk gelukkig. We kozen voor stokbrood met salade's. Snel en makkelijk, maar toch lekker. Na het eten keken we nog even DVD, maar ik voelde me gesloopt dus ik lag al om half 10 in bed.