Weer op reis in Nederland.

Vrijdag 24 t/m zondag 26 september.
Ik was al vroeg wakker, dat gebeurt helaas te vaak. Maar goed, ik vermaak me altijd wel. Wim werd gewoon rond een uur of 8 wakker. Hij gaat -nu we in Franeker zijn- iedere ochtend broodjes bij de Lidl halen. Die zit (zo heb ik eens opgemeten met mijn fietscomputertje) op 210 meter van de deur van de camper. Wim neemt het liefst croissants, ik ben helemaal dol op de pompoenbroodjes. Wij hebben dus een heerlijk ontbijt hier. Er stond nog steeds een flinke wind maar het was wel weer fietsbaar. En ook droog, soms wat zon, soms bewolkt. Dus gingen we 's middags weer op pad. Wim ging op zoek naar bloembollen van herfststijlloos. Zo kwamen we weer in heel andere delen van Franeker. Helaas hebben we de bollen niet gevonden, wel een leuk rondje gefietst. En naast het tuincentrum zat nog een kringloopwinkel, die zouden we anders nooit zijn tegengekomen. Wim kocht daar 2 boeken, één over vogels en één over de natuur in Friesland. Dus we waren niet voor niets naar het industrieterrein gefietst. 's Avonds kwam de airfryer weer eens tevoorschijn voor patat, gehaktballen en frikandellen. En erbij kaneelappelmoes. Dat zeg er lekker uit en het voldeed helemaal aan de verwachting. We keken extra lang naar onze dvd's 's avonds, er was in het restaurant een feest aan de gang. De muziek hoor je hier niet, maar de bassen wel. Het stoort me verder niet, het was gewoon een goed excuus om wat langer te blijven kijken. Tot ik te moe was om wakker te blijven, mijn bed inging en dwars door het geluid heen in slaap viel.

Na een goede nachtrust werd ik pas om half 8 wakker, lekker hoor. Het ontbijt was weer vers brood van de Lidl, heerlijk. Daarna dronken we koffie en gingen we op pad. Het was niet zulk mooi weer als gisteren maar wel windstil en niet koud. Wij waren er zeer tevreden over. We besloten dat dit onze laatste dag in Franeker zou zijn, na het weekend gaat het weer omslaan en als het veel regent zit je thuis beter. Dus we gingen nog eens lekker een stukje fietsen, nu eens door de woonwijken. Die zijn toch wel wat ruimer dan bij ons in de randstad. Al is de bouwstijl van de huizen wel hetzelfde. Na deze fietstocht gingen we het centrum in om daar een rondje te lopen. En natuurlijk keken we nog even rond in een paar van de leuke winkels. We rondden deze middag af met het doen van boodschappen. Voor deze avond viel onze keuze op biefstuk voor Heidi en karbonade voor Wim met krieltjes en appelmoes. Maar ook voor morgen, thuis, hebben we vast wat meegenomen. Het eten smaakte ons goed en daarna, voor het laatst op de laptop, keken we weer naar één van onze favoriete series.

Op deze laatste ochtend van de reis bakte ik zelf broodjes, omdat de supermarkten op zondagochtend dicht zijn. Ook die zelfgemaakte broodjes smaken ons prima. Daarna dronken we koffie, pakten we in en checkten we uit. Om kwart over 10 vetrokken we richting thuis. Onderweg hadden we een paar files. Eén ervan was echt naar. Vlak voor ons was een groot ongeluk gebeurd met 6 of 7 auto's. De hulpdiensten waren nog niet eens ter plaatse. Wij konden er over de vluchtstrook langs met een vertraging van ongeveer 5 minuten. Later op de dag bleek dat er verkeer meer dan een uur heeft vastgestaan. Uiteindelijk waren we rond 1 uur thuis, de kilometerteller staat nu op 129906.

Dinsdag 21 t/m donderdag 23 september.
De dinsdag en de woensdag leken verdacht veel op elkaar. De zon scheen, er waren soms wolkjes en het was prima weer om op pad te gaan. Een rondje om Franeker heen fietsen, dan de fiets ergens in het centrum neerzetten en een poosje wandelen. Onderwijl keken we natuurlijk ook wat de naar de winkels die we tegenkwamen. Zoals we graag doen gingen we naar het parkje met de mooie vijver en naar de Martenatuin. In de Martenatuin zagen we bijzondere bloemen. We hadden al eens gelezen dat die hier soms te zien zijn, nu zagen we ze staan. Het gaat om de herfststijlloos. Die plant dankt zijn naam aan het feit dat hij in het najaar bloeit, zonder blad. Het blad en de vruchten komen in het voorjaar op. Leuk om die nu ontdekt te hebben. Beiden dagen sloten we af met het doen van boodschappen. En omdat het zulk lekker weer was, kon ik steeds tot tegen etenstijd buiten in de zon zitten. En de avonden sloten we weer af met onze bekende dvd-tjes.

Op donderdag kregen we heel ander weer. Weinig zon, harde wind. De camper stond er soms van te schudden. Hoewel er regen voorspeld was voor de hele middag viel dat reuze mee. Of eigenlijk, het viel niet. De middag was voornamelijk bewolkt, soms zelfs heel dreigend. Maar een enkele keer kwam de zon er even doorheen. Geen fietsweer voor ons, maar prima om te voet naar Franeker te gaan en daar een rondje te lopen. Je ziet zo'n stadje dan toch net wat anders. De voorspelde regen kwam pas toen wij terug waren in de camper, zelfs al koffie hadden gedronken. Het waren wat buitjes, die tot in de nacht zo nu en dan vielen.

Zaterdag 18 t/m maandag 20 september.
In tegenstelling tot gisteren was de zaterdag lekker zonnig. Niet meer warm, daarvoor is het wel te herfstig. Maar wat een lekker fietsweer zo. We wilden vandaag weer eens naar Dwingeloo, maar namen wel de lange route. Eerst door het bos, daarna langs de velden. Er was een grote verandering onderweg. Toen we langs het maisveld kwamen waar ik dinsdag nog de prachtige bloemenrand had gefotografeerd en gefilmd zagen we een verschil. Het mais stond er nog, maar de mooie bloemen waren allemaal weg. Wat was dat jammer zeg! Het zag er nu een stuk minder vrolijk uit daar. Maar goed, het kon er ons niet van weerhouden om gewoon verder te fietsen tot in Dwingeloo. Daar namen we niet 1, maar 2 pauzes. Niet omdat dat nou nodig was, maar omdat het zulke leuke plekjes waren om even te zitten. Eerst bij de jeu de boules baan aan de rand van het dorp, daarna bij de kerk. Vervolgens deden we boodschappen en gingen we terug naar de camper. Ik bleef weer tot de zon achter de bomen was buiten zitten. Ik schoof wel steeds mijn stoel opzij, in de schaduw was het te fris dus ik wilde wel echt in de zon blijven. Om 5 uur kwam ik binnen, precies op tijd om het eten te gaan maken. Vandaag stond er een wokschotel op het menu.

Op zondag sliepen we relatief lang door, pas ruim na 8 uur stonden we op. We hadden vandaag geen fietsplannen maar Pokémon plannen. Deze zondag was er namelijk een event, dat vinden wij altijd leuk om aan mee te doen. Dus maakten we 's ochtends te voet een rondje over de camping. En omdat we toch langs de receptie kwamen betaalden we gelijk, want morgen willen we weer verder gaan. 's Middags kwamen de fietsen nog wel even tevoorschijn, want we wilden ons spel ook nog een poosje in Dwingeloo spelen. Het was er ook goed weer voor, zonnig met wat wolken zo nu en dan. En niet koud, wel fris. Maar een zomerjas was warm genoeg. Dus liepen we ook nog een rondje in Dwingeloo en zaten we zo her en der een poosje op een bankje. Bij één van die bankjes is een ijszaak. Ik dacht "lekker, ik neem 2 bolletjes", maar dat bleek zowat een complete maaltijd te zijn. Bij de meeste andere zaken zouden dit 4 bolletjes geweest zijn. Wel heerlijk ijs trouwens, ik had de smaken framboos en bramen en bij beiden zaten er lekker stukjes fruit in. 's Avonds keken we nog wat dvd en al om 10 uur had ik slaap en dook mijn bed in. Ik moet toegeven dat ik nog wel tot half 11 heb liggen lezen, mijn boek is best spannend.

Na een goede nachtrust stonden we maandag rond half 8 op. Na het ontbijt en de koffie gingen we opruimen. En zo reden we rond half 11 de camping af. Vandaag stond een bezoek aan Workum op het programma. De rit ernaartoe verliep voorspoedig en parkeren ook. Vlakbij het centrum ligt een grote parkeerplaats waar ook ruimte is om campers neer te zetten. Prima geregeld, Workum! Het stadje beviel ons prima, veel leuke oude huisjes, een mooie en (aan de andere kant van het centrum) een doorsnee kerk. Grappige winkeltjes en een mooi centraal plein met goede bankjes. En natuurlijk het Jopie Huisman museum. Deze Friese schilder kwam uit Workum. Hij heeft daar bijna zijn hele leven gewoond. Nadat wij onze rondwandeling voltooid hadden ging Wim op het plein zitten en ik het museum bezoeken. Op die manier hadden we het beiden naar ons zin. Daarna liepen we nog naar de Elfstedenfontein en een stukje langs het water om vervolgens de camper weer op te zoeken. Vanuit Workum reden we naar Franeker. We staan daar nu weer op ons vertrouwde plekje op het camperveld van camping Bloemketerp. De laatste uurtjes van de middag kon ik nog buiten zitten, de zon scheen heerlijk. Om half 6 werd het me te fris buiten en kwam ik binnen zitten. Koken hoefde niet, we hadden maaltijdsalades. Des te meer tijd om wat dvd-tjes te kijken en toch op tijd in bed te liggen.

Donderdag 16 en vrijdag 17 september.
De weergoden hadden het goed voor elkaar, wat ons betreft. De regen 's nachts, overdag soms zon, soms wolkjes, soms wolkenluchten à la de Hollandse meesters, maar droog. Prima fietsweer dus. Eerst tijd voor een ontbijtje, een bakkie koffie en toen gingen we op pad. We hadden een route uitgezet naar de vogelkijkwand waar we in juli nog lepelaars hadden gezien. Helaas waren die er nu niet. Op een paar boven onze hoofden druk heen en weer vliegende zwaluwen na was er geen vogel te bespeuren. Best jammer natuurlijk. Gelukkig was de fietsroute zelf leuk genoeg om toch een fijne dag te hebben. Dat we onderweg schapen tegen kwamen die rondom het fietspad lagen maakte wel weer veel goed. Eenmaal weer terug bij de camper ging ik buiten zitten. Als de zon weg was ging ik naar binnen, kwam de zon terug ging ik weer naar buiten. Die temperatuur was het vandaag.

De vrijdag was een grauwe dag. Maar het regende niet dus we waren toch tevreden. Natuurlijk gingen we weer fietsen. Eerst over de heide in zuidelijke richting (windje in de rug dus) en terug met een lus door het bos. Onderweg over de heide kwamen we een schaapskudde van 250 schapen tegen, begeleid door 2 herders. Wat een magnifiek gezicht was dat. We hebben er langs naar staan kijken. Bij de afslag van de heide naar het bos zagen we een enorm grote paddenstoel, daar zijn we speciaal voor gestopt om die op de foto te zetten. Een stukje verder is een leuk vennetje met een bankje erbij. Daar hadden we wel geluk qua vogels, er zaten een heleboel ganzen. Een herrie van jewelste maken ze! We vermoeden dat ze daar verzamelen voordat ze aan hun trek naar het zuiden beginnen. Dat was een fijne pauze zo. Het laatste stuk ging zoals altijd door het bos, dat kan natuurlijk niet anders met een boscamping. De fietspaden zijn smal en slingeren tussen de bomen door, heerlijk om er te rijden. Als er tegenliggers zijn is het soms wel passen en meten. Na de fietstocht ging ik maar gelijk naar binnen, zonder zon is het niet lekker om buiten te zitten. En de kapucijnerschotel kookt zichzelf ook niet, daar moet ik toch een beetje bij helpen.

Dinsdag 14 en woensdag 15 september.
Na weer een frisse nacht aten we ons laatste Overijsselse ontbijt. Deze keer waren het lekkere croissants. Na de koffie gingen we de camper inpakken (gelukkig is dat maar weinig werk) en rond half 11 reden we de camping af. We zetten koers naar Dwingeloo, dat vinden we nog steeds één van de leukste bestemming in het noorden van Nederland. Onderweg wilden we een tussenstop in Hoogeveen maken. Dat ging echter niet door, alle parkeergelegenheden waren betaald, voor maximaal een half uur of te ver van het centrum. Zo kwamen we al om half 12 in Dwingeloo aan. Geen probleem, we konden gelijk de camping op en een plekje uitzoeken. En laat het plekje waar we vorige keer zo fijn stonden nu weer vrij zijn. Die wilden we dus. Camper neergezet en al snel kwamen de fietsen tevoorschijn. Vandaag is het prachtig weer dus daar wilden we graag van genieten. We gingen naar de vogelkijkhut. Deze was helaas afgesloten. In de hut zit een wespennest. Natuurbeheer gunt die beesten de rust. En anders had ik er toch niet ingedurfd hoor. En omdat plannen veranderd kunnen worden besloten wij naar Dwingeloo te gaan. Maar dan wel met een omweg. Zo kwamen we op een route uit die we nog niet eerder hadden gefietst en die erg mooi was. Na zo'n 10 km te hebben gefietst kwamen we in het dorpje aan. Daar hebben we op een bankje gezeten, een stukje gelopen en een paar boodschappen gedaan. Toen nog 3 km naar de camping fietsen. De rest van de middag (nou ja, tot het fris werd buiten) zat ik naast de camper in de zon, onder een strakblauwe lucht. "Weer in Dwingeloo, verveelt dat niet?" Nee, absoluut niet. Het is absoluut weer genieten om hier te zijn. Ik hoefde geen eten te koken want we hadden weer eens maaltijdsalades gehaald. Wel hebben we vrij lang dvd zitten kijken. Voor ons is tot 11 kijken namelijk best laat als we in de camper zijn.

Woensdag liet het weer zich van een heel andere kant zien. Grauw, somber, naar. Er viel zelfs een bui. Niet leuk natuurlijk maar je moet het nemen zoals het komt. Dus wij bleven binnen. Voor mij een mooi moment om eens al mijn foto's en films te gaan backuppen. Ik ben daar toch wel zuinig op natuurlijk. Maar na het regenbuitje om een uur of 10 werd de lucht langzaamaan toch wel helder. Wij besloten vroeg in de middag om de fietsen dan nog maar even tevoorschijn te halen en een rondje te fietsen. We hadden geen spijt van deze keuze. Het zonnetje liet zich zelfs zo nu en dan zien en we kwamen weer op mooie plekjes uit. Via Dwingeloo reden we terug naar de camper. Hoogste tijd voor een kopje koffie. Laat in de middag brak de zon helemaal door. De strakblauwe lucht zag er mooi uit, voor buiten zitten was het helaas al te fris. Om deze tijd staan we al in de schaduw van de prachtige bomen rondom onze bosplek. En uiteindelijk duurde die uitbarsting van mooi weer maar een half uurtje. 's Avonds kwam de airfryer tevoorschijn, we hadden trek in patatjes met snacks. Daarna keken we tot onze normale tijd van ongeveer 10 uur dvd en om half 11 was het bedtijd.

Zondag 12 en maandag 13 september.
Qua weer was de zondag een herhaling van de zaterdag. We deden het vandaag lekker rustig aan, zo rond het middaguur kwamen de fietsen tevoorschijn. Vandaag stond er een ritje naar "de andere kant" op de planning. Als je vanaf de camping linksaf gaat en daarna de Vecht oversteekt kom je uit bij een uitkijkpunt. We hadden dat woensdag op de heenweg al vanuit de camper gezien, vandaag was een goed moment om er eens naartoe te fietsen en er naar boven te gaan. Het uitzicht over de Vecht en omliggende gebieden was zeker de moeite waard. Terug reden we door het bos nog eens naar Rheeze om daarvandaan weer ons huis op wielen op te zoeken. 's Middags waagde Wim zich aan een poging om mijn toetsenbord te repareren door middel van het verwijderen en teruzetten van een toets. Helaas, ook dat is geen oplossing. Ik word er eigenlijk wel moedeloos van. Terwijl het verder zo'n fijne laptop is.

De nacht van zondag op maandag was best fris, voor het eerst mocht de kachel weer een poosje aan. En kwam mijn extra dekentje weer tevoorschijn. Maar meestal betekent het wel dat we een mooie dag krijgen dus ik vond het prima zo. Rond half 7 was ik wakker, Wim een uurtje later. Vandaag stonden er weer lekkere zelfgebakken broodjes op het menu, deze keer ging er hagelslag op want de bananen waren op. 's Ochtends rommelden we wat in de camper, beetje dit doen, beetje dat. Gezellig hoor, lekker kopje koffie er bij, een prima ochtend. Om kwart voor 12 kwamen de fietsen uit de garage en gingen we naar Hardenberg. Deze keer via een andere fietsroute, zo zie je onderweg ook nog wat van de omgeving. In Hardenberg liepen we weer langs de winkels en zo hier en daar werd er ook wat gekocht. Om half 3 gingen we weer terug, we kozen nu voor de route die op zaterdag nog de heenweg was. Lekker gevarieerd zo. Het duurde ruim een uur om de 7 kilometer terug te fietsen. Dat komt omdat we op 2 leuke locaties een pauze namen, heerlijk om gewoon even op een bankje te zitten en rond te kijken. Eén van de aankopen van vandaag was een los toetsenbord, wat ik maar gelijk ging testen toen we terug waren. Ik kan nu alle letters en de spatie weer gewoon typen. Ik mis nu wel de speciale functies en het comfort van mijn ingebouwde toetsenbord maar voor nu is de winst in ieder geval groter dan het verlies en thuis kunnen we er ons verder over buigen.

Vrijdag 10 en zaterdag 11 september.
Na een warme benauwde nacht (ondanks dat we de ramen op een kiertje hielden bleef het ruim boven de 20 graden binnen) waarin om een uur of 4 de hemel even openbrak, stonden we op een sombere vochtige vrijdagochtend op. Het regende niet meer maar er hing veel vocht in de lucht. Na het ontbijt en de koffie, het was inmiddels wel echt droog, besloten we dat we dat 2 dagen hier veel te kort is. We gingen even naar de receptie om nog 4 nachten bij te boeken. Daarna ging ik met mijn laptop aan de slag. Ik heb al een tijd problemen met sommige letters die het nauwelijks nog doen. Spaties, de f en de g zijn heel lastig te schrijven, daar moet vaak copy-paste aan te pas komen. En dat werkt zeer onaangenaam natuurlijk. Dus ik heb van de week bij de Action een bus lucht onder hoge druk gekocht en daar heb ik mijn toetsenbord nu mee behandeld. Bij het spuiten ontstaat ook wat vocht dus de laptop moest goed drogen voor hij weer aan mocht. Dat in combinatie met de voorspelling van buienradar dat het in ieder geval nog een paar uur droog zou blijven was voor ons het signaal om een stukje te gaan fietsen. We kozen voor een kort ritje, naar het dorpje Rheeze via de uiterwaarden van de Vecht. Het bleek een leuke rit te zijn en een nog leukere bestemming. Dit zegt Wikipedia erover: "Rheeze is een esdorp in de gemeente Hardenberg in de Nederlandse provincie Overijssel. Op 1 januari 2021 bedroeg het inwoneraantal van Rheeze 285 personen. Rheeze bestaat al sinds de vroege middeleeuwen. Het heeft een karakteristiek en gaaf bewaard gebleven brink, waar omheen de boerderijen van het dorp zijn gegroepeerd. Eind 1992 is een deel van de kern van Rheeze aangewezen als beschermd dorpsgezicht." En zo is het maar net. Weer terug op de camping dronk ik buiten mijn koffie om daarna mijn laptop uit te testen. Helaas is er weinig verbetering te merken. De beruchte toetsen doen het soms wel maar meestal niet. Morgen nog maar eens proberen dus. Aan het einde van de middag kregen we uiteindelijk het "beloofde" slechte weer. Regen en een flinke onweersbui. Dat ging zo eigenlijk de hele avond door.

We hadden goed naar het weerbericht gekekenen, de verwachting was dat de zaterdagochtend redelijk droog zou blijven en de buien in de middag zouden gaan vallen. Daarom stonden wij vrij vroeg op en gingen we al om 10 uur op pad. Vandaag gingen we op de fiets naar Hardenberg, iets meer dan 7 kilometer vanaf de camping. Een leuke fietstocht die ook ons nog eens door Rheeze voerde. Hardenberg is een wat groter dorp met een aardig centrum. Meerdere winkelstraten, voldoende bankjes, 4 supermarkten. Een prima plek om eens rond te lopen. We hadden een gezellige ochtend daar. Voordat we terug gingen naar de camping deden we nog even boodschappen. Om een uur of 2 waren we weer in de camper, ruim op tijd voordat de eerste bui viel, want dat was pas om 3 uur. De rest van de middag bleef wisselvallig. En hoewel het een stuk koeler was dan de vorige dagen was het zeker nog niet koud. In de camper was het in ieder geval warm en knus, ook als je binnen moet blijven zitten kun je een gezellige middag hebben. Via internet kan ik redelijk tv kijken. Ook best wel leuk op zijn tijd. De tweede poging om mijn toetsenbord "los" te krijgen was helaas ook al zonder succes. Ook softwarematig (drivers er opnieuw opzetten) liet het probleem zich niet oplossen. Zo jammer! En ook geen idee wat ik er nog aan kan doen.

Dinsdag 7 t/m donderdag 9 september.
Op onze laatste dag moesten we boodschappen doen en wilden we nog een fietstocht maken. Dat hield dus in dat we met een omweg naar Epe reden. Nog een laatste keer door het mooie bos en over de nog steeds geweldig bloeiende heide. Daarna deden we een rondje Epe om af te sluiten met een bezoek aan de supermarkt waar we niet alleen voor vandaag maar ook vast voor morgen eten kochten en nog wat reserves meenamen. Het was vandaag knap warm, dus ik wilde niet alleen de rest van de middag graag buiten zitten, maar dat moest nu ook echt wel in de schaduw. Pas om half 7 was het in de camper genoeg afgekoeld dat ik weer naar binnen wilde voor het eten. Dat eten was heel makkelijk, we hadden weer eens maaltijdsalades gehaald. En met dit weer is het echt fijn om niet achter een hete pan bij het fornuis te moeten staan. 's Avonds liepen we nog een rondje over de camping voordat we dvd gingen kijken. We kijken met een tevreden gevoel terug op onze tijd in Epe en zijn ook nieuwsgierig waar we morgen terecht zullen komen.

Vandaag zeiden we na 6 heerlijke dagen gedag tegen Epe. In de stralende zon reden we rond 11 uur de camping af. We zetten koers richting Raalte waar we een tussenstop wilden maken. Het leek in een rechte lijn te zijn naar onze volgende bestemming, die in de buurt van Hardenberg is. Maar die vlieger ging niet op, we kwamen bij de IJssel bij een veerpont terecht. Veerponten vermijden was blijkbaar uitgegaan bij de laatste update van de navigatie. Met een veerpont vinden we niet zo leuk en we besloten om maar door te rijden. Niet zo erg hoor, het was een leuke rit over kleine binnendoorweggetjes en langs en door leuke dorpjes. Via Zwolle kwamen we uiteindelijk toch in Raalte uit. Een prima dorp om even pauze te nemen en boodschappen te doen. Er was een grote, gratis parkeerplaats aan de rand van het centrum. Er zijn in Raalte een paar leuke winkelstraten en 2 grote kerken! En ook 2 supermarkten, wij kozen er deze keer voor eens om naar de Jumbo te gaan. Met de koelkast weer vol zetten we koers richting Driffelen, dat net voor Hardenberg ligt. Een leuke rit en we bleken op een leuke camping terecht te komen, FamiliePark de Vechtvallei. Aan de receptie maakten we een gezellig praatje met de aardige eigenaar van de camping en we kozen een mooie plek in de schaduw. We kregen veel info mee over wandelen en fietsen in de omgeving. Wij gaan ons vast wel vermaken. Vandaag stond er kapucijnerschotel op het menu, daarna ging een groot deel van de avond in het werken aan de computer zitten maar we keken tot slot toch nog even dvd.

En zowaar was de donderdag ook al warm en zonnig. Speciaal voor ons de regen een dag uitgesteld denk ik. Om 11 uur zaten we al op de fiets. We wilden naar de vogelkijkhut aan de Haarplas maar die was moeilijk te vinden. We hebben heel wat rond en verkeerd gereden voor we er waren. Het zwaarste was de laatste halve kilometer waar we niet meer konden fietsen en met de fiets aan de hand door het rulle zand moesten lopen. En hoeveel mooie vogels zagen we dan, bij die kijkhut? Geen één! Het hutje zelf, midden op de brug, was wel heel leuk. En de fietstocht door het bos was ook erg mooi. Ik was na dit avontuur dus best behoorlijk moe bij thuiskomst. Gelukkig is er dan koffie, een stoeltje in de schaduw naast de camper en een goed boek. De rest van de middag kon ik weer op krachten komen. Ik had het 's avonds makkelijk in de keuken, jawel, alweer maaltijdsalade. Och, waarom niet? Het is best gezond eten tenslotte en er zijn zat variaties te koop. Zoals gebruikelijk sloten we de avond af met een dvd. En zo rond tien uur viel dan eindelijk de eerste regen.

Zondag 5 en maandag 6 september.
Zondag rustdag. We hebben al dagenlang best wel veel gefietst, vandaag hebben we zin om op de camping te blijven. Rustig aan een ontbijtje maken (en opeten) en koffie drinken. Daarna liepen we een rondje over de camping en gingen we gelijk even naar de receptie. We hebben helemaal geen zin om morgen al weg te gaan hier, dus we hebben met 2 nachten verlengd. Daarna ben ik lekker buiten in de zon gaan zitten en heb met afwisselend tablet en e-reader een heerlijke middag gehad. Mijn stoel werd zo nu en dan verplaatst want in de volle zon was het net te warm, in de schaduw net te fris. Dus zocht ik steeds de plekjes dat ik in de halve schaduw van de mooie grote bomen zat. Eten maken was heel makkelijk, we hadden gisteren in Heerde maaltijdsalades gekocht voor vanavond. En zo kon ik al etende op mijn laptop naar de laatste rit van de Vuelta kijken. Daarna keken we nog een paar afleveringen van een serie op dvd en om 11 uur was het weer bedtijd.

Na onze rustige zondag ging het fietsen op maandag als een tierelier. Nou zal het oppompen van de banden ook wel meegeholpen hebben. Hoe dan ook, wij hadden een route uitgezet naar het Heerderstrand. Het bleek een leuke route te zijn met weer veel mooie natuur onderweg. En een prima eindpunt bij een leuk meertje. We troffen een prima bankje aan tussen de bomen met een fantastisch uitzicht over het water. Na deze fijne pauze gingen we weer terug naar de camping. Onderweg gingen we nog even naar het Pluizenmeer en naar het mooie vennetje met de prozaïsche naam Infiltratiegebied Koekenberg. In totaal hebben we zo'n 17 km gefietst vandaag. En de rest van de middag buiten in de zon, koffie kopje erbij, dat was ook niet verkeerd. Het avondeten bestond uit loempia's en frikandellen. Beetje roeien met de riemen die je hebt. Och, het vulde de maag. En daarna keken we weer dvd tot het bedtijd was.

Vrijdag 3 en zaterdag 4 september.
Na een koude nacht kregen we weer een stralende dag. Perfect fietsweer dus. De dagen zijn natuurlijk al wat korter dan in de zomer, dus het duurt een poosje voor het buiten wat warmer is. Maar om kwart over 11 starten wij onze fietstocht. We hadden een leuke route uitgezet, door het bos, over de heide, langs wat boerderijtjes en velden en eindigend in het centrum van Epe. Lekker gevarieerd dus. Het bos is zoals altijd heel mooi hier. Maar daarna kwam een grote verrassing. De heide stond helemaal in bloei en dat was me toch een partij mooi! De perfecte plek voor een pauze bovenop een heuveltje midden in het heideveld. Er stond een bankje, dat was er vast speciaal voor ons neergezet. We hebben daar in ieder geval een hele tijd gezeten om te genieten van het uitzicht. Daarna zetten we onze fietstocht voort tot in Epe. De tweede helft was wat minder spectaculair dan de eerste helft maar nog steeds leuk om te fietsen. In Epe wandelden we door het centrum en deden boodschappen. Als laatste etappe hadden we dan het stukje van Epe tot aan de camping. We kijken terug op een heerlijke dag.

Gisteren op ons rondje kwamen we vlakbij het dorpje Heerde. En omdat we heel graag nog eens over de heide wilden fietsen besloten we om op zaterdag naar Heerde te gaan. En dan terug gewoon dezelfde route te nemen, die heide verveelt ons nog niet. Op de heenweg maakten we ook nog een wandeling over de heide, wat een prachtig gebied is dat toch. Zoveel mooie kleuren. We leerden ook dat er diverse soorten heide planten zijn. De meest voorkomende is struikheide maar in dit gebied kun je ook de dopheide tegenkomen. Wij hebben goed opgelet en tegen het einde van de wandeling zagen we die inderdaad staan. Niet meer helemaal in bloei maar nog steeds wel mooi. Na de wandeling fietsten we dus naar Heerde. Het dorpje stelde niet zoveel voor, maar leuk om het eens te zien. Op de terugweg namen we onze pauzes in het bos, omdat het inmiddels best warm was geworden waren pauzes in de schaduw wel erg lekker. De laatste pauze was bij het hertenkamp, ook een heel leuk plekje. Terug in de camper eerst maar eens even flink uitgepuft. Daarna het avondeten gemaakt. Ik had een biefstuk met krieltjes, Wim groentensoep (en de rest van de krieltjes want zo'n hele zak is voor mij veel te veel). Natuurlijk sloten we de avond weer af in stijl. Onze stijl, gezellig dvd-tjes kijkend.

Woensdag 1 en donderdag 2 september.
Onze laatste dag in Zeewolde. Na het ontbijt en de koffie gingen we weer op de fiets een rondje maken. Nu vanaf de camping langs het water, de andere kant op. Zeewolde is niet een plaats waar je naar toe gaat als je geen boodschappen te doen hebt. Dan is het veel leuker om op de fiets de omgeving te verkennen. Na het eerste stuk draaide het fietspad van het water af, en kwamen we door het mooiste stukje bos dat we tot nog toe gezien hebben hier. En zowaar kwamen we ook nog een bankje tegen, prima plekje voor een lunchpauze dus. Halverwege de middag waren we weer terug bij de camper. Omdat het een frisse dag was bleef ik binnen zitten. 's Avonds at ik een afhaalpizza van de snackbar, Wim nam zelfgemaakte soep uit de diepvriezer. Het eten smaakte ons beiden prima. Nadat we weer 2 afleveringen Chicago Fire hadden gezien was het bedtijd.

Op donderdag, na het ontbijt, pakten we de camper in en vertrokken we rond half 10 van de camping. Er moest nodig getankt worden, dat deden we nog in Zeewolde. Daarna gingen we naar Lelystad. We hadden iets gelezen over het Natuurpark en dat wilden we graag gaan zien. Het is een natuurgebied rondom een grote waterpartij. Er zijn een aantal dieren die in grote gebieden leven, je kunt ze tegenkomen maar soms zijn ze uit het zicht. Het gebied is geschikt voor wandelaars en fietsers. Wij kozen er voor om op de fiets te gaan. We hebben ongeveer 9 km gereden. En of je dieren of niet tegenkomt, het is in ieder geval een mooi gebied om te fietsen, prima paden, mooie natuur en volop bankjes. Wij hebben denk ik best wel geluk gehad want we hebben przewalskipaarden, Pater Davidsherten, wilde zwijnen, moeflons, edelherten en wilde zwanen gezien. Bovendien nog een aantal vogelsoorten die zich ook heel erg thuis voelen in dit mooie park. We gaan zeker nog eens terug om te proberen de otters, wisenten, ooievaars en elanden te spotten die zich nu niet lieten zien. En wat betaal je nu voor zo'n mooi park? Helemaal niets!!! Alleen het parkeren kost 3 euro.

Na ruim 3 uur waren wij het hele park rond geweest en gingen de fietsen weer de camper in. We zetten koers richting Epe. Het weerbericht voor het komende weekend is uitstekend en dan zitten we in een prachtige omgeving om te wandelen of te fietsen. Op de camperplaats waren geen plaatsen meer voor 4 nachten, maar op de velden nog volop. Wij kozen voor een plekje vlakbij het nieuwe sanitair gebouw. Een goede keuze, dit is één van de meest luxe sanitairgebouwen die we ooit gezien hebben. De rest van de middag zat ik lekker naast de camper, eerst in de schaduw maar later werd dat in de zon, gelukkig is het niet te heet daarvoor. Ik was al helemaal blij toen ik 's middags een konijntje over het veld zag huppelen. Maar 's avonds liepen er meer dan 10 rondom de camper. Geweldig!

Maandag 30 en dinsdag 31 augustus.
Na een maandje thuis te zijn geweest kregen wij weer reistrek. Dus werd de camper ingepakt en vertrokken we op maandagochtend om 10 voor half 12 (bij kilometerstand 129188) richting Zeewolde. Door wat files en een omleiding kwamen we daar rond half 2 aan. Gelukkig is er in het naseizoen bijna altijd ruim voldoende plaats, zo ook nu. Na even een koffiepauze te hebben genomen werden de fietsen uitgeladen en gingen we naar het centrum van Zeewolde. Over een dijk met de wind tegen was dat een pittige rit. Maar qua omgeving wel heel leuk. Het centrum bleek een ruim, modern winkelcentrum te zijn, met ook een stadhuis en een kerk. Zeer functioneel, niet bijzonder gezellig. Er stonden nauwelijks bankjes, en die paar die er stonden waren van het oncomfortabele soort zonder rugleuning. Het gezelligste stukje was bij de haven, waar er veel terrasjes aan het water liggen. Pas toen we het centrum uit liepen stond er aan het begin van een woonwijk aan het water een goed bankje. Die pauze was zeer welkom. Nadat we nog even wat inkopen hadden gedaan fietsten we de drie kilometer naar de camping weer terug. Dat ging, met de wind in de rug, lekker snel. Rond zes uur aten we chili con carne. Makkelijk eten maar o zo lekker. Daarna keken we nog wat dvd, in discosfeer. Dat komt omdat 1 van de lampjes het aan het begeven is en nu steeds weinig licht geeft afgewisseld met even helder licht. Het staat voor morgen op de agenda als aandachtspunt.

Ik had weer prima geslapen in mijn camperbed. Ik ben nog steeds blij dat wij twee jaar geleden dat nieuwe matras hebben gekocht, ik lig er zo lekker op. Toen Wim wakker was moest ik nog even in bed blijven. Zo kon hij het lampje vervangen, want wat overdag het plafond is, is 's nachts de bodem van zijn bed. Ingenieus hoe een camper in elkaar zit. Maar soms ook lastig om ergens bij te komen. Enfin, het nieuwe lampje lijkt het goed te doen, vanavond de echte test. Na dit klusje kon ik broodjes gaan bakken. Daarna dronken we een kopje koffie en iets na elf uur stapten we op de fiets voor een rondje om Zeewolde. Het viel op dat ook langs de fietspaden maar weinig bankjes staan. Zal wel iets van deze gemeente of provincie zijn. Best wel jammer natuurlijk. Maar verder was het een leuke route, iets anders dan ik van te voren had gepland. Door het missen van een afslag reden we nu iets meer zuid-westelijk in plaats van westelijk. Maar we gingen lekker door het bos over goede fietspaden dus wij waren tevreden. En het bos zelf? Tsja... ik kon er niet echt vinger op leggen maar het "heeft het niet". Op een gegeven moment zei Wim "ik hoor in dit hele bos maar één vogeltje". En dat was het inderdaad, het is een beetje doods. Ons tochtje eindigde in Zeewolde, wat ons de kans gaf even bij de Lidl croissantjes te halen voor morgenochtend. Daarna fietsten we over de dijk met rugwind lekker terug naar de camping. Ik heb de rest van de middag buiten in de zon gezeten (die zich zo nu en dan verstopte achter de wolken). Om in de schaduw zitten is het nu zelfs voor mij te fris. Tegen etenstijd ging ik naar binnen. Het koelt zo rond 5 uur best wel flink af. De bami stond snel op tafel, deze had ik thuis al gemaakt en ingevroren dus het hoefde alleen maar even opgebakken te worden. 's Avonds keken we weer dvd. En hoera, met goed licht dus de reparatie heeft prima uitgepakt.